پیشنهاد ویژه احمدی نژاد برای روحانی

عکس خبري -پيشنهاد ويژه احمدي نژاد براي روحاني

عضو جمعیت ایثارگران با بیان اینكه آقای روحانی باید مفهوم كش‌دار اعتدال را برای مردم روشن كند،‌ گفت: تردید ندارم حامیان فتنه در دولت جدید جایگاهی نخواهند داشت و مجلس نیز نسبت به آنها حساسیت نشان می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از مشرق، الیاس نادران عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس، در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری 24 خرداد، انتخاب حسن روحانی،‌ تبار سیاسی رئیس جمهور منتخب مردم و همچنین مهمترین ویژگی‌های وزرای اقتصادی مطالبی را مطرح کرد.

*: با توجه به تحقق حماسه سیاسی در 24 خردادماه تحلیل شما از مشارکت بالای مردم، انتخاب حسن روحانی و شرایط سیاسی کشور در حال حاضر چیست؟

نادران: در چند سال اخیر اتفاقاتی در حوزه اقتصادی و معیشت مردم و همچنین حوزه‌های اجتماعی رخ داد که به طور طبیعی انتظار می‌رفت بر این اساس نرخ مشارکت پایین و رقابت‌ها کمرنگ و حضور گرایش‌های مختلف سیاسی در صحنه انتخابات محدود شود؛ ‌شرایط بعد از ثبت نام‌ و تأئید صلاحیت‌ها نیز این ذهنیت را تشدید می‌کرد و تلقی کارشناسان حوزه‌های مختلف که با بافت اجتماعی آشنایی داشتند این بود که میزان مشارکت زیر 50درصد باشد؛ اتفاقی که افتاد این بود که در محیطی کاملاً آرام نسبت به انتخابات گذشته و با کمترین تنش اجتماعی و هزینه نسبت به هزینه‌های تبلیغاتی دوره‌های گذشته و با استفاده از ظرفیت‌هایی که نظام در اختیار نامزدها گذاشته بود مردم در یک محیط فارغ از هیجانات زودگذر در انتخابات شرکت کردند. نرخ مشارکت برای بسیاری از ناظران خارجی غیرمنتظره بود و در واقع این مشارکت برگ برنده دیگری از سوی نظام در برابر تبلیغات نظام سلطه محسوب می‌شد که مردم ایران اعتماد و وفاداری خود را به نظام و برگزار کنندگان انتخابات نشان دادند.



** مشارکت 73درصدی در این شرایط از مشارکت‌های بالاتر در شرایط راحت‌تر ارزشمندتر بود

مشارکت 73درصدی در این شرایط حتماً از مشارکت‌های بالاتر در شرایط راحت‌تر و پرهیجان‌تر ارزشمندتر محسوب می‌شود و به همین دلیل انتخابات 24خرداد مصداق حماسه سیاسی است که موقعیت‌شناسی مردم و تحلیل درست آنها از شرایط کشور را نشان داد. از این رو بنده در اولین روز پس از رأی‌گیری گفتم که پیروز این انتخابات مردم و رهبری هستند که اعتماد متقابل بین آنها وجود داشت و این درایت و هوشمندی مردم جای تقدیر دارد.

*: تحلیل شما از نتیجه انتخابات و رأی نیاوردن نامزد اصولگرایان چیست؟

نادران: عوامل متعددی در این نتیجه و آرایش شکل‌گرفته مؤثر بود؛ به اعتقاد بنده برخی تحلیل‌های غلطی که افراد از آمار و اطلاعات داشتند و برخی نظرسنجی‌های غلطی که با علم به غلط بودن آن از سوی برخی مراجع صادر می‌شد و با اینکه به آنها تذکر داده شد اما اعتناء نکردند، در وضعیت عمومی جامعه تأثیرگذار بود؛ اصرار بیش از حد برخی نامزدهایی که کاملاً مشخص بود رأی ندارند و حداقل جزء دو نفر اول نیستند برای ماندن در صحنه و همچنین یار دوازدهم شدن تیم رقیب در مجموعه اصولگرایان منجر شد تا اصولگرایان اعتماد عمومی لازم را کسب نکنند و از سوی دیگر رفتار بسیار سنجیده و هوشمندانه‌ای که مجموعه حامیان آقای روحانی انجام دادند، کناره‌گیری به موقع آقای عارف، اعلامیه‌های خاتمی و هاشمی و فضاسازی‌هایی که از سه‌شنبه منتهی به انتخابات یک موج اجتماعی را به نفع روحانی رقم زد که در نتیجه انتخابات مؤثر بود.

* غفلت از رقیب اصلی، آرای اصولگرایان را به سبد روحانی ریخت

در مناظره‌ها و به خصوص مناظره سیاسی غفلت از رقیب اصلی و اختلافات درون‌گروهی از مجموعه اصولگرایان، به وضوح بی‌ تدبیری برخی از نامزدها را نشان می‌داد که به هیچ وجه به شرایط پیرامونی و رقابت انتخاباتی احاطه نداشتند. از این رو این مسئله موجب شد که آنها آرای یکدیگر را کم کرده و برخلاف این تصور که با کم کردن آرای آنها، آرای خودشان افزایش پیدا می‌کند، این آرا را به سبد روحانی ریخته شد، بر این اساس آنها نشان دادند که صلاحیت نشستن بر مسند ریاست‌جمهوری را ندارند.

یکی به دو کردن نامزدهای ریاست‌جمهوری بسیار زجردهنده بود و جا نداشت که از قِبَل نقد یکدیگر، نظام را نقد کنند. آنها به بهانه نقد یکدیگر نظام را به اتهاماتی متهم کرده یا دست به افشای برخی اسناد به کلی سری زدند که امنیت ملی ما با آنها در ارتباط است. آقای روحانی با روانشناسی خوبی وارد مناظره شد و غیر از یک مورد که در آن دعوا رخ داد او دیگر وارد دعواهای این چنینی نشد و حرف‌های ایجابی خود را زد. بنابراین روحانی در مناظره‌ها یک برتری نسبت به رقبا از خود نشان داد. اما از سوی دیگر آقای حداد نیز به خوبی از نظام و مبانی ارزشی آن دفاع و پاسخ برخی از شبهات را داد اما یک تنه وارد میدان این چنینی شدن کفایت نمی‌کند. بنابراین مجموعه این عوامل باعث شد که فضا به نفع آقای روحانی شود.

شعار روحانی که اعتدال بود و سبب شد مردم پس از افراط و تفریط‌ های دوران اصلاحات و دولت احمدی‌نژاد و همچنین جنگ و دعواهای بی‌حاصل سیاسی بین مجلس و دولت، به فردی رأی دهند که شعارهای اعتدالی بیشتری می‌داد.



*: آقای روحانی تنها با 260هزار رأی بیشتر توانست در مرحله اول پیروز شود و این موضوع تأییدی بر سلامت نظام انتخاباتی کشور بود و شبهه تقلب را از بین برد، نظر شما در این زمینه چیست؟

نادران: واقع قضیه این است که وقتی شمارش آرا به صورت دستی صورت می‌گیرد امکان خطا در حد محدود ممکن است در صندوق‌ها به وجود آید و این به دلیل خطاهای دید یا خطای محاسباتی صورت می‌گیرد اما همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند آرای مردم حق‌الناس است و این در حالی است که در هر صندوق رأی، حداقل 15 نفر از هیئت نظارت، هیئت اجرایی، نمایندگان کاندیداها بر شمارش آرا نظارت دارند. وضعیت شمارش آرا در این انتخابات نشان داد که نظام حاضر نیست از یک رأی مردم نیز عبور کند و در یک مجموعه 39میلیون نفره که در انتخابات حضور پیدا کردند حتی از 250هزار رأی شمرده شده به خوبی حفاظت شد و در هر صورت آقای روحانی چه با 51 درصد و چه با 99درصد رئیس‌جمهور کشور است.

** ‌نظام صداقت و امانت‌داری خود را در انتخابات نشان داد

نظام صداقت، صلابت و امانت‌داری خود را در انتخابات به مردم نشان و به اعتماد آنها پاسخ مثبتی داد که در آینده و در عرصه سیاسی کشور پیامدهای مثبتی خواهد داشت و سرمایه اجتماعی کشور را افزایش می‌دهد.

*: اخلاق رقابت‌ انتخاباتی مسئله دیگری است، فتنه‌گران در سال 88 ظرفیت نظام را به خاطر حضور 40میلیونی مردم از دست دادند اما اصولگرایان به نتیجه انتخابات تمکین کردند، تحلیل شما از این اخلاق انتخاباتی چیست؟

نادران: اینکه کسی انتخابات را ببازد و بعد به لشگرکشی خیابانی روی آورد و حامیان خود را در شهری مثل تهران به خیابان بیاورد تا برای نظام خط و نشان بکشد نه در ایران که در هیچ کشوری و حتی کشورهای عقب‌مانده نیز پذیرفتنی نیست. قاعده دموکراسی احترام به رأی مردم است و باید نسبت به رأی مردم تمکین کرد و بیش از آنکه رقیب و دستگاه‌های اجرایی انتخابات را متهم کنیم باید خود را آسیب‌شناسی کنیم که چرا نتوانستیم رأی اکثریت را به دست آوریم.

تبدیل فرصت سال 88 به یک تهدید و جری کردن طرف‌های مذاکره کننده با ایران که فشارهای خود را بیشتر کردند و همچنین ظلمی که به مردم و آرای آنها شد و دشمنان را برای فشار بر مردم امیدوار کرد خیانت‌هایی است که بخشودنی نیست. در آن زمان ما در مجلس به صورت یک تیم پیگیر شده و تلاش کردیم آن نامزدها را برای تمکین به رأی مردم متقاعد کنیم اما متأسفانه به نظر می‌آمد همان زمان و قبل از انتخابات برای ایجاد آشوب‌های خیابانی طراحی‌هایی صورت گرفته و هماهنگی لازم با بیرون از کشور نیز انجام شده است و دشمنان دستگاه‌های تبلیغاتی خود را بسیج کرده بودند که از فضای ایجاد شده برای بی‌ثباتی کشور استفاده کنند. در صورتی که نامزدهای شکست‌خورده آن دوره اگر نتیجه را می‌پذیرفتند و به نامزد پیروز تبریک می‌گفتند، احتمال پیروزی آنها در دوره اخیر بسیار بالا می‌رفت و فرصت خدمت‌گزاری ایجاد می‌شد.

* حامیان فتنه در دولت جدید جایگاهی نخواهند داشت

از سوی دیگر نظام نیز در مواجهه با نظام بین‌الملل و طرف‌های مذاکره از موضع پرقدرت‌تری می‌توانست عمل کند اما این فرصت‌ها به خاطر بی‌تدبیری افراد از بین رفت لذا عوارض آن هنوز در کشور باقیست. تردید ندارم در کنار افراط و تفریط‌هایی که پذیرفتنی نیست حامیان فتنه در سال 88 در دولت جدید جایگاهی نخواهند داشت و مجلس نیز نسبت به آنها حساسیت نشان می‌دهد؛ پرونده آنها برای همیشه بسته شده است و باید بپذیرند که به حیات سیاسی خود مهر بطلان زده‌اند.

*: تحلیل شما از تبار سیاسی حسن روحانی چیست؟ و ارزیابی شما از شعار اعتدال که توسط آقای روحانی مطرح شده است، چیست؟

نادران: در مباحث اخلاقی دینی ما یک نقطه مطلوب در رفتارهای فردی و اجتماعی پرهیز از افراط و تفریط و عمل بر مدار اعتدال است. در عین حال که اعتدال یک واژه مشخص و تعریف شده در علوم دینی ماست اما در حوزه سیاسی و اجتماعی یک مفهوم کش‌دار محسوب می‌شود و حتماً آقای روحانی باید در فرصتی برای مردم تعریف خود را از اعتدال روشن کند. هرچند با انتخاب کابینه و خط‌ مشی سیاسی و اقتصادی وی این مفهوم روشن‌تر خواهد شد اما انتظار ما بر این است که تلقی از اعتدال بر مبنای رفتار لیبرال‌منشانه که در دوران کارگزاران شاهد بودیم نباشد؛ منظور از اعتدال با تعبیری که اروپایی‌ها برای برخی از جریانات مذهبی اسلامی به کار می‌برند که در مقابل اسلام‌خواهی مردم منطقه آن را تعبیر به رادیکالیسم می‌کنند، بی‌اعتنایی به مبانی دینی هستند و می‌خواهند بین نظامات غربی و اسلام سازش ایجاد کنند و در واقع اسلام را اروپاییزه و در قالب مقررات سکولاریزه غرب آورده و آن را به رفتارهای فردی تنزل دهند تا هیچ نقشی در مناسبات اجتماعی نداشته باشد از این رو این تعریف از اعتدال حتماً پذیرفتنی نیست.

** قانون اساسی باید چارچوب اعتدال باشد

در حوزه‌ اقتصادی هم اعتدال همان چیزی است که در سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری تعبیر شده است که در واقع نباید عدالت را فدای رشد و کارایی در اقتصاد کرد و رشد را هم به بهانه عدالت نباید متوقف کرد، بلکه باید اینها هر دو همسنگ یکدیگر در سیاست‌های اقتصادی قرار گیرند؛ رشد همراه با توزیع عادلانه منابع و توجه به اقشار کم‌درآمد با هم مورد نیاز است و اعتدالی که ما انتظار داریم این است که براساس مفاهیم دینی در چارچوب سیاست‌های کلی‌ که مقام معظم رهبری در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تعبیر کردند مورد توجه قرار گیرد و افراط و تفریط‌هایی که در سال‌های گذشته چه در دولت هاشمی و چه خاتمی و چه در مدیریت احمدی‌نژاد شاهد بودیم، وجود نداشته باشد و در مدیریت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حوزه اجرایی کشور توجه به آرمان‌ها، اصول انقلاب، ارزش‌ها و رهنمود‌های مقام معظم رهبری و توجه به مبانی اساسی که در قانون اساسی به آن توجه شده باید چارچوب اعتدال باشد.

** روحانی از واژه ‌های دو پهلو که باعث سوبرداشت است، پرهیز کند

انتظار از آقای روحانی این است که این مشی را به نحوی تعریف کنند که قابل سوءاستفاده قرار نگیرد. در دوره‌ای در این کشور آقای خاتمی شعار جامعه مدنی داد و بعد که کنکاش به عمل آمد که منظور شما از جامعه مدنی نظامات سیاسی و اجتماعی به شکل سکولاریزم بر مبنای عرفی‌گرایی حاکم بر غرب است؛ وی گفت منظور من از جامعه مدنی، مدینة‌النبی است؛ از این رو باید نسبت به استفاده از واژه‌های دوپهلو که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد تبیین درستی صورت گیرد که در ابتدای کار، ایشان با سوءبرداشت‌ها مواجه نشود.

طبیعتا ظرفیت‌هایی در حوزه‌های مختلف اصولگرایی و اصلاح‌طلبی وجود دارد که باید مورد استفاده آقای روحانی قرار گیرد ولی در انتخاب همکاران و چینش کابینه و نوع رفتاری که در یک ماه آینده بروز خواهد یافت، بخشی از این پیام به جامعه منتقل خواهد شد و انتظار می‌رود که ایشان هم در تبیین مسئله کمک کنند تا تعبیر درستی که از اعتدال مدنظر است در جامعه به وجود آید.

** استقلال رای روحانی

*: نظر شما در خصوص تبار سیاسی آقای روحانی چیست؟

نادران: آقای روحانی از افراد انقلابی قبل از انقلاب است که در مبارزه با رژیم گذشته و در دفاع از شخص حضرت امام (ره) و خط ایشان تلاش‌های فوق‌العاده‌ای کرد و سخنرانی‌های مشهوری دارد که مورد استفاده قشر جوان قرار می‌گرفت.بعد از انقلاب هم در مواضع مختلف که حضور داشت هم در مدیریت جنگ، هم در حوزه مجلس و هم حوزه هسته‌ای؛ دفاع درستی از منافع انقلاب داشتند. آقای روحانی شخصیت پخته سیاسی است و در انقلاب استخوان خرد کرده و جریانات مختلف را می‌شناسد و علی‌رغم رفاقت‌‌هایی که با شخصیت‌های مختلف مثل آقای هاشمی، ناطق و دیگران دارد، استقلال رای کافی برای تصمیم‌گیری و پذیرش مسئولیت تصمیمی که خود می‌گیرد را دارد و امیدواریم در این تصمیمات هم استقلال رای خود را بهتر بتواند نشان بدهد.

امروز کشور فراتر از مرزهای حقوقی در تبیین مناسبات بین نهادهای مختلف حکومت نیازمند یک نوع همدلی و رفاقت و اعتماد متقابل است و این اعتماد متقابل با برداشتن گام‌های اعتماد‌آمیز بین نهادهای مختلف ممکن می‌شود، امیدوارم آقای روحانی این فرصت را پیدا کند که بتواند رابطه مجلس و دولت را به نقطه مطلوبی برساند و از ظرفیت مجلس برای پیشرفت و آبادانی کشور و توزیع عادلانه منابع و به سامان کردن حوزه معیشت مردم استفاده کند.

*: به نظر شما مهم‌ترین ویژگی و اولویت‌های کابینه دولت آقای روحانی چیست و چگونه افرادی باید انتخاب شوند؟

نادران: در نظرسنجی‌ها هم روشن بود که بحث اصلی مردم مسائل معیشتی است. ما اگر بخواهیم در برابر زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه بایستیم که باید بایستیم و اگر بخواهیم از حقوق اساسی ملت ایران دفاع کنیم که باید دفاع کنیم و اگر بخواهیم در منطقه تاثیر‌گذار باشیم که این هم از لوازم سیاست خارجی ماست باید در کشور اقتصادمان به حدی مقتدر و مستحکم باشد که فشارهای بیرونی بر وضعیت معیشتی مردم کمترین تاثیر منفی را داشته باشد.

** پیش‌بینی کارت هوشمند برای کالاهای اساسی

یعنی تعبیر درست از اقتصاد مقاومتی این است که ما باید در جهت تقویت بنیان‌های تولیدی و به سامان کردن توزیع کالا بین مردم و آرامش دادن به مردم در جهت تامین کالاهای اساسی‌شان و در حوزه سلامت ساز و کارهای روشنی داشته باشیم که نیازمند راهکارهای کوتاه‌مدت است.

یعنی باید اقدامی فوری و یک اقدام میان‌مدت به عنوان مکمل آن صورت گیرد. طبیعتا نظارت بر بازار باید به صورت جدی ساماندهی شود، از ظرفیت مردم استفاده شود، تا بازار حالت آرامش و سکون یابد و به ثبات لازم در قیمت‌ها و مراودات تجاری برقرار شود، نیازهای مردم به حد کفایت مورد تامین قرار گیرد و حتی در این شرایط برای کاهش تبعات منفی فشارهای بیرونی در اقتصاد ملی لازم است ما کارت‌های هوشمندی را برای مصرف کالاهای عمومی و اساسی مردم پیش‌بینی کنیم. قبلا در مورد سهمیه‌بندی بنزین این کار را کردیم و موفق شدیم که تحریم بنزین ایران را از دستور شورای امنیت سازمان ملل خارج کنیم. الان هم این فرصت را داریم که با توجه به منابع عظیم موجود در کشور و امکانات مبادله خارجی نیاز‌های مردم را در حد ضرورت تامین کنیم و توزیع عادلانه آن را به نحوی که همه مردم دسترسی داشته باشند در قیمت‌های مناسب به کالاهای اساسی فراهم کنیم و بقیه آن را از طریق تقویت تولید و ساماندهی بازار پولی بانکی و بازار سرمایه کمک کنیم که رونق اقتصادی در آن حوزه‌ها هم فراهم شود.

** نیاز به مجموعه منسجم اقتصادی

این مجموعه مستلزم تیم اقتصادی است که اولا منسجم عمل کند ثانیا توانایی در درک درست این شرایط را داشته باشد و سوم اینکه قادر باشد که بر این مشکلات غلبه کند و برای آنها طرح روشنی داشته باشد و در افراط و تفریط در حاکمیت تفکر بازار و آزاد سازی‌هایی که در دولت سازندگی یا بسته عمل کردن و بی اعتمادی به مجموعه فعالان اقتصادی که در دوره‌های دیگری شاهد بودیم پرهیز و تیم اقتصادی مناسبی را شکل دهد.

اینکه فقط چند فعال اقتصادی را در عرصه بازرگانی کشور ببیند اینها برای حل مشکلات اقتصادی کشور نمی‌توانند کمک جدی‌ای داشته باشند. باید پرهیز کنند و از حاکمیت دوباره تفکر سیاست‌های تعدیل اقتصادی پرهیز کند.

امروز کشور حتما شرایط اعمال آن سیاست‌ها را ندارد و لازم است که شرایط تثبیت اقتصادی در کشور حاکم باشد و تیم اقتصادی ایشان این درک را داشته باشند که در چینش افراد در حوزه‌های مختلف اقتصادی بتوانند این کار را انجام دهند.

**‌ایجاد معاونت اقتصادی در دولت یازدهم

ایشان حتما نیازمند یک معاونتی است که این مسئولیت را در حوزه اقتصادی به عهده بگیرد و به دلیل اینکه خود ایشان تخصصش اقتصاد نیست یک فرد مورد اعتمادی را در سطح ریاست جمهوری لازم دارند تا دستگاه‌های ذیربط و سیاست‌ها را با یکدیگر هماهنگ کند تا یک هم‌افزایی در مجموعه دستگاه‌های اجرایی کشور در حوزه اقتصادی به وجود آید. ممکن است یک معاونت اجرایی این کار را انجام دهند یا یک معاونت اقتصادی یا هر شیوه‌ای که در حوزه اجرایی باشد بستگی به ابتکار عمل خودشان دارد.

** نباید در سطح مدیران میانی تغییرات گسترده صورت گیرد

در حوزه‌های دیگر کابینه نیز همانطور که خود شعار دادند اعتدال مهم است چراکه آقای روحانی گفت با داس و تبر نیامده است انتظار هم این است که ما شاهد تغییرات وسیع در سطح مدیران میانی کشور نباشیم و در حد ضرورت تغییرات انجام گیرد تا مردم اعتماد کنند و یک ثبات مدیریتی در کشور ایجاد شود.

*: به نظر شما آقای روحانی باید معاونت اقتصادی ایجاد کند؟

نادران: بنده فکر می‌کنم در حوزه اقتصادی دوره آقای هاشمی به دلیل جهت‌گیری غلط که به دلیل راهبرد غلط ایشان در حاکمیت سیاست تعدیل اقتصادی بود، علی‌رغم اقدامات فوق‌العاده مثبت در زیرساخت‌ها و سخت‌افزاری؛ باعث شد که بحران‌هایی در سال 73 و 74 در کشور درست شود که بسیار سخت بود و کشور آن تنش‌هاس سخت را پشت سر گذاشت.

بعد از آن رؤسای جمهوری به دلیل اینکه در مدیریت اقتصادی کشور تخصص نداشتند یا در حوزه اقتصادی کشور توجه لازم را به ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف نداشتند، دستگاه‌های مختلف اجرایی که در حوزه اقتصاد تأثیرگذار بودند از نفت گرفته تا صنایع و بازرگانی و کشاورزی، وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که آنها را در حوزه اقتصاد با هم تعریف می‌کنم؛ نوع مدیریتشان ملوک‌الطوایفی شده بود یعنی هرکسی در حوزه خود احساس خودمختاری داشت و باعث شده بود تصمیم‌گیری‌ها و راهبردها با یکدیگر سازگار نباشد؛ ادغام وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی مشکلی را حل نکرد تا ساماندهی بازار داخلی و تجارت خارجی کشور را به سامان کند. اینها نشان می‌دهد ما به فرد مقتدری در حوزه اقتصاد نیاز داریم که این خلأ را در هماهنگ‌سازی بین مدیریت‌ حوزه‌های مختلف اقتصادی پر کند.

آقای روحانی طبیعتاً‌ به دلیل علاقه‌مندی و سبقه‌اش در حوزه‌های سیاست خارجه و داخلی و مسائل فرهنگی باید در حوزه اقتصادی از افراد مورد اعتماد خود کمک بگیرد تا آن افراد معتمد بتوانند خطوط کلی طراحی شده را جلو ببرند.

*: آیا شما برای وزرای اقتصادی پیشنهاد خاصی نیز دارید؟

نادران: خیر، من در مورد افراد هیچ پیشنهادی ندارم و چیزی نیز از من خواسته نشده است. اینکه چه شیوه‌ای بتواند این مدیریت و هماهنگی را انجام دهد به تدبیر خود رئیس‌جمهور بازمی‌گردد؛‌ به طور مثال ممکن است با احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی یا ایجاد معاونت یا قرار دادن وظیفه اصلی معاونت اجرایی خود در حوزه اقتصادی این هماهنگی‌ها را به وجود آورد و ظرفیت‌ها را با هم ترکیب کند تا خروجی آنها رشد بالاتر اقتصاد کشور باشد.

*:‌ آرایش مجلس برای رأی اعتماد کابینه دولت یازدهم به چه صورت خواهد بود؟

نادران: ظرفیت مجلس همیشه در جهت اعتلای کشور بوده است و پس از این نیز این همکاری‌ها جدی‌تر خواهد بود وظیفه مجلس هم قانون‌گذاری و ریل‌گذاری صحیح است و هم نظارت بر آنچه در کشور قانون‌گذاری شده است. اینها فارغ از مرزبندی‌های حقوقی باید در یک فضای همدلی و کمک صورت گیرد تا اینکه بیشتر اصرار بر حقوق خودمان در مراودات داشته باشیم. جلسات غیررسمی برای حل مشکلات و کمک گرفتن برای حل مشکلات مجموعه اقداماتی است که از قدیم نیز وجود داشته و در حال حاضر نیز ضرورت آن بیشتر وجود دارد. شنیده‌ام که آقای روحانی گفته قبل از اینکه کابینه را به طور رسمی به مجلس معرفی کنم اسامی را برای مشورت به جاهایی که لازم باشد...

** روحانی سلامت سیاسی و اداری وزرای خود را قطعی کند

*: یعنی با نمایندگان مشورت کنند؟

نادران: نه لزوماً به همه نمایندگان ولی مشورت می‌گیرد تا ترکیب کابینه معرفی شود، یک رویه‌ای سابق بر این در مجلس اول وجود داشت که البته شاید به آن شکل تکرار نشود. در آن دوره از فراکسیون اکثریت یک رأی استمزاجی گرفته می‌شد و پس از آن معرفی رسمی طی می‌شد اما آنچه که مهم است شاید کسانی که در اطراف روحانی هستند در مظان اتهام باشند لذا خوب است ایشان وزرایی را به مجلس معرفی کند که قبلاً نظر نهادهای نظارتی را در سلامت رفتاری، سلامت مالی، سلامت سیاسی و اداری جلب کرده باشد یعنی حداقل‌هایی که ما در مجلس ناچار نباشیم درباره این مسائل اعضای کابینه صحبت کنیم.

یعنی باید فرصتی ایجاد شود تا ما درباره توانمندی‌های مدیریتی افراد و برنامه آنها صحبت کنیم. فرصت خوبی است که آقای روحانی از نهادهای ذیربط این اطلاعات را جویا شود تا ما با تنش‌هایی که در دوره‌های گذشته مواجه بودیم با دولت یازدهم نداشته باشیم. مجلس می‌تواند از ظرفیت خود برای کمک به روحانی در خصوص افراد استفاده کند و نظر مشورتی خود را بدهد. اگر این رفت و برگشت‌های دوجانبه و اعتماد‌سازی‌ها تقویت شود فرصتی فراهم می‌شود که کابینه با یک رأی اعتماد بالایی بتواند کار خود را شروع کند و حسن اعتماد نمایندگان به کابینه یازدهم بالا رود. حقوق نمایندگان در بحث نظارت هیچگاه منتفی نمی‌شود اما هرچه اعضای کابینه بیشتر مورد اعتماد باشند طبیعتاً در حوزه نظارتی مراودات روان‌تر انجام می‌شود.

*: در پایان اگر صحبتی دارید بفرمایید.

نادران: بنده پیروزی آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک می‌گویم و امیدوارم این اعتمادی که مردم به ایشان داشته‌اند به رشد و تعالی جایگاه کشور در حوزه بین‌الملل و دفاع از حقوق اساسی ملت و پیشبرد آرمان‌های حضرت امام و مقام معظم رهبری و تحقق بیشتر اصول قانون اساسی در جهت تعالی فرهنگ کشور به عنوان یک الگوی حکومتی مناسب در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی برای کشورهای منطقه منجر شود و نقطه امیدی برای حرکت‌های اسلام‌خواهی در منطقه‌ای که تشنه اسلام ناب اصیل است،باشد،‌لذا امیدواریم این پیام از دولت آقای روحانی به جهان منتقل شود.

۱۳۹۲/۴/۱۱

اخبار مرتبط