آمریكا به دنبال عقب‌نشینی است

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینكه آمریكایی‌ها با طرح موضوع حمله به سوریه اقتدار و آبرویشان زیر سوال رفت گفت كه آنها فهمیدند كه حمله به سوریه تبعاتی دارد به همین دلیل به دنبال فرار و عقب‌نشینی هستند.

به گزارش نما به نقل از خانه ملت؛احمد شوهانی اظهار کرد: آمریکایی‌ها از ابتدای طرح موضوع حمله نظامی به سوریه در شک و تردید بودند چون بسیاری از هم‌پیمانانش همراهی نکردند و حتی افکار عمومی آمریکا نیز با این اقدام موافق نیست.

وی با بیان اینکه استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی بهانه آمریکا برای حمله به سوریه است، گفت: نه تنها تاکنون استفاده سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه اثبات نشده است بلکه عقل سلیم حکم می‌کند که دولت سوریه این سلاح را برای ملت خود استفاده نمی‌کند، جمیع این موارد نشان می‌دهد که آمریکا تنها به دنبال بهانه‌ای برای حمله نظامی به سوریه است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ادامه داد: رییس جمهور آمریکا در ابتدا گفت که برای حمله نظامی به سوریه نیاز به رای کنگره ندارد و کم کم با بررسی شرایط به این موضوع رسید که حمله به سوریه به این سادگی‌ها نیست به همین دلیل تلاش کرد که آرام آرام عقب‌نشینی کند.

شوهانی افزود: در حال حاضر نیز برای حفظ آبروی اوباما می‌گویند که موضع کنگره و سنا حمله نیست چون فهمیده‌اند که حمله به سوریه تبعاتی برای آمریکا به خصوص رژیم صهیونیستی دارد، به همین دلیل وقتی روسیه موضوع نظارت بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه را مطرح کرد سریع آن را پذیرفتند.

وی تاکید کرد: البته سوریه نیز با این پیشنهاد باید موافقت کند چون حمله نظامی کار سوریه و وضعیت منطقه را پیچیده‌تر‌ می‌کند.

این عضو کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه آمریکا از ابتدا نیز قصد حمله نظامی را به سوریه نداشت، گفت: با پیشنهاد نظارت بر تسلیحات شیمیایی سوریه به نظر می‌رسد که آمریکا از گزینه جنگ فاصله گرفته است و در واقع عقب‌نشینی کرده است.

شوهانی همچنین در خصوص پیش‌نویس قطعنامه‌ای توسط برخی کشورهای غربی در مورد انهدام مخازن سلاح شیمیایی گفت: این موضوع جدیدی است چون نظارت بین‌المللی با انهدام سلاح‌های شیمیایی تفاوت دارد، اینکه بخواهند بر سلاح‌های شیمیایی سوریه نظارت داشته باشند مشکلی ندارند ولی انهدام سلاح‌های شیمیایی بحث دیگری است که به نظرم شورای امنیت نیز موافقت نمی‌کند.

وی افزود: در شرایطی که رژیم صهیونیستی ۳۰۰ کلاه هسته‌یی دارد این سوال به وجود می‌آید که چرا برای انهدام این‌ها اقدام نمی‌کنند. به گزارش ایسنا،شوهانی در پایان گفت: به نظرم کشورهای غربی در وضعیت سوریه سردرگم هستند، از یک طرف تحت فشار رژیم صهیونیستی برای ایجاد نزاع در منطقه و به دنبال آن تضعیف کشورهای منطقه برای تامین منافع رژیم صهیونیستی هستند و از طرف دیگر می‌دانند که اگر به سوریه حمله کنند چه تبعاتی برای غرب و آمریکا به دنبال خواهد داشت، آنها می‌خواهند آبرومندانه و محترمانه از این وضعیت فرار کنند.

۱۳۹۲/۶/۲۲

اخبار مرتبط