بروكینگز: روحانی همه را غافلگیر كرد

بعد از یك هفته خبرساز، حسن روحانی رئیس جمهور جدید ایران سفر خود به آمریكا را با یك تماس بی سابقه تلفنی با اوباما به پایان رساند.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، انديشکده بروکينگز در مقاله اي به قلم "سوزان مالوني" و با عنوان "روحاني، تماس تلفني رياست جمهوري يک غافلگيري ديگر از سوي ايران بود" نوشت: بعد از يک هفته خبرساز، حسن روحاني رئيس جمهور جديد ايران سفر خود به آمريکا را با يک تماس بي سابقه تلفني با اوباما به پايان رساند.

بروکينگز نوشت: شروع کننده اين تماس کاخ سفيد بود. اين مکالمه به سي و پنج سال سکوت بين رهبران دو کشور پايان داد و بارقه هاي اميد در خصوص حل و فصل موضوع هسته اي و احتمال برقراري يک رابطه جديد بين ايران و آمريکا ايجاد کرد.

تماس تلفني با يک ديدار تاريخي ديگر دنبال شد.

محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران با جان کري ديدار کرد.

نمي توان اهميت يک تماس تلفني را براي هر دو کشور و جامعه جهاني ناديده گرفت.

آخرين تماس مستقيم بين رهبران ايران و آمريکا قبل از به اوج رسيدن انقلاب 1979 بود که شاه خود را براي ترک کشور آماده مي کرد.

اين انديشکده نوشت: تماس تلفني دو رئيس جمهور بيانگر نوک يک کوه يخي است.

بروکينگز ادامه مي دهد: مشخص کردن دامنه و وسعت اين تحول شايد زمان بيشتري ببرد. همانطور که ديديم ، تهران از مسير قبلي خود فاصله گرفته و وارد يک فرآيند تدريجي از مصالحه شده است. از زمان انتخابات ، نشانه هايي که از ايران بيرون مي آيد همگي حاکي از آن است که روحاني ماموريت دارد به توافقي براي برداشتن تحريم هاي بين المللي برسد.

بروکينگز در پايان مدعي شد: تماس اخير فقط يک تماس تلفني بود و توافق نبود. اما همين تماس تلفني در بيش از سه دهه برقرار نشد. روحاني در سفرش به نيويورک گفت: هر چيزي ممکن است. اينکه روحاني چه کار خواهد کرد ، معلوم نيست اما الان مي دانيم هر چيزي در خصوص ايران ممکن است که تا چند هفته قبل حتي تصور آن نيز سخت بود.

۱۳۹۲/۷/۱۶

اخبار مرتبط