ورود یك بند جدید به قبوض برق

با مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار بند جدیدی به قبوض برق مشتركان اضافه شده است كه مطابق با این مصوبه، هر مشترك به ازای مصرف هر كیلووات ساعت برق باید مبلغی را به عنوان عوارض مصرف برق پرداخت كند.

به گزارش نما به نقل از مهر با مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار بند جدیدی به قبوض برق مشترکان اضافه شده است که مطابق با این مصوبه، هر مشترک به ازای مصرف هر کیلووات ساعت برق باید مبلغی را به عنوان عوارض مصرف برق پرداخت کند.

حمید چیت چیان وزیر نیرو ، یکی از مهمترین ماموریت های وزارت نیرو در دولت یازدهم را اصلاح قیمت آب و برق اعلام کرده و تاکید می کند: هم اکنون هزینه تمام شده تولید آب شرب و برق نسبت به مبالغی که از مردم گرفته می شود بسیار ناچیز است.

این عضو کابینه دولت یازدهم در تشریح دلایل افزایش و اصلاح قیمت برق، می گوید: منهای هزینه‌های سوخت، برای تولید برق در وزارت نیرو حدود ۶۸ تومان هزینه می‌شود. طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها قرار شد به‌طور متوسط بابت هر کیلووات ساعت ۴۳ تومان از مردم دریافت شود و با توجه به کاهش مصرف برق توسط مردم به طور متوسط ۴۰۹ ریال از مردم دریافت می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه از ۴۱ تومانی که دریافت می‌شود ۱۶۶ ریال به سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه‌ها داده می‌شود، معتقد است: در این صورت به ازای هر کیلووات ساعت ۲۶۴ ریال برای وزارت نیرو می‌ماند. آیا سازمانی که ۲۶۴ ریال دریافت می‌کند و ۶۸ تومان هزینه، می‌تواند به خوبی کارها را مدیریت کند؟

همزمان با عزم جزم وزارت نیرو برای اصلاح و منطقی کردن قیمت آب و برق، مطابق با مصوبه مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار یک بند جدید به قبوض برق مشترکان اضافه شده است که مطابق هر مشترک به ازای مصرف هر کیلووات ساعت برق باید مبلغی حدود ۳۰ ریال به عنوان عوارض مصرف برق پرداخت کند.

توانیر در خصوص اضافه شدن این بند جدید در صورتحساب مشترکان، توضیح داده است: عوارض برق مبحثی است برای نخستین بار در قانون بودجه امسال درخصوص آن به تصمیم گیری پرداخته و وظیفه جمع آوری و چگونگی هزینه کرد آن نیز مشخص شده است.

براساس تصویب مجلس شورای اسلامی، بند ۶۹ قانون بودجه امسال به مبحثی اختصاص یافته است که برای نخستین بار در قوانین بودجه سالانه درج شده است.

این بند از قانون بودجه سال ۹۲ وزارت نیرو را مکلف کرده است که از هر مشترک مبلغی را به عنوان عوارض دریافت کنند.

متن این بند از قانون بودجه می گوید: وزارت نیرو موظف است علاوه بر دریافت بهای برق به ازای هر کیلووات ساعت برق فروخته شده مبلغ ۳۰ ریال به عنوان عوارض برق در قبوض مربوطه درج و از مشترکان برق به استثنای مشترکان خانگی روستایی دریافت نماید. به این ترتیب براساس قانون تمام مشترکان به جز مشترکان خانگی روستایی موظف به پرداخت ۳۰ ریال (سه تومان) به عنوان عوارض هستند.

توانیر همچنین در خصوص نجوه هزینه کردن منابع مایل حاصل از اضافه شدن بند عوارض به قبوض برق، اعلام کرد: وجوه حاصله به حساب شرکت توانیرنزد خزانه‌داری کل کشور واریز و عین وجوه دریافتی صرفاً بابت حمایت از توسعه و نگهداری شبکه‌های روستایی و تولید برق تجدیدپذیر و پاک هزینه می شود.

این مجموعه صنعت برق، تاکید کرده است: به این ترتیب نمایندگان مجلس شورای اسلامی با درک اهمیت پرداختن به توسعه، نگهداری و بهینه سازی شبکه‌های روستایی و ایجاد ظرفیت های جدید تولید برق از منابع تجدید پذیر، اقدام به چنین کاری کرده‌اند.

۱۳۹۲/۶/۲۲

اخبار مرتبط