تحلیل رویترز از توافق نهایی ایران و ۵+۱

رویترز نوشت: مذاكرات هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی برای تحقق یك توافق نهایی با روندی پیشرونده و مفیددر حال برگزاری است و هر دو طرف گفتگوها نیز از آن راضی هستند .

به گزارش نما، این خبرگزاری با اشاره به مذاکرات کارشناسانه ایرانی و کشورهای ۵+۱ در نیویورک نوشت : اگرچه یک دیپامات غربی عنوان کرده است که هنوز اختلاف نظرهای فراوانی میان دو طرف مذاکره بر سر برنامه اتمی تهران وجود دارد ، اما مذاکرات تاکنون در مسیر پیشرفت بوده است . این ا ختلاف نظرها غالبا بر سر ظرفیت های هسته ای ایران در آینده می باشد .

اظهارنظر این دیپلمات غربی پس از پایان دو روز مذاکره در سطح کارشناسان میان تهران و نمایندگان کشورهای آمریکا ،‌ فرانسه ، آلمان ، انگلیس ، چین و روسیه در نیویورک عنوان گردید . این مذاکرات به منظور تدوین توافق نامه ای دراز مدت تا پیش از فرارسیدن تاریخ ۲۰ جولای _‌ که توافق نامه شش ماه میان ایران و ۵+۱ به پایان میرسد _ انجام می شود تا در پی آن بیش از یک دهه اختلاف بر سر برنامه هسته ای ایران حل و فصل گردد .

سخنگوی اتحادیه اروپا در این باره اظهار داشت : کارشناسان فنی ایران و کشورهای ۵+۱ در روزهای ۶ و۷ می دیدارهای مفید و دیدارهای موثری در نیویورک داشتند .

وی افزود ‌: این دور از گفتگوها به منظور عمیق کردن اطلاعات هر دو طرف در مورد مسائل و همچنین آماده سازی شرایط برای برگزاری دور بعدی مذاکرات در وین در سطح مقامات ارشد طی هفته آینده برگزار شده است . مذاکرات هفته آینده برای بررسی شرایط موجود در تدوین توافق نامه جامع انجام می گیرد .

در ادامه این مقاله آمده است : این مذاکرات بدنبال اعلام تردید غرب درباره صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران آغاز شده است . تهران قویا تاکید می کند که تاسیسات هسته ای آن فعالیتی کاملا صلح آمیز دارد و به منظور تهیه الکتریسیته ،‌تامین انرژی و نیز تولید ایزوتوپ های لازم در درمان انواع بیماریهای صعب العلاج به کار مشغول هستند .

یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود،‌ در گفتگوبا خبرگزاری رویترز اعلام کرد : ایران و قدرت های جهانی پیشرفت های در بحث اصلی مورداختلاف که همان "راکتور آب سنگین اراک" است ، داشته اند . این نیروگاه مقدار قابل توجهی پلوتونیوم را با درصد بالا غنی سازی می کند .

این دیپلمات غربی اظهار داشت : بیشترین اختلافات در معادله بر سر موضوع فعالیت های غنی سازی در تمامی نیروگاه های هسته ای و نیز سانتریفیوژهای تحقیقاتی است .

تهدیدات و تردیدات رژیم صهیونیستی

مسله غنی سازی اورانیوم در تاسیسات هسته ای ایران مشکل بزرگی برای اسرائیل بعنوان اصلی ترین هم پیمان آمریکا در خاورمیانه محسوب می شود . مقامات اسرائیلی عنوان می کنند که ایران تصمیم دارد از توانمندی های هسته ای خود بعنوان ابزار دفاعی بالقوه علیه اسرائیل و آمریکا در منطقه استفاده کند .

دیپلمات های غربی نزدیک به مذاکرات هسته ای میان ایران و ۵+۱ عنوان می کنند که منع کردن تمامی فعالیت های غنی سازی ایران امری غیرمنطقی است . اما رژیم صهیونیستی همواره ایران را تهدید به حمله نظامی میکند که در صورتی که گفتگو برای حل مسالمت آمیز مسئله هسته ای ایران نتیجه بخش نباشد با استفاده از گزینه نظامی وارد خواهد شد ،‌ جنگی که می تواندکل منطقه خاورمیانه را در آتش خود بسوزاند .

۱۳۹۳/۲/۲۰

اخبار مرتبط