پایداری دعوتی برای جلسه مشترك نداشته است

عکس خبري -پايداري دعوتي براي جلسه مشترک نداشته است

متاسفانه برخورد با وزارت ارشاد منصفانه و متناسب با میزان اختیارات و مسئولیت‌های قانونی آن نیست.

به گزارش نما ، مجید انصاری معاون پارلمانی دولت یازدهم درباره رابطه مجلس و دولت می گوید: عدم راي به سه وزيرخيلي دور از انتظار نبود، در گذشته هم سابقه داشته است كه مجلس به يك يا چند وزير از مجموع هيات دولت كه معرفي شده، راي نداده باشد. ...
آنچه در ادامه كاربي‌سابقه بود راي ندادن به وزراي معرفي شده توسط دولت براي تصدي وزارت ورزش و جوانان در چند نوبت پي‌درپي بود. درحقيقت آقاي رئيس‌جمهور ناچار شد چهارمين نفر را معرفي كند. اين اتفاقی بود كه غيرطبيعي به نظر مي‌رسيد وگرنه در مجموع، رايی كه مجلس به هيات وزيران داد، راي خوبي بود، به‌ويژه راي به بعضي وزيران مانند وزير اقتصاد كه در نوع خودش جالب توجه بود. درباره وزارت ورزش يك مقدار از روال طبيعي خارج شد كه خوشبختانه ختم به خير شد. نهايتا آقاي دكتر گودرزي سكان ورزش را به دست گرفت.
وی درباره سؤال از نمایندگان از وزرا می گوید: مطابق بررسي كه معاونت نظارت مجلس انجام داده 70 درصد اين سوالات متعلق به 30 – 40 نفر از نمايندگان است. بنابر اين اگر سي يا چهل نفر از نمايندگان مكررا سوال مطرح مي‌كنند معناي آن عدم تعامل كل مجلس نيست. مجلس 290 نفر عضو دارد.
آنچه اول عرض كردم معطوف به اين موضوع است. سوالاتي هم كه تفهيم شده بيش از شايد 60 تا 70 درصد آنها مطابق آيين‌نامه مجلس و قانون اساسي نبوده، علت اينكه هيات‌رئيسه به دستور رياست مجلس تلاش دارند كه اين سوالات را كم بكنند، يكي از آنها همين است كه طبق قانون اساسي نمايندگان حق سوال از وظايف وزير دارند نه از اختيارات و نه از امور غيرمربوط به وزير.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می افزاید: بخش عمده‌اي از نارضايتي نمايندگان ناشي از شرايط نامطلوبي است كه به اين دولت و به اين مجلس به ارث رسيده است. ما چند روز پیش ملاقات فراكسيون رهروان ولايت را با رئيس‌جمهور داشتيم، يكي از نمايندگان جمله جالبي را در آنجا گفت. او گفت كه ما مجلس نهمي‌ها در بدترين شرايط نماينده شديم و دولت جناب آقاي روحاني هم در بدترين شرايط اقتصادي دولت را تحويل گرفت. حرف درستي زد.
كشور دچار ركود تورمي شده است. هم دولت با بدهي‌هاي سنگين و طرح‌ها نيمه‌تمام روبه‌رو شده هم بر دولت فشار وارد مي‌آورد هم بر مجلس. اما مجلس مي‌تواند با تدبير بهتر و با تعامل بيشتر و البته با كمك دولت، فضايي را به‌وجود آوردكه نمايندگان به جاي طرح سوالات به راهكارهاي رفع مشكلات به صورت مشترك روي بياورند.
انصاری همچنین در پاسخ به این سؤال که چرا تا به حال با نمایندگانی که در طیف پایداری قرار می گیرند، جلسه‌ای نداشته است، با رد کردن عدم دعوت از سوی جبهه پایداری برای جلسه مشترک می گوید: تاكنون دعوت (جبهه پایداری برای جلسه مشترک دعوتی) نكرده است ولي براي ما فرقي نمي‌كند. هر فراكسيوني هر تشكل درون پارلماني كه از دولت،درخواست داشته باشند درخدمت هستيم. تا به حال چند جلسه رايزني و تبادل‌نظر درباره موضوعات تخصصي هم تشكيل شده است.
از نمايندگان محترم جبهه پايداري كه صاحب‌نظر و فعال هستند پيشنهادات مكتوب در برخي حوزه‌ها ارائه کردند که شخصا در جلسه دولت مطرح كردم که خودشان از من تشكر كردند. ولي ترجيح برخي از نمايندگان اين است كه با دولت از راه دور و از تريبون صحبت كنند، تا جلسه. در قالب سوال و تذكر حرف بزنند تا اينكه مكتوب و به‌صورت طرح و خصوصي نامه بنويسند. اين ديگر اختيار خودشان است.
انصاری درباره کم کاری ها و همچنین انحرافات وزارت ارشاد دولت یازدهم می گوید: متاسفانه برخورد با وزارت ارشاد منصفانه و متناسب با ميزان اختيارات و مسئوليت‌هاي قانوني آن نيست. دستگاه‌هاي مختلف و متعددي متولي امر فرهنگ هستند. صداوسيما، امور مساجد و ائمه‌جمعه - سازمان تبليغات، دفتر تبليغات - حوزه‌هاي علميه و... نمي‌توان نارسايي درعرصه مسائل فرهنگي را صرفا به‌عهده وزارت ارشاد گذاشت – ضمن آنكه عوامل ديگري همچون فقر، بيكاري، موادمخدر و... بر حوزه فرهنگ عمومي اثرگذارند. البته وظيفه وزارت ارشاد هم سنگين است و دغدغه‌هاي فرهنگي را بايد همگان جدي بگيرند.

۱۳۹۲/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط