سی ان ان:

زیان جنبش تحریمها صدمه زیادی به اقتصاد اسرائیل می زند

جنبش تحریمها صدمه زیادی به فعالیتهای اقتصادی شهركهای صهیونیست نشین در كرانه باختری زده است.

به گزارش نما ، جنش تحریم اسرائیل از یک دهه گذشته شروع شده است و هر روز طرفداران جدیدی پیدا می کند. این جنبش خواستار تحریم شرکتهایی است که در شهرکهای یهودی نشین در کرانه باختری فعالیت می کنند یا با آنها همکاری دارند. البته این تحریمها در همان حال بر زندگی کارگران فلسطینی که در این شرکتها کار می کنند نیز تاثیر منفی دارد. از زمانی که اتحادیه اروپا شرکتهای مرتبط با فعالیتهای اقتصادی در شهرکهای یهودی نشین را تحریم کرده است، تاثیر این تحریمها بسیار محسوس شده و شرکتهای فعال در این شهرکها بیش از پیش زیر ذره بین قرار گرفته اند.
عمر برغوثی عضو جنبش تحریم اسرائیل گفت درست است که فلسطینینانی که در این شهرکها کار می کنند به پول آن نیاز دارند اما باید بدانیم که آنها لازم است آزادی خود را هم داشته باشند. شهرکها غیرقانونی هستند حتی اگر فلسطینیان را استخدام کنند و این کار آنها باعث نمی شود غیرقانونی بودن آنها برطرف شود.
جنبش تحریمها علیه اسرائیل ده سال است که با هدف برچیده شدن شهرکهای اسرائیلی شروع شده و در سالهای اخیر رونق زیادی پیدا کرده است.
عمر برغوثی گفت جنبش تحریمها سبب شده است ارزش سهام بسیاری از شرکتهایی که در شهرکهای یهودی نشین فعالیت می کنند به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند.
روسای شرکتهایی که در شهرکهای یهودی نشین کار می کنند می گویند کسانی که این شرکتها را تحریم می کنند نمی دانند چه زیانی به خود فلسطینیان می زنند زیرا کارگران فلسطینی در این شرکتها چند برابر بیشتر دستمزد می گیرند.
کابینه اسرائیل اخیرا درباره جنبش تحریمها نگران شده است و دنبال راهی برای مقابله با این جنبش می گردد. برخی از صندوقهای بازنشستگی اروپا حمایتهای مالی خود را از فعالیتهای اقتصادی در شهرکهای یهودی نشین قطع کرده اند. وزیر دارایی اسرائیل معتقد است جنبش تحریمها خطر بزرگی است زیرا سی و سه درصد از صادرات اسرائیل به اروپاست و اگر جنبش تحریمها کاملا موفق شود می تواند پنج میلیارد و هفتصد میلیون دلار به اقتصاد اسرائیل لطمه بزند و کیفیت زندگی را در اسرائیل پایین بیاورد

۱۳۹۲/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط