تخلف در گزارش كمیته بررسی كننده حادثه قم

یك عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به گزارش كمیته بررسی كننده حادثه‌ قم ابرازعقیده كرد كه فعالیت‌ این كمیته خلاف آیین‌نامه‌ كمیسیون امنیت ملی انجام شده است.

به گزارش نما، جواد کریمی قدوسی امروز در جمع خبرنگاران درباره‌ حادثه‌ قم و بررسی این موضوع توسط کمیته‌ای در ذیل کمیسیون امنیت ملی اظهارکرد: مقام معظم رهبری در اظهارنظرهایی درباره‌ حادثه قم، به کسانی که اعتراض‌شان به این شکل صورت گرفته فرمودند اگر حزب‌اللهی هستید این کارها را نکنید.

وی گفت: این کلمه‌ای بود که ایشان به کار بردند و گفتند این احساسات و خشم خود را کنترل کنید، در واقع این نگاه رهبری به افرادی بود که اعتراضی به لاریجانی داشتند و ایشان هیچ‌گاه با این برخوردها موافق نبودند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: پیرو این قضیه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلسه‌ای بدون حضور اعضا در هیات رییسه کمیسیون تشکیل شد و از مسئولان امنیتی استان قم دعوت به عمل آمد تا در این زمینه گزارشی ارائه کرده و حادثه را تجزیه و تحلیل کنند.

وی افزود: در همین زمینه آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی اقدام به انتخاب فردی کرد(حقیقت‌پور) و وی را مسوول کمیته بررسی کننده این موضوع قرار داد.

کریمی قدوسی ادامه داد: ما در کمیسیون امنیت ملی به این نحوه تشکیل کمیته اعتراض کردیم و گفتیم بر خلاف آیین‌نامه کمیسیون این کار انجام شده است، در حالی که کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس کمیته‌ای با همین عنوان دارد که مسائل امنیتی را پیگیری می‌کند و هر اتفاق امنیتی که در کشور به وجود می‌آید به این کمیته ارجاع داده می‌شود تا ضمن انجام تحقیقات گزارشی را ارائه کند؛ لذا در این بخش معتقد هستیم که آیین‌نامه رعایت نشده است.

نماینده مردم مشهد و کلات با بیان این‌که «کاری که این کمیته انجام داد از نظر ما قانونی نیست» گفت: کمیته مذکور ۶-۷ ماه تحقیقات لازم را انجام داده و در روز یکشنبه همین هفته گزارشی را مطرح می‌کند، اما قبل از این‌که این گزارش ارائه شود به صورت غیرقانونی و در زمانی که ما در حوزه‌ انتخابیه بودیم ارائه می‌شود و پس از آن هم به ما اطلاعی نمی‌دهند.

کریمی قدوسی افزود: این‌که محتوای گزارشی که ارائه شده چه بوده برای ما مشخص نیست؛ زیرا مدعی بودند که ۶۰۰ صفحه گزارش تهیه شده که تنها ۲۰۰ صفحه از آن عکس اعضای کمیته و دیدارهایی که با استاندار و علما داشته‌اند بوده است.

وی افزود: در گزارش مذکور افرادی را که اقدام به این کار کرده بودند آشوبگر معرفی کردند و اعلام داشته‌اند نهادهای انقلابی که در طول این سال‌ها همواره حافظ انقلاب و نظام بوده‌اند پشتوانه‌ی آشوب‌گران معرفی می‌کنند.

کریمی قدوسی مدعی شد: اعضای کمیته با ۹ نفر از مراجع ملاقات داشتند و این‌ها متفق‌القول گفته‌اند که این گروه حلقه‌ پرتو و موسسه مربوط به آیت‌الله مصباح هستند و اگر ریشه کن نشوند، قم روی آرامش نخواهد دید حتی آیت‌الله آشتیانی نیز این مساله را کاملا خلاف دانستند. انجام این کارها نوعی ایجاد اختلاف بین مراجع و علما و نیروهای ارزشی و با بصیرت در قم است.

وی با تاکید بر این‌که این گزارش را هم‌راستا با منافع نمی‌دانیم و حتی به نفع آقای لاریجانی هم ندیدیم گفت: بالاخره وی رییس یک قوه است، بعد از این‌که آن افراد نظر رهبری را شنیدند به دادستان مراجعه کردند و گفتند که شنیدیم آقا ناراحت شده به ما حکم زندان دهید، در فضای قم بهتر این بود که این گزارش تهیه نمی‌شد و با تذکری که رهبری بیان کردند و اظهار ندامت آن افراد موضوع جمع می‌شد.

کریمی قدوسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز قرار بود این گزارش منتشر نشود اما قبل از ارائه گزارش مصاحبه‌ای انجام شده و گفته شده که سه چهره‌ سیاسی در این موضوع حضور داشته‌اند؛ بنابراین علی‌رغم تاکید بر این مساله مصاحبه انجام شد که همین مقدار هم به نفع مصالح کشور نیست، اگر به آنجا برسد افراد دیگر هم مطالب زیادی برای گفتن دارند.

وی با اشاره به این‌که کار این کمیته صرفا بر اساس پیامدهای رد و بدل شده، بود گفت: به عنوان مثال در این پیامک‌ها مطرح شده بود که گروه سرود پس از انجام کار خود، معمولا در مراسم حضور داشتند اما در زمان آن اتفاق حرم را ترک کردند، چون خبر داشتند که ممکن است اتفاقی بیافتد.

وی با بیان این‌که از اعضای کمیسیون امنیت، ۱۹ نفر زمان ارایه گزارش حضور داشتند که ۱۳ نفر موافق و ۶ نفر مخالف بودند گفت: متاسفانه این گزارش مجددا خوانده نشد و این حق نماینده است که گزارشی که به نفع او است، منتشر شود و بدانند که محتوا چیست اما برای ۱۰ نفری که در جلسه حضور نداشتند این گزارش مجددا خوانده نشد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: در جلسه امروز مجلس نیز اقداماتی در صحن صورت گرفت اما همچنان به نتیجه نرسید. متاسفانه در جریان این گزارش نهاد‌های نظامی را متهم کردند بدون اینکه به آنها اطلاع داده باشند، مجموعه‌ سپاه را در قم زیر سوال شدید بردند که جفای بزرگی به این نهاد است، زیرا سپاه از ابتدای انقلاب تمام مراسم‌ها را مدیریت کرده و اگر ناامنی بوده برخورد کرده است.

۱۳۹۲/۴/۲۶

اخبار مرتبط