تاثیر حلقه فارغ التحصیلان آمریكا بر سیاست خارجی روحانی

شبكه ان بی سی نیوز در تحلیلی درباره سیات خارجی دولت جدید ایران اعلام كرد: انتظار تغییر در دستور كار و اصول كلی سیاست خارجی ایران را نباید داشت، اما برخی تغییرات در شیوه اجرا صورت خواهد گرفت.

به گزارش نما شبکه ان بی‌سی‌نیوز در تحلیلی به بررسی سیاست خارجی رئیس جمهور منتخب ایران بر اساس مشاوران شاخص او که اغلب تحصیل‌کرده آمریکا هستد و احتمالا متصدی پست‌های کلیدی در دولت آینده خواهند شد پرداخته است.

به گزارش این شبکه اکثر افرادی بانفوذی که پیش‌بینی می‌شود پست‌های کلیدی در دولت حسن روحانی به دست بگیرند دارای سابقه تحصیل و زندگی در آمریکا هستند. این شبکه نتیجه می‌گیرد این افراد می توانند جهت‌گیری سیاست خارجی ایران را متفاوت از دولت محمود احمدی نژاد به سوی چشم‌اندازی جهانگراتر هدایت کنند.

به نوشته این شبکه بعید است روابط ایران و غرب به یکباره گرم شود، اما پیش‌بینی می‌شود انتخاب روحانی موجب گسترش روابط دوستانه‌تر واشنگتن و تهران شود. به گفته کارشناسان، انتظار تغییر در دستور کار و اصول کلی سیاست خارجی ایران را نباید داشت، اما برخی تغییرات در شیوه اجرا صورت خواهد گرفت، البته همین میزان تغییرات نیز می‌تواند تاحدودی تاثیرگذار باشد.

رئیس جمهور منتخب ایران پس از انجام مراسم تحلیف در مردادماه باید از کابینه و گروه مشاوران خود رونمایی‌کند. بر اساس گمانه زنی‌ها حضور 4 نفر سیاستمدار کهنه‌کار در پست‌های تاثیرگذار دولت وی محتمل است. نقطه مشترک این 4 نفر سابقه تحصیل و زندگی در آمریکا است.

محمود واعظی، یکی از اعضای مهم مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام جزو گزینه‌های وزارت‌خارجه است. واعظی فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک از دانشگاه دانشگاه ایالتی ساکرامانتو کالیفرنیا در سال 1976 است درکارنامه وی 2 مدرک دیگر از مراکز آمریکایی و نیز یک دکتری از دانشگاه ورشو لهستان به چشم می‌خورد.

محمد نهاوندیان دارای مدرک دکتری اقتصاد از دانشگاه جرج واشنگتن است. محمد‌رضا نعمت زاده،دبیر ستاد انتخابات روحانی، نیز فارغ التحصیل مهندسی دانشگاه ایالتی پلی تکنیک کالیفرنیا است.

سید‌حسین موسویان نیز به احتمال زیاد یکی از مشاوران کلیدی روحانی در سیاست خارجی خواهد بود. وی نیز فارغ التحصیل دانشگاه ایالتی کالیفرنیا در ساکرامانتو است. موسویان هم اکنون در دانشکده وودرو ویلسون پرینستون به عنوان پژوهشگر فعالیت می‌کند.

البته فارغ التحصیل شده مقامات ایران از دانشگاه‌های غرب امر عجیبی نیست. علی اکبر ولایتی، رقیب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و وزیر خارجه سابق ایران نیز در دانشگاه هاپکینز پزشکی خوانده و علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه فعلی نیز فارغ التحصیل دکتری دانشگاه ام آی تی است. همه این افراد در حال تحصیل در آمریکا بودند که با وقوع انقلاب اسلامی به ایران بازگشتند و به حمایت از انقلاب پرداختند.

همه این چهار نفر که حلقه اول اطرافیان روحانی را تشکیل می‌دهند همچنان روابط گسترده‌ای با خارج از مرزهای ایران دارند.
کابینه روحانی چشم انداز جهانی‌تری نسبت به کابینه احمدی نژاد خواهد داشت. بعلاوه اعضای کابینه اغلب مناصب وزارتی و دارای تجربه زیادی در مدیرت کلان هستند. این افراد همچنین از نگاه غرب به ایران و بالعکس آگاه هستند.
شخص روحانی نیز تحصیلکرده غرب است و مدرک کارشناسی ارشد و دکتری حقوق از دانشگاه کلدونین گلاسگو دارد.

موسویان اخیرا اعلام کرده است تحریم‌های آمریکا یک بازی باخت- باخت است. به نظر وی:« روحانی منطقی و خوش برخورد است و قوانین و قواعد بین المللی را رعایت می‌کند. کلید حل مخاصمه بین ایران و آمریکا به این بستگی دارد که آیا سیاست‌های سنتی واشنگتن مبتنی بر اعمال فشار، تحریم، تهدید و نگاه بالادستانه ایران به سیاست‌های مبتنی بر احترام، منافع دوجانبه و همکاری با دولت روحانی تغییر می‌کند یا خیر؟»

۱۳۹۲/۴/۳۱

اخبار مرتبط