كرشمه مالزی برای گردشگران ایرانی

مالزی تحت فشار دولت استرالیا مدت زمان ویزای توریستی ایرانیان را از 90 روز به 14 روز كاهش داده است.

به گزارش نما به نقل از روزنامه هفت صبح ، مالزی تحت فشار دولت استرالیا مدت زمان ویزای توریستی ایرانیان را از 90 روز به 14 روز کاهش داده است.

«دولت مالزی در اقدامی ناگهانی ویزای توریستی برای ایرانیان را از روز گذشته از 90 روز به 14 روز کاهش داده است.» این خبری است که دیروز منتشر شد و تعداد انبوه ایرانیان مسافر مالزی را دچار سردرگمی کرد. از مدت ها پیش شایعاتی پیرامون این موضوع به گوش می رسید و حالا از سوی مقامات رسمی هم تاکید شده است از آنجا که مالزی مهمترین مقصد دانشجویان ایرانی است و هر سال خانواده آنها و تعداد قابل توجهی توریست به این کشور سفر می کنند، این موضوع حائز اهمیت است.

به نظر می رسد پشت پرده این اتفاقات دولت استرالیا قرار دارد که مدتی پیش برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی ایرانیان به کشورش قوانین سختگیرانه ای تصویب کرد و مقرر پناهجویان به جزیره پاپوا گینه نو منتقل شوند. پیش از این کشور اندونزی به درخواست دولت استرالیا صدور ویزا در فرودگاه را برای اتباع ایرانی متوقف کرده بود. این اقدامات پیشگیرانه به این دلیل وضع شده که پناهجویان برای رسیدن به استرالیا از کشورهایی مثل اندونزی و مالزی استفاده نکنند.

اصل خبر

اوایل مرداد ماه امسال آقای احمد ظهیر، وزیر کشور مالزی بعد از دیدار با نماینده ویژه دولت استرالیا اعلام کرد: «صدور ویزا به محضوورود (VOA) برای اتباع برخی کشورها به 14 روز کاهش پیدا می کند.»

در جزییات این خبر نام کشورها ذکر نشده بود و حالا دو ماه بعد از آن اتفاق مشخص شده نام ایران هم در لیست بوده است. موضوعی که قبلا سفارت مالزی در ایران آن را تکذیب می کرد اما به هر حال خیلی هم دور از ذهن نبود چون ایرانیان بیشترین سهم را در بین پناهجویان غیرقانونی استرالیا دارند و دولت این کشور از چند ماه پیش اقداماتی را برای مهار این مشکل آغاز کرده است. در نهایت دو روز پیش یعنی اول اکتبر رسما اعلام شد: «ایرانیانی که برای سفر به مالزی می آیند به جای ویزای توریستی 90 روزه ویزای 14 روزه می گیرند.»

این در حالی است که بسیاری از ایرانیان نیز برای روزها و هفته های آینده برای سفر به مالزی برنامه ریزی کرده اند و با کاهش بدون اطلاع قبلی ویزای توریستی با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

مرتضی جاویدان، کنسول ایران در مالزی با تایید این خبر گفت: «وزارت خارجه مالزی هنوز به طور رسمی این خبر را اعلام نکرده است و ما نیز از طریق مسافران شنیدیم که ویزای توریستی به 14 روز کاهش پیدا کرده است. البته وزارت کشور مالزی پیش تر به طور کلی از کاهش ویزای توریستی برای برخی از کشورها به 14 روز خبر داده بود ولی اسمی از هیچ کشوری در این خبر برده نشده بود.»

او با تاکید بر اینکه کنسولگری ایران در مالزی از این خبر اطلاعی نداشت، توضیح داد: «ما پیگیر این موضوع و جزئیات آن هستیم و می خواهیم بدانیم چرا اصلا به ما در این خصوص خبر ندادند. این اتفاق از دیروز افتاده است و ما به شرکت های هواپیمایی نیز اطلاع داده ایم که به مسافران خود اطلاع بدهند تا دچار مشکل نشوند.»

وزیر کشور مالزی پیش از این هم گفته بود: «تصمیم اخیر دولت استرالیا برای انتقال مهاجران غیرقانونی به پاپوا گینه اقدامی سنجیده بوده است و می تواند مشکل پناهندگانی که از مالزی و دیگر کشورهای عضو آ سه آن به عنوان مسیری برای رسیدن به استرالیا استفاده می کنند را حل کند.»

اندونزی پیشقدم بود

قبل از آنکه دولت مالزی تحت فشار استرالیا این تصمیم اخیر را بگیرد، دولت اندونزی به طور کلی ویزای فوری در فرودگاه به ایرانیان را لغو کرده بود. سوم مرداد ماه امسال دولت اندونزی با اعلام خبر لغو اخذ روادید اندونزی در فرودگاه برای ایرانیان، سفارت این کشور در تهران تاکید کرده بود که ویزای بدو ورود (On Arrival) برای ایرانیان صادر نخواهد شد اما آنها می توانند در هر کشوری که باشند با مراجعه به سفارت اندونزی در آن کشور برای دریافت انواع ویزا اعم از توریستی یا بازرگانی و ... اقدام کنند. سفارت اندونزی در تهران هم با تایید این خبر گفته بود: «چنانچه مانعی برای صدور ویزا وجود نداشته باشد، مراحل صدور ویزا بین سه تا پنج روز کاری انجام می گیرد.»

دولت استرالیا می گوید فقط از ابتدای سال جاری میلادی 6500 نفر مهاجر غیرقانونی با قایق و بدون ویزا خواستار ورود به استرالیا بوده اند که اکثر آنها از کشورهایی مثل اندونزی و مالزی به این کشور سفر می کنند.

ویزاهای توریستی چند روزه هستند

حالا که موضوع کاهش مدت زمان ویزای توریستی مالزی از 90 به 14 روز مطرح شده این سوال پیش می آید اوضاع برای سایر کشورها چطور است؟ ویزای توریستی حالات مختلفی دارد. مثلا برای کشور امارات متحده که یکی از مقصدهای مورد علاقه ایرانی ها است چند نوع ویزای توریستی دارد. این ویزاها در انواع 14 روزه و یک ماهه و سه ماهه قابل دریافت است. ضمنا ویزای یکماهه با مراجعه به اداره مهاجرت و پرداخت وجه قابل تبدیل به دو ماهه است. ویزای سه ماهه هم فقط برای بعضی از شرکت های مسافرتی مثل شرکت هواپیمایی العربیه صادر می شود. معمولا صدور ویزای امارات بین 3 تا 10 روز طول می کشد. البته اگر مورد اضطراری باشد، همین پروسه یک تا سه روزه هم انجام می شود.

برای صدور ویزا 500 درهم و به ازای هر روز تاخیر در ترک کشور هم 100 درهم از مسافر اخذ می شود.ترکیه هم برای مدت زمان کمتر از سه ماه اقامت از ایرانی ها ویزا نمی خواهد یعنی روادید در همان فرودگاه صادر می شود.

بدون ویزا به کدام کشورها می توان سفر کرد؟

معمولا برای سفر به کشورهای خارجی لازم است کارهای مقدماتی از چند ماه قبل انجام شود که مهمتر از هر چیز گرفتن ویزا است و دوندگی های خودش را دارد. با اینحال برخی کشورها هستند که بدون گرفتن ویزا می توان به آنجا سفر کرد؛ بعضی دیگر هم هستند که ویزای مسافران در مرز زمینی با فرودگاه مقصد صادر می شود.

در سال های اخیر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تلاش های زیادی برای لغو روادید با کشورهای مختلف کرده است اما هنوز به عدد 60 کشور که وعده شده بود، نرسیده است. اکنون با گذرنامه ایرانی می توان به 24 کشور جهان بدون روادید سفر کرد. همچنین ورود به 18 کشور نیز با صدور روادید در فرودگاه یا مرز زمینی آنها امکانپذیر است.

۱۳۹۲/۷/۱۱

اخبار مرتبط