نمایندگان مجلس چند روز در طول سال به تعطیلات می‌روند؟

عکس خبري -نمايندگان مجلس چند روز در طول سال به تعطيلات مي‌روند؟

جلسه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی در حالی به پایان رسید كه نمایندگان طی دو هفته آینده به تعطیلات تابستانی می‌روند و مجلس تا دوهفته دیگر جلسه علنی نخواهد داشت.

به گزارش نما به نقل از مشرق، جلسه هفته گذشته مجلس شورای اسلامی در حالی به پایان رسید که نمایندگان طی دو هفته آینده به تعطیلات تابستانی می‌روند و مجلس تا دوهفته دیگر جلسه علنی نخواهد داشت.

طرح این موضوع در حالی است که در ماه های گذشته موضوع تعطیلات سال چندین بار در صحن علنی مجلس مطرح شده است و واکنش های متعددی را تا کنون ه همراه داشته است، که در ادامه به آن می پردازیم.

تعطیلات سال 91 و 92 و واکنش نمایندگان مجلس

بررسی تعطیلات رسمی سال 91 به صورتی بود که نشان میداد که اگرچه بر اساس تقویم تنها 21 روز تعطیل رسمی وجود داشت اما تعطیلات اداری به حدود 130 روز میرسید.

از اول فروردین سال جاری تا بیست و نهم اسفند ماه تنها 21 روز تعطیل رسمی وجود دارد اما محاسبه روزهای جمعه و تعطیلات اداری روزهای پنجشنبه و آنچه در روال معمول روزهای بین دو تعطیلی نامبرده میشود نشان میدهد که میزان تعطیلات اداری سال جاری به نسبت کل روزهای سال بیش از یک سوم روزها را تشکیل میدهد.

همچنین بررسی تقویم سال 92 نشان می‌دهد که کشور 22 روز (بدون احتساب روزهای جمعه) تعطیل است. از طرف دیگر 52 روز جمعه در 365 روز سال وجود دارد که در مجموع با احتساب روزهای جمعه می‌توان گفت سال آینده از 365 روز سال ، 77 روز تعطیل است.
با بررسی تعطیلات سال گذشته به این موضوع می رسیم که تعداد تعطیلات در سال 92 نسبت سال 91 افزایش و یا کاهش خاصی نداشته است.





طرح نمایندگان برای حذف تعطیلی تاسوعای حسنی و شهادت امام رضا (ع)

در پی موضوعات مطرح شده در رابطه با میزان بالای روزهای تعطیل در کشور، نمایندگان مجلس دست به اقدام عجیبی زدند به طوریکه رئیس کمیسیون قضایی مجلس از طرحی خبر داد که در آن به حذف تعطیلی تاسوعای حسینی و شهادت امام رضا(ع) از تعطیلات رسمی کشور اشاره شد.

الهیار ملک شاهی عنوان کرده بود: طرحی با امضای نمایندگان تهیه شده که بر اساس آن بخشی از تعطیلات رسمی کشور حذف شود که در آن تاسوعای حسینی، 29 اسفند و حتی شهادت امام رضا(ع) مطرح شده است.

اما این موضوع با واکنش علما و روحانیون مواجه شد، و از دستور کار نمایندگان خارج شد.

تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس

بر همین اساس، در تیرماه سال گذشته نمایندگان مجلس به 30 روز تعطیلات تابستانی رای دادند.

"تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس" یکی از موضوعات جنجال برانگیز نمایندگان مجلس بود، که در نهایت خانه ملت، وکلای خود را از بهره‏ مندی تعطیلات یک ماهه تابستانی محروم نکرد.

طرح حذف تعطیلات تابستانی

ماجرای از آنجا آغاز شد یک فوریت طرح اصلاح ماده(84) آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که با امضای 25 نماینده تقدیم مجلس شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.
این طرح بر این نکته صراحت داشت که تعطیلات یک ماهه تابستان نمایندگان حذف شده و این مدت جهت سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه و رسیدگی به وظایف نمایندگی اختصاص یابد.
بر اساس ماده 84 آیین‌نامه داخلی مجلس که تصویب آن به قبل از انقلاب بر می‏گردد "تعطیلات تابستانی مجلس در هر سال سی روز است که زمان آن با تشخیص مجلس تعیین می‌شود. هیأت رئیسه می‌تواند در تنظیم‌برنامه جلسات علنی و کمیسیون‌ها به‌گونه‌ای عمل کند که نمایندگان در هر ماه یک هفته کاری هم برای رسیدگی به وظایف نمایندگی فرصت داشته‌ باشد."



مواضع موافقان و مخالفات حذف تعطیلات تابستانی مجلس

- نمایندگان مثل تمام کارکنان نظام تنها یک ماه مرخصی باید داشته باشند

یکی از نمایندگان مجلس به عنوان طراح این طرح یک فوریتی به توضیح لزوم آن پرداخت و گفت: ماده 84 آیین‌نامه داخلی مجلس دو بخش دارد که در بخش اول این ماده به نمایندگان اجازه داده می‌شود تا هر سال و در فصل تابستان یک ماه به تعطیلات بروند و صراحتاً این جمله قید شده است که مجلس یک ماه برای تعطیلات تابستانی تعطیل می‌شود.
رسایی با بیان اینکه در ادامه این ماده نیز بحث سرکشی و پی‌گیری وظایف نمایندگی آمده است، افزود: در این طرح یک فوریتی درخواست کرده‌ایم که این تعطیلات تابستانی از آیین‌نامه حذف شود و این فرصت یک ماهه در بحث سرکشی و رسیدگی به حوزه‌های انتخابیه سرشکن شود.
به گفته نماینده مردم تهران در مجلساین ماده آیین‌نامه را نمایندگان مجلس نهم تصویب نکرده‌اند و این ماده و این تعطیلی تابستانه از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است و همچنان استمرار پیدا کرده و در قوانین پس از انقلاب نیز آمده است. همچنین ماده 85 آیین‌نامه می‌گوید که نمایندگان مجلس مثل تمام کارکنان نظام جمهوری اسلامی یک ماه مرخصی نیز دارند.

- این موضوع طرح تبلیغاتی برای تعداد اندکی از نمایندگان است

نماینده مردم ارومیه به عنوان مخالف این طرح به بیان نظرات خود پرداخت. قاضی ‏پور در دفاع خود با بیان اینکه ما به مرخصی نمی‌رویم و در مدت تعطیلات نیز به نقاط روستایی حوزه انتخابیه خود سرکشی می‌کنیم، تصریح کرد: ما در تهران خیلی راحت هستیم، در مجلس راحتیم، سر موقع غذا می‌خوریم و سر موقع کار می‌کنیم، بنابراین شما برادران عزیز در کمیسیون حضور داشته باشید، در صحن علنی حضور فعال داشته باشید، تأخیر نداشته باشید، همین کفایت می‌کند.
این نماینده مجلس ادامه داد: رفتن نمایندگان مجلس به مرخصی اسمش مرخصی است، در واقع مأموریت است؛‌ نمایندگانی که زحمت می‌کشند خودشان می‌دانند که مرخصی اصلاً معنایی ندارد چرا که ما نمایندگان شهرستانی باید در شهرستان خود حضور داشته باشیم و اگر یک روز موبایل ما خاموش باشد باید به صدها نفر پاسخگو باشیم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه این طرح یک طرح تبلیغاتی برای تعداد اندکی از نمایندگان است و بنابراین نباید به چنین طرحی رأی مثبت داد، گفت: اجازه دهید تا نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود سرکشی کنند و با مردم، کشاورزان، روستاییان و مسئولان شهری خود دیدار داشته باشند و کارهای نمایندگی خود را انجام دهند.

در جریان بررسی این طرح رئیس مجلس به عنوان موافق سخنرانی کرد.

موضع رئیس مجلس در خصوص حذف تعطیلات تابستانی

علی لاریجانی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید به متن این طرح توجه داشته باشند چرا که نگرانی مخالفین این طرح این است که در این یک ماه که اسمش تعطیلات تابستانی است، نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند و وظایف نمایندگی خود را دنبال می‌کنند، گفت: نمایندگان در این یک ماه تعطیلات در واقع به مناطق خود می روند و به رتق و فتق امور مردم آن شهرستان‌ها رسیدگی می‌کنند که در چهار سال گذشته نیز من این وضعیت را مشاهده کردم، یعنی در شرایط سختی که نمایندگان در طول هفته در صحن مجلس هستند چهارشنبه بعد از ظهر به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند و به آن مناطق سرکشی می‌کنند.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در این ایام که اسمش تعطیلات تابستانه است اغلب نمایندگان کار سرکشی به حوزه انتخابیه را انجام می‌دهند بنابراین وقتی که نمایندگان چنین اقدامی انجام می‌دهند پس چرا عنوان تعطیلات تابستانی را یدک بکشند، وقتی نمایندگان برای سرکشی به مناطق خود می‌روند پس می‌توان این یک ماه را هم جزو مواردی گذاشت که نمایندگان به حوزه انتخابیه می‌روند.
لاریجانی با اشاره به متن این طرح گفت: این طرح نمی‌گوید که این یک ماه از بین برود بلکه تصریح دارد که این زمان جزو زمان‌هایی باشد که نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه می‌روند لاکن این مدت را به عنوان تعطیلات تابستانی نمی‌گذارند چرا که در طرح آمده است چهارماه برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه باشد، بنابراین به جای تعطیلات تابستانی زمان توجه به حوزه‌های انتخابیه را افزایش دادندو این یک حسن و دغدغه بسیاری از نمایندگان است.
وی با بیان اینکه عنوان تعطیلات تابستانی حذف می‌شود و به نمایندگان اجازه داده می‌شود تا مدت زمان سرکشی به حوزه انتخابیه و رسیدگی به امورات مردم بیشتر شود، گفت: بنابراین پیشنهاد من این است که به این طرح رأی دهید که چرا که روح این طرح مثبت است و دغدغه‌ نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه را برطرف می‌کند.

نمایندگان مجلس با حذف تعطیلاتشان مخالفت کردند

بالاخره پس از بیان نظرات تعدادی دیگر از نمایندگان، یک فوریت طرح حذف تعطیلات تابستانی نمایندگان با 84 رای موافق، 139 رای مخالف و 11 رای ممتنع به تصویب نمایندگان نرسید.





امروز پس از گذشت یک سال، یکصد و نهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد تا بعد از آن نمایندگان به تعطیلات تابستانی بروند.

و امروز 5 تیرماه 92 نمایندگان به تعطیلات تابستانی رفتند...

در پایان جلسه علنی امروز مجلس محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی و حجت‌الاسلام ابوترابی فرد ریاست صحن علنی را برعهده داشت، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی دو هفته آینده جلسه علنی نخواهد داشت، چرا که این دو هفته بخشی از تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس است. اگرچه اطلاع داریم که بخشی از نمایندگان به قدری در حوزه انتخابیه درگیر هستند که نمی‌رسند به تعطیلات بروند.

وی خطاب به نمایندگان گفت: از نمایندگان می‌خواهم که اگر رسیدند به تعطیلات هم بروند و نگذارید که خانواده‌ها سختی بکشند.

نایب رئیس مجلس همچنین اعلام کرد: جلسه علنی مجلس روز یکشنبه 23 تیرماه با دستور کار جاری مجلس برگزار می‌شود.



با توجه به آغاز تعطیلات تابستانی نمایندگان مجلس مروری بر روزهای کاری و همچنین تعطیلات نمایندگان در سال 92 می کنیم.

30 روز مرخصی + 30 روز تعطیلات تابستانی = 60 روز تعطیلی

22 روز تعطیلات سال 92 (بدون احتساب روزهای جمعه) + 52 روز جمعه در 365 روز سال = 74 روز تعطیلی

با این حساب نمایندگان در طول 365 روز سال دارای 134 روز غیرکاری هستند و 231 روز خود را به کار مجلس اختصاص می دهند.


۱۳۹۲/۴/۹

اخبار مرتبط