در تماس تلفنی با نتانیاهو

اوباما بر تعهد آمریكا در قبال اسرائیل تأكید كرد

رئیس‌جمهور آمریكا در تماسی تلفنی بعد از توافق ایران و ۱+۵ با نخست‌وزیر اسرائیل بر تعهد واشنگتن در قبال «تل‌آویو» تأكید كرد و خواستار آغاز مشورت هرچه سریع‌تر با رژیم صهیونیستی درباره مذاكرات با ایران شد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که «باراک اوباما» بعد از توافق ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه آلمان) در «ژنو» با «بنیامین نتانیاهو» تماس تلفنی برقرار کرد و متعهد شد تا در خصوص یک راه‌حل جامع با یکدیگر همکاری کنند.

کاخ سفید اعلام کرد: دو رهبر بر اهداف مشترک جلوگیری از دسترسی ایران به تسلیحات هسته‌ای تأکید کردند.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که رئیس‌جمهور اعلام کرده است که واشنگتن و کشورهای دیگر از ماههای پیش رو برای دنبال کردن یک راه‌حل بادوام، صلح‌آمیز و جامع استفاده می‌کنند که نگرانی‌های جامعه بین‌الملل درباره برنامه هسته‌ای ایران رفع شود.

بر اساس این گزارش، اوباما در این تماس تلفنی تصریح کرد که خواستار آن است که آمریکا و اسرائیل هرچه سریعتر مشورت‌ها درباره تلاش برای مذاکره روی یک راه‌حل جامع را آغاز کنند و بر تعهد محکم آمریکا در قبال اسرائیل تأکید کرد.

گفت‌وگوی تلفنی اوباما با نتانیاهو درست ساعاتی بعد از آن صورت گرفت که نتانیاهو، جامعه بین‌الملل را به دلیل توافق هسته‌ای با ایران محکوم کرد و آن را یک «اشتباه تاریخی» دانست.

کاخ سفید در بیانیه‌ای، توافق هسته‌ای با ایران را یک «گام مقدماتی 6 ماهه» خواند. در حین این 6 ماه، قدرت‌های جهان و ایران تلاش می‌کنند تا به یک توافق نهایی برسند و کاخ سفید بتواند اطمینان حاصل کند که ایران هرگز بمب هسته‌ای تولید نمی‌کند.

در این بیانیه‌ آمده است که این توافق، ذخایر موجود اورانیوم غنی‌ شده ایران را محدود می‌کند و تعداد و قابلیت‌های سانتریفیوژهایی که برای غنی‌سازی استفاده می‌شود را کاهش می‌دهد و توانایی ایران برای تولید پلوتونیوم در سطح سلاح از رأکتوری که در مراحل پیشرفته ساخت است را محدود می‌کند و همچنین نظارت جامع و واقعی از برنامه هسته‌ای ایران به عمل می‌آید.

بر اساس این گزارش، میزان کاهش تحریم‌‌های بین‌المللی علیه ایران را ناچیز اعلام کرد و گفت که تحریم‌های کلیدی نفت، بانکداری و مالی و معماری تحریم‌ها همچنان برجای خود باقی می‌ماند.

۱۳۹۲/۹/۴

اخبار مرتبط