زیباكلام: امیدوارم روحانی در مراسم ۱۳ آبان شركت نكند

استاد دانشگاه تهران ابراز امیدواری كرد كه رییس‌جمهور و اعضای هیئت دولت در مراسم روز ۱۳ آبان شركت نكنند.

به گزارش نما، مناظره‌ای که تحت عنوان ایران و آمریکا «گذشته، حال و آینده» عصر امروز به همت بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس با حضور فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاست خارجی و صادق زیباکلام استاد دانشگاه در سالن شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد.

فواد ایزدی در این مناظره که با حضور اکثر دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، با طرح این پرسش که مشکل ما با آمریکا چیست؟ گفت: جواب ساده است؛ مشکل ما به خاطر سیاست‌های آمریکاست، ضمن اینکه رابطه ایران و آمریکا پیچیده نیست. اگر آمریکا سیاست‌های خود را در قبال ایران سیاست و نگاه ما نیز تغییر خواهد کرد.

وی در ادامه خطاب به دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس افزود: شاید بعضی از شما دانشجویان نسبت به انتخابات سال 88 انتقاد داشته باشید، اما نسبت به انتخابات سال 92 که منجر به پیروزی روحانی شد انتقادی ندارید. اصولگرایان، اصلاح‌طلبان و نیروهای معتدل دولت روحانی را منتخب مردم می‌دانند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: مقاومت مردم ایران باعث شده است تا ما از اصول عقب‌نشینی نکنیم و حکومت و دولت منتخب خود را داشته باشیم.

ایزدی با بیان اینکه ما آمریکا‌ستیز نیستیم، اما در عین حال به سیاست‌های آمریکا انتقاد داریم، اظهار داشت: ما باید مراسم 13 آبان را برگزار کنیم. همین آمریکا روز استقلال خود را جشن می‌گیردو بنابراین باید توجه داشت که 13 آبان واقعه‌ای تاریخی است و اگر ملتی بخواهد وقایع تاریخی را فراموش کند، بعید می‌دانم در حوزه‌های دیگر به پیشرفت برسد.

وی تاکید کرد: نقد سیاست آمریکا فقط مختص به ایران نیست، بلکه آلمان نیز به آمریکا انتقاد دارد.

ایزدی در ادامه این مناظره با بیان اینکه باید صدای منتقد را شنید، افزود: اگر صدای مخالف را قطع کنیم خودکشی سیاسی انجام دادیم. بنابراین معتقدم که باید صدای مخالف را ایجاد کرد و شما نگران صدای مخالف و یا مطالبی که در روزنامه «ک» نوشته می‌شود، نباشید.

به گزارش تسنیم، صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران نیز در این مناظره در پاسخ به این سوال که آیا احتمال می‌دهید حسن روحانی و برخی اعضای کابینه در مراسم 13 آبان شرکت کنند یا نه، افزود: امیدوار هستم نه روحانی و نه اعضای دولت در تظاهرات 13 آبان شرکت نکنند و به نظرم شرکت هم نخواهند کرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا شما در تمامی سخنرانی‌هایتان انتقاد می‌کنید و این رویه انتقاد را افزایش داده‌اید اظهار داشت: به نظر شما من درد مملکت را می‌دانم یا نمی‌دانم؟

دانشجویی با صدای بلند به زیباکلام گفت: شما درد دین ندارید که وی در واکنش به این دانشجو افزود: من درد دین دارم، اما قصد عوامفریبی ندارم.

زیباکلام همچنین تاکید کرد: ما با آمریکاستیزی که ایجاد کردیم، فقط مقابل جبهه ملی و نهضت آزادی ایستادیم. چون می‌گوییم کارت دو و صفر داریم و همین رویه ضدآمریکایی بودن را ادامه می‌دهیم. به اعتقاد بنده تمام کسانی که ضدآمریکایی هستند نسبت به رعایت حقوق بشر، آزادی مطبوعات و رفع حصر این سه نفر احساسشان نسبت به دیگران کمتر است.

وی همچنین به دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس گفت: امام استکبارستیز نبود، استکبارستیز شد.

۱۳۹۲/۸/۱۱

اخبار مرتبط