كنایه یك نماینده به معصومه ابتكار در مجلس

نماینده مردم مریوان و سردآباد در مجلس شورای اسلامی در نطق خود خواستار رسیدگی به وضعیت دریاچه زریوار شد. وی خطاب به ابتكار گفت: قبل از خشك شدن دریاچه زیبای زریوار كه تنها دریاچه آب شیرین ایران است، سری به این دریاچه زده و همان‌طور كه با دوربین شخصی خود عكس یادگاری در كنار دریاچه ارومیه گرفته‌اید در كنار این دریاچه نیز عكس یادگاری بگیرید و در فیس‌بوك‌تان بگذارید شاید كه فرجی باشد.

به گزارش نما، امیر کریمیان، نماینده مریوان و سردآباد در نطق میان دستور خود در صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گفت: جامعه ایرانی موزائیک کنار هم چیده شده اقوام است که هر یک اگرچه به ظاهر رنگ و لعاب‌های گوناگون‌ و نقش و نگارهای متفاوتی داشته و آنها را بیگانه و یگانه می‌نماید، ولی در اصل زیر یک سقف حیات و سرنوشت تاریخی و فرهنگی واحدی را رقم می‌زنند.

وی ادامه داد: همچنان که جامعه ایرانی در زمان خوشی در کنار هم زیسته‌اند به هنگام سختی و بدفرجامی نیز به طور یکسان به پایان آن به نظاره نشسته‌اند، ظلم متجاوزان خارجی را نیز کم و بیش درک و لمس کرده‌اند و در فتوحات و کشورگشایی نیز در کنار هم رکاب زده و دوشادوش هم جنگیده‌اند.

نماینده مریوان و سردآباد در مجلس اضافه کرد: ملت ایران به رغم فراز و نشیب‌های تاریخی هویت کهن و فراقومی ایران را پدید آوردند، آنچه مشخص است این است که تکثر و تعدد نیروهای قومی و اجتماعی نیز می‌تواند جامعه را از ظرفیت‌ها و استعدادهایی برخوردار کند که بهره‌گیری مناسب از آنها می‌تواند موتور رشد، توسعه، همگرایی و همسازی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و اقتصادی باشد.

وی با تبریک به حسن روحانی درانتخابات ریاست جمهوری گفت: با توجه به مطالب فوق و عمل به شعارهای تبلیغاتی جنابعالی که به صراحت در بیانیه شماره 3 اقوام و مذاهب بدان‌ها اشاره کرده‌اید پیشنهادات کاربردی زیر می‌تواند هم‌نوایی و همدلی را در راستای حفظ تمامیت ارضی کشور فراهم کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: این پیشنهادات عبارتند از: اجرای بندهای اول و دوم بیانیه در خصوص بهره‌گیری از نخبگان قوم کرد و اهل سنت در حرم قدرت سیاسی و اجرایی کشور که تاکنون مغفول باقی مانده است و تسریع در انتصاب استاندار بومی اهل سنت با توجه به اینکه 70 درصد از مردم استان کردستان به جنابعالی در انتخابات ریاست‌جمهوری اعتماد کرده‌اند.

وی گفت: این به معنای سهم‌خواهی نیست بلکه خواسته‌ای است که به مطالبه‌ای تبدیل شده و در راستای اعتمادسازی و جلوگیری از شکاف آتی ملت و دولت است.

کریمیان در تشریح پیشنهاد دوم گفت: کاهش نابرابری‌های اجتماعی از طریق توجه بیشتر به مناطق قومی حاشیه‌ای مرزی کشور باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین کردستان دارای مردمانی باهوش، نجیب، زحمت‌کش و دارای بینش سیاسی قوی و پیشینه تاریخی و فرهنگی است، ضروری است که در دولت تدبیر و امید ضمن اجتناب از تشدید و تعمیق عقده سیاسی با در نظر گرفتن آستانه تحمل افراد نسبت به ذهنیت‌های منفی ایجاد شده از قبیل گزینش افراد برای مشاغل اجرایی کاسته شود.

وی افزود: همان‌طور که در نطق قبلی اشاره شد علیرغم وجود پتانسیل فراوان در استان کردستان متاسفانه در شاخص‌های کلی مختلف اقتصادی، عمرانی و رفاهی در رده‌های آخر قرار دارد، طی سال‌های پس از انقلاب و شرایط جنگی، امنیتی حاکم بر این استان و طی سال‌های جنگ تحمیلی فضای مناسب جهت سرمایه‌گذاری‌های تولیدی و عمرانی در این استان فراهم نبوده است.

نماینده مریوان و سردآباد در مجلس گفت: آن وقت که امکانات در ایران فراوان بود استان کردستان در مسیر صنعتی شدن گام برنمی‌داشت، در حقیقت آنقدر عقب‌ماندگی داشت که تمام دل‌خوشی‌اش این بود که در راستای توسعه و آبادانی یک مدرسه و یا یک جاده احداث شود، در حالی که در آن زمان سایر استان‌ها به دنبال استفاده از امکانات دولت برای ایجاد صنایع بودند به سرعت صاحب ثروت و ماشین‌آلات شدند ولی متاسفانه دولت‌های متعددی آمدند و رفتند و دریغ از توجه ویژه برای جبران عقب‌ماندگی‌های این استان کاری انجام ندادند.

کریمیان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه‌اش، گفت: علیرغم تذکرات شفاهی و کتبی و پیگیری‌های متعدد به مسئولان اجرایی کشور بار دیگر تذکراتی را در جهت رفع این موانع اعلام می‌کنم، وزارت نیرو نسبت به شروع عملیات اجرایی سد بلبر و رعایت انصاف و عدالت و تسریع در پرداخت خسارت به اهالی شهرستان سردآباد و انجام پروژه‌هایی که در حریم سد داریان قرار گرفته‌اند اقدام کنند.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی نسبت به فعال کردن پروژه‌های راه‌های اصلی شهری و روستایی به خصوص راه اصلی مریوان سنندج، سقز مریوان، کامیاران مریوان و احداث کنارگذر مریوان اقدام کند گفت: وزارت ورزش و جوانان نسبت به فعال کردن پروژه‌هایی که در دهه 60 کلنگ آنها زده شده است اقدام کند.

نماینده مریوان و سردآباد خطاب به معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهور، ادامه داد: ضروری است قبل از خشک شدن دریاچه زیبای زریوار که تنها دریاچه آب شیرین ایران است، سری به این دریاچه زده و همان‌طور که با دوربین شخصی خود عکس یادگاری در کنار دریاچه ارومیه گرفته‌اید در کنار این دریاچه نیز عکس یادگاری بگیرید و در فیس‌بوک‌تان بگذارید شاید که فرجی باشد.

کریمیان اضافه کرد: وزارت کشور باید برای احیا و ‌آبادانی روستاهای تخلیه شده مرزی و برای بهره‌برداری از زمین‌های زراعی آنها اقدام کند چرا که مرزها و مرزداران تهدید نیستند بلکه فرصت هستند و تنها انجام اقدامات امنیتی در مرزهای کشور حلال مشکلات کشور نخواهد بود بلکه به منظور افزایش میزان بهره‌وری در مناطق مرزی بهبود اوضاع معیشتی و بالا بردن امکانات رفاهی، منزلتی، اشتغال و امرار معاش یک ضرورت است.

وی افزود: هیات دولت نسبت به معافیت مالیاتی 20 تا 30 درصد برای واردات در مرز باشماق اقدام کند.

۱۳۹۲/۷/۱۰

اخبار مرتبط