عراقچی: فضای مذاكرات مثبت است

عضو ارشد تیم مذاكره كننده هسته‌ای كشورمان گفت: امیدواریم در پایان این دور از مذاكرات به متن اولیه توافق برسیم اگرچه این متن حاوی ده‌ها یا صدها جمله مورد اختلاف باشد.

به گزارش نما، سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای امشب (سه‌شنبه) در جمع خبرنگاران ایرانی به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده در طی 2 روز اخیر در وین پرداخت.

وی گفت: جلسات به طور فشرده در جریان بوده است. بحث‌ها در فضای سازنده و مثبت جریان دارد. تنها جنبه مثبت که فعلا در مذاکرات وجود دارد این است که طرفین با جدیت مذاکره می‌کنند و فضای مذاکرات مثبت است، البته این به معنای کوتاه آمدن از مواضع طرفین نیست.

عراقچی ادامه داد: تا رسیدن به توافق مور قبول طرفین فاصله داریم و باید کار کنیم، ولی همه طرف‌ها جدیت دارند این کار صورت گیرد. از دیروز ظهر تا الان 12 تا 13 ساعت جلسات مختلفی در سطوح مختلف داشتیم. دو جلسه کارشناسی امروز بعدازظهر داشتیم که یکی به جنبه‌های فنی و دیگری به جنبه‌های حقوقی مربوط می‌شد که با حضور کارشناسان دو طرف برگزار شد. بحث‌ها با جدیت ادامه دارد.

وی افزود: حوزه مقابل ما گسترده است و هر موضوع دارای ابعاد مختلف سیاسی، حقوقی و فنی است و در هر موضوعی نظرات و دیدگاه‌ها مختلف است و اختلاف نظرها وجود دارد.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: امیدواریم در پایان این دور از مذاکرات به یک متن اولیه توافق برسیم، اگرچه این متن حاوی ده‌ها یا صدها جمله مورد اختلاف باشد. امیدواریم چارچوب کلی به دست بیاید و حداقل درباره چارچوب توافق صورت گیرد.

وی درباره اینکه آیا تا 29 تیر به توافق جامع دست خواهید یافت؟ گفـت‌: امیدواریم به نتیجه برسد، همه امیدوارند. اما اینکه می‌شود قضاوت کرد که حتما به نتیجه برسیم برای چنین قضاوتی زود است. حداقل اینکه جدیت در طرفین وجود دارد و مصمم هستند به توافق برسند و رعایت می‌کنند فضای مثبتی بر مذاکرات حاکم باشد، خوب است و نشانگر آن است که می‌شود امیدوار بود.

عراقچی درباره موضوعات مورد اختلاف عنوان کرد: موضوعات متنوعی در مذاکرات وجود دارد. دو موضوع هست که درباره آن اتفاق نظر وجود دارد. موضوع اول اصل غنی سازی و اینکه در توافق نهایی غنی سازی ایران ادامه خواهد یافت و در این تردید نیست ولی اینکه در چه سطح و با چه درصدی و محدودیت‌هایی موضوع مذاکره است و هنوز درباره آن تفاهم حاصل نشده است. موضوع دیگر برداشته شدن تحریم‌هاست. هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد الان اینکه بر اثر آن همه تحریم‌ها برداشته شود. ولی اینکه برداشته شدن تحریم‌ها با چه جدول و ترتیب زمانی صورت می‌گیرد، موضوع مذاکره است و درباره آن هنوز اتفاق نظر به دست نیامده است.

معاون وزیر ادامه داد: بقیه موضوعات بحث اراک، فردو و ... است. هنوز به چارچوب کاملا مورد توافق که نگرانی‌ها چگونه برطرف شود، نرسیدیم. اختلاف نظرها وجود دارد، گزینه‌های مختلفی برای هر موردی وجود دارد بعضی از این گزینه‌ها احتمال پذیرش آن کمتر یا بیشتر است. با جدول بزرگ با خانه‌هایی که باید یکی یکی پر شود مواجهیم و کار ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه فضای خوبی در حال حاضر وجود دارد، خاطرنشان کرد: فضای متشنج و با اختلاف نظرهای تلخ همراه نیست. اینکه این فضا چه زمانی شکسته می‌شود که نتیجه مذاکرات مثبت باشد امیدواریم در روزهای آینده اتفاق بیفتد.

*حضور برنز مفید بود

عراقچی درباره ترک وین توسط ویلیام برنز گفت: رئیس هیأت آمریکایی خانم شرمن است و ایشان در مذاکرات حضور دارد. دوشنبه برای یک جلسه سه جانبه آقای برنز به هیأت آمریکایی ملحق شد و حضور ایشان مفید بود و ممکن است در آینده این تکرار شود و هر گاه نیاز باشد ممکن است ایشان مجدد به هیأت آمریکایی اضافه شوند.

*هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای موضوع مذاکره نیست

وی درباره طرح بحث عراق در مذاکرات گفت: هیچ موضوعی غیر از موضوع هسته‌ای موضوع مذاکره نیست، اما اینکه جمعی تشکیل می‌شود که تعدادی از دیپلمات‌ها حضور دارند اشاراتی به موضوعات دنیا شود، طبیعی است و اشاره به این موارد به معنای گفت‌وگو نیست.

عراقچی تصریح کرد: هیچ مذاکره و گفت‌وگوی محتوایی درباره عراق صورت نگرفته است.

وی عنوان کرد: اینکه برخی رسانه‌ها این اشارات را به گفت‌وگو تعبیر کردند، قطعا غلط است.

* مواضع طرف‌های مقابل کماکان به شکل گذشته است

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ ب ه سؤالی گفت: تحول فوق العاده‌ای در روند مذاکراتی صورت نگرفته و مواضع طرف‌های مقابل کماکان به شکل گذشته است. مواضعی که از نظر ما با واقعیات فاصله دارد بعضا زیاده‌خواهی به شمار می‌رود و تا رسیدن به تفاهم مشترک فاصله داریم.

معاون وزیر خارجه درباره نظر 1+5 در خصوص تحولات عراق و گروهک تروریستی داعش عنوان کرد: جنایاتی که در عراق علیه مردم عراق صورت گرفته بخصوص علیه شیعه و سنی و قتل عام تعداد زیادی از شیعیان، این جنایات توسط این کشورها و دنیا محکوم شده، غیر از کشورهای خاصی که همه آگاه هستند. مواضع رسمی آنها مشخص است، اینکه گروه نه تنها خطری برای منطقه و عراق بلکه کل منطقه خاورمیانه و حتی برای اروپا و کل جامعه بین‌الملل است، اتفاق نظر در بین همه کشورها وجود دارد.

وی بار دیگر تأکید کرد که درباره عراق هیچ مذاکره و گفت‌وگوی محتوایی اصلا صورت نگرفته است.

*از فردا احتمالا بتوان نگارش متن را در هر حدی که مقدور باشد، شروع کرد

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا درباره مقدمه و عنوان توافقنامه جامع هسته‌ای چه مقدار پیشرفت حاصل شده؟ گفت: درباره عنوان یک توافق کلی وجود دارد و در رسانه‌های مختلف به آن اشاره شده است. احتمالا در خصوص مقدمه توافق بتوانیم سریع‌تر به تفاهماتی برسیم، ولی مهم محتوای تفاهم و اقدامات اجرایی است که دو طرف باید صورت دهند.

عراقچی اضافه کرد: امیدواریم در این دور از مذاکرات، نگارش متن را شروع کنیم و حداقل چارچوب کلی از متن داشته باشیم که شامل عنوان، مقدمه و ساختار کلی آن است.

وی با بیان اینکه در این یکی دو روزه خیلی صحبت کردیم که به یک ذهنیت واحد از نحوه نگارش برسیم، عنوان کرد: فکر می‌کنم از فردا احتمالا بتوان نگارش متن را در هر حدی که مقدور باشد، شروع کرد و نه لزوما موضوعات محتوایی مورد اختلاف، بلکه حداقل چارچوب کلی، مقدمات و عنوان را احتمالا از فردا شروع کنیم و امیدواریم در آخر مذاکرات در این خصوص توافقی حاصل شود که بعد موضوعات مورد اختلاف را در جلسات بعدی بررسی کنیم.

* رفع همه تحریم‌ها مدنظر ماست

وی در خصوص رفع تحریم‌ها عنوان کرد: رفع تمامی تحریم‌ها مدنظر ماست و در یک جدول زمانی همه تحریم‌ها باید برداشته شود، مهم جدول زمانی و ترتیب آن است که هنوز درباره آن توافقی حاصل نشده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: تمامی گام‌های توافق نهایی باید به صورت متوازن باشد.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: امیدواریم اگر توافق نهایی به دست بیاید روند برداشته شدن تحریم‌ها در کوتاه مدت صورت گیرد و طبعا تبعات خود را بر اقتصاد کشور خواهد داشت.

وی تأکید کرد: جامعه اقتصادی خود را برای هر شرایطی آماده کنند و ما باید به اقتصادی برسیم که هیچ گاه توسط عوامل خارجی از جمله تحریم‌ها تحت تاثیر قرار نگیرد، این همان اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری فرمودند. منتظر رفع تحریم‌ها و ... نباشد و اقتصاد باید به درجه‌ای از قدرت برسد که ایمن از هر فشار خارجی باشد.

*هیچ عدد و رقمی را تأیید نمی‌کنم

عراقچی تصریح کرد: هیچ عدد و رقمی که در هر موضوعی گفته می‌شود را تأیید نمی‌کنم، درباره تعداد سانتریفیوژها و سال‌های توافق و ... و این گمانه‌زنی‌ها بخصوص آنهایی که در خارج صورت می‌گیرد با اهداف خاصی انجام می‌شود، مورد تأیید نیست و نباید بدانها توجه کرد.

وی درباره موارد مورد توافق و اختلاف نیز گفت: در برخی موضوعات مواضع 2 طرف شفاف‌تر شده و برای طرفین آشنایی بیشتری نسبت به مواضع همدیگر ایجاد شده است. برخی موضوعات نزدیک‌تر و در برخی موضوعات مواضع از هم دورتر است.

وی گفت: هنوز متن واحدی که بگوییم مشترک است نداریم و امیدواریم تا آخر این دور از مذاکرات به چنین چیزی برسیم.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: هدف مذاکرات براساس توافق ژنو تضمین این است که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.

وی درباره دستیابی به پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای خاطرنشان کرد: امیدواریم پروسه نگارش پیش نویس از فردا آغاز شود.

عراقچی درباره مذاکرات هفته گذشته‌اش با هیأت آمریکایی در ژنو خاطرنشان کرد: حضور برنز در مسیر مذاکراتی طبیعی است.

*طرف آمریکایی جدیت دارند که مذاکرات تا پایان جولای به نتیجه برسد

خبرنگاری به نزدیکی انتخابات کنگره آمریکا و روی کار آمدن تندروها اشاره کرد که عراقچی گفت: ما نشانه‌ای در طرف آمریکایی که به دنبال طولانی شدن مذاکرات باشند، ندیدیم. طرف آمریکایی جدیت دارند این مذاکرات تا 20 جولای به نتیجه برسد و اگر به نتیجه نرسد کار هیأت آمریکایی در مذاکرات سخت‌تر می‌شود. اراده در تیم آمریکایی برای رسیدن به تفاهم وجود دارد.

معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی اذعان دارد که اگر این تاریخ را از دست بدهیم و وارد ماه‌های بعدی شویم کار سخت‌تر خواهد شد و تیم آمریکایی شرایط سخت‌تری برای ادامه مذاکرات داریم.

وی درباره تمدید توافقنامه ژنو گفت:‌باید در این زمینه مذاکره شود. هنوز در شرایطی نیستیم که در این خصوص بخواهیم مذاکره و تصمیم بگیریم. همه طرف ها امیدوارند در 20 ژولای به توافق برسیم و نیاز به تمدید نباشد. اگر تا آن تاریخ تفاهمی حاصل نشده باشد باید در این خصوص تصمیم بگیریم. فعلا چون همه امیدوارند به نتیجه برسیم، کسی هنوز وارد این بحث نشده و قصد نداریم در روزهای آتی به این بحث بپردازیم و امید داریم مذاکرات را تا 20 ژولای تمام کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی گفت: تفاهم به نفع هر دو طرف است.

عراقچی اضافه کرد: اینکه ایران الان پشت میز مذاکرات است به خاطر تحریم‌ها نیست به خاطر این است که دستمان پر است و با قوت در مذاکرات شرکت می‌کند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره توهمات مبنی بر اینکه ایران به خاطر تحریم‌ها وارد مذاکره شده، ادامه داد: تا وقتی این توهم رفع نشود رسیدن به تفاهم مشکل است. بفهمند ایران از قدرت بالایی در منطقه اعم از سیاسی و اقتصادی برخوردار است.

وی گفت: هدف طرف مقابل ایجاد اطمینان نسبت به برنامه هسته‌ای ایران است که صلح آمیز است و باقی خواهد ماند و طرف مقابل در مقابل این اطمینان باید تحریم‌ها را رفع کند.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به این سؤال که آیا توافقنامه جامع مسأله اجرا را در نظر گرفته؟ گفت: آنچه به 1+5 درباره توافق ژنو مربوط می‌شود اجرا کرده است. درباره اقساط پراختی تمام اقساط در موعد مقرر پول‌ها آزاد و به حساب‌های بانک مرکزی واریز شده است اینکه بانک مرکزی در چه مصرفی استفاده و داخل می‌آورد یا خارج مصرف می‌کند به خودشان مربوط است.

عراقچی اضافه کرد: نگرانی‌ها درباره اینکه در اجرای توافق نهایی طرف مقابل چقدر به تعهدات خود عمل کند، دغدغه ماست.اینجا جزییات اجرایی همزمان با مذاکره اصلی صورت می‌گیرد و جزییات مربوط به اجرا را همزمان مشخص خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره حضور برنز در نشست سه جانبه ظریف و اشتون و اینکه آیا برنز تضمینی از طرف اوباما به شما داد؟ گفت: برنز از دیپلمات‌های شناخته شده آمریکا و نفر دوم وزارت خارجه است و حضور ایشان در مذاکرات و ملحق شدن ایشان به تیم آمریکایی در موارد مختلف یکی از نشانه‌هایی است که حاکی از جدیت طرف آمریکایی برای حصول به توافق است که این جدیت در دیگر طرف‌ها و ایران وجود دارد. برنز با دستورالعمل‌های مشخص در مذاکرات شرکت و سعی می‌کنند مذاکرات را به نحوی هدایت کنند که مذاکرات به نفع آنها باشد و ما نیز همین گونه.

وی همچنین گفت که تمهیداتی اندیشیده شده که توافق جامع ضمانت اجرایی داشته باشد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: امیدوایم تجربیات گذشته باعث شود اشتباهات تکرار نشود و با واقع گرایی نسبت به مذاکرات برخورد شود و بتوان از فرصت کنونی استفاده شود. معلوم نیست اگر این فرصت از بین برود چه زمانی این فرصت برای غربی‌ها پیش بیاید

وی گفت که اولین جلسه فردا ساعت 9 صبح به وقت وین برگزار خواهد شد و افزود: احتمالا در سطح بنده و آقای روانچی و اشمیت خواهد بود و احتمال دارد مدیران سیاسی 1+5 اضافه شوند.

۱۳۹۳/۳/۲۸

اخبار مرتبط