نسخه چاپی

نخستین دولتی كه به عراق كمك كرد؟

رئیس جمهور عراق اهل سنت عراق را در صف مقدم مبارزه با گروهك تروریستی داعش دانست و گفت: ایران نخستین دولتی بود كه به عراق كمك‌های انسانی ارائه داد وحتی سلاح هم در اختیار طرف‌هایی كه مقاومت می‌كنند، قرار داد.

به گزارش نما، فواد معصوم درباره مبارزه عراق با گروهک تروریستی داعش گفت: می‌توان گفت یک سوم خاک عراق را داعش در کنترل دارد. کنترل برخی مناطق را به طور مستقیم در دست دارد و نیرو‌هایش در برخی مناطق نیز رفت‌وآمد می‌کنند. بدیهی است داعش چالش بزرگی است که نه تنها مردم منطقه، بلکه جهان اهمیت زیادی به آن می‌دهد. همه می‌دانند که داعش خطری بسیار بزرگ است. ولی اکنون دولت عراق تشکیل شده و می‌توان گفت دولتی میهنی است که همه طرف‌ها در آن مشارکت دارند و بنا به خواست و میل خود بر سر برنامه‌های مشترک آن به توافق رسیده‌اند. اکنون شیعه‌ها، سنی‌ها، کُرد‌ها و همه می‌کوشند، با گفتار، سیاست و موضعی مشترک با داعش مقابله و مبارزه کنند.

رفتار دیکتاتوری و فلسفه عقب افتاده داعش همه را بیمناک کرده است

فواد معصوم در بخش دیگری از این مصاحبه که با بخش فارسی صدای آمریکا گفت‌وگو می‌کرد، اهل سنت عراق را در صف مقدم مبارزه با داعش دانست و گفت: سنی‌های ناراضی ابتدا به نوعی به داعش تمایل داشتند. ولی پس از آنکه داعش خود حاکمیت را در دست گرفت، رضایت و حمایتی که سنی‌ها نسبت به داعش داشتند، مختل شد. اکنون سنی‌ها در صف مقدم (مبارزه با داعش) هستند و باید نقش آن‌ها ارج نهاده شود. ممکن است برخی از سنی‌ها با داعش باشند ولی نباید آنرا به مفهوم حمایت همه سنی‌ها از داعش تلقی کرد. رهبران سیاسی سنی همه ضد داعش هستند و همه می‌دانند که داعش وابسته به سنی‌ها نیست. داعش اکنون ضد کرد‌ها، مسیحیان، ایزدیان و شیعیان است. ولی اکنون ساکنین مناطق سنی با دیدن رفتار داعش بسیار نگران شده‌اند. رفتار دیکتاتوری و فلسفه عقب افتاده داعش همه را بیمناک کرده است.

داعش سلاح‌های زیادی دارد

رئیس جمهور عراق در پاسخ به سوالی درباره ناکامی در به شکست کشاندن گروهک تروریستی داعش افزود: داعش سلاح‌های زیادی دارد به ویژه تسلیحاتی که در موصل به دست آورده است. برخی از فرماندهان ارشد عراق به نحوی جدی مقاومت نکرده و فرار کردند. هر ارتشی هم که فرماندهان آن عقب نشینی و فرار کردند روشن است که شکست می‌خورد. بنظر من باید تحقیقاتی شفاف صورت بگیرد که چرا این اتفاق افتاده؟ چرا عقب نشینی کرده، شکست خوردند و باعث سقوط موصل شدند؟ جدا از این‌ها مبارزه با یک انتحاری که مرگ و زندگی برایش مفهومی ندارد و چه بسا فکر می‌کند پس از کشته شدن زندگی خوبی خواهد داشت، سخت و دشوار است.

ارتش عراق و نیروهای پیشمرگ کُرد برای شکست داعش به پشتیبانی نیاز دارند

فواد معصوم در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر ارتش عراق و نیروهای پیشمرگ کُرد به تنهایی می‌توانند داعش را به عقب رانده و شکست بدهند؟ گفت: به پشتیبانی نیاز دارند. داعش سلاح‌های زیادی دارد. گفتم که سلاح‌های ارتش عراق به دست آن‌ها افتاده. ارتش عراق هم نمی‌تواند همه نیروهای خود را به موصل و مناطق تحت کنترل داعش اعزام کند. داعش اکنون تاکتیک‌های جدیدی را به کار می‌گیرد. در موصل و مناطقی که هدف حملات هوایی است، نیروهای داعش در منازل مسکونی پناه گرفته‌اند. زیرا می‌دانند که به مردم عادی حمله نمی‌شود و هیچ طرفی حاضر نخواهد شد باعث کشتار صد‌ها غیرنظامی شود.

داعش باید در عراق و سوریه کاملا نابود شود

وی به این سوال که برای مقابله با این تاکتیک‌های جدید داعش، شما چه واکنشی داشتید؟ پاسخ گفت: کار‌شناسان نظامی به این منظور برنامه‌ریزی می‌کنند. هدف مهم و اساسی آنست که داعش در عراق و سوریه نابود شود. زیرا اگر کامل نابود نشود دوباره خود را ترمیم و بازسازی می‌کند.

ایران علاوه بر کمک‌های انسانی سلاح در اختیار عراق قرار داد

رئیس جمهور عراق در پاسخ به این سوال که "چه همکاری بین شما و آمریکا و ایران برای مبارزه با داعش وجود داشته است" گفت: همکاری یا عدم همکاری بین ایران و آمریکا به خود آنها ربط دارد. ولی آنچه ما می‌بینیم ایران نخستین دولتی بود که به عراق کمک‌های انسانی ارائه داد و همکاری‌های زیادی با ما داشت و حتی سلاح هم به طرف‌هایی که مقاومت می‌کنند، داد.

ترکیه و عربستان علیه داعش هستند

وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص نقش ترکیه و عربستان سعودی به ویژه پس از کنفرانس‌های جده و پاریس؟ اظهار داشت: اکنون آن‌ها هم ضد داعش هستند و تصمیم خود را گرفته‌اند. مفتی‌های عربستان سعودی حتی فتوا هم دادند که داعش یک گروه تکفیری است و هیچ ارتباطی با اسلام ندارد و تنها یک گروه تروریستی است. ترکیه هم همینطور، من خود با آقای رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه صحبت کردم. ایشان تاکید کرد که در مبارزه با داعش به عراق کمک می‌کنند.

کُردها با دولت عراق همکاری می‌کنند

رئیس جمهور عراق در پاسخ به سوال دیگر درباره اختلاف کُردها با دولت مرکزی و اینکه وی برنامه‌ای برای حل این اختلافات دارد یا خیر اعلام کرد:

در مناطقی که کردستان محسوب می‌شود، پیشمرگان کُرد می‌جنگند و همزمان هواپیماهای جنگی عراق پشتیبانی و مشارکت می‌کنند. پیش از آنکه هواپیماهای آمریکایی هم وارد عمل شوند، همکاری خوبی میان پیشمرگه‌ها و هواپیماهای عراقی در جریان بود. اگر اختلافاتی میان بغداد و حکومت اقلیم کردستان وجود داشته باشد به این مفهوم نیست که اجازه دهند داعش هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. زیرا اکنون کُرد‌ها خود هدف داعش هستند. داعش می‌کوشد کردستان را به کنترل خود درآورد. به همین دلیل ما کرد‌ها باید نه تنها با بغدا بلکه با دولت‌های دیگر هم همکاری کنیم. دیدیم که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد چگونه در مورد داعش صحبت شد! این علاوه بر کنفرانس‌های جده، پاریس و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بود.

وی همچنین در خصوص بودجه کُردها و تلاش وی برای حل این معضل گفت: امروز صبح زنگ زدم. سرپرست وزارت دارایی عراق گفت پیش از عید قربان پول این ماه فرستاده می‌شود.

همکاری بین کُردها با دولت مرکزی عراق جریان دارد

رئیس جمهور عراق درباره بودجه و پول ماه‌های گذشته که داده نشد نیز افزود: این هم حساب خواهد شد. لازم است گفت‌وگو درباره آن صورت بگیرد. اکنون از مرحله مخالفت با یکدیگر خارج شده و همکاری بین کرد‌ها با بغداد جریان دارد.

فواد معصوم درباره پیش بینی وی از اوضاع کنونی و حل مشکلات عراق نیز گفت: تنها با پایبندی به قانون اساسی و با زندگی دمکراتیک ممکن است. پیش از این مشکلاتی بود که دولت نمی‌توانست به خوبی چالش‌ها را برطرف سازد. دولت کنونی عراق بر این مبنا ایجاد شده که مشکلات را حل و فصل کند و درباره همه اختلافات گفت‌وگو شود. امید زیادی به اوضاع کنونی دارم تا مشکلات حل و فصل شوند.

اقدامات آمریکا در عراق بنا به خواست بغداد بوده است

رئیس جمهور عراق در پاسخ به این سوال که آیا پیش از حضور در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل درخواست مشخصی از آمریکا داشتید؟ گفت: پیش از آنکه به اینجا بیایم من از آمریکا درخواست کمک داشتم. این همکاری درجریان بوده و اقداماتی که آمریکا در عراق انجام می‌دهد بنا به خواست ما است. موضوع تازه اینست که سازمان ملل متحد به سکویی برای عراق و مبارزه با داعش تبدیل شده است.

وی درباره آینده و دورنمای سیاسی این کشور گفت: عراق از چند ملت، دین و مذهب تشکیل شده است. فقط عراق نیست بلکه کشورهای اطراف عراق هم همینطور هستند. در جهان هم شاید کشوری نباشد که همه زبان، دین و فرهنگ مشترک داشته باشند. وجود اختلاف به مفهوم آن نیست که باید از هم جدا شویم. دیدیم که در اسکاتلند به همه پرسی استقلال «نه» گفتند و ماندن با بریتانیا را ترجیح دادند.

زمانیکه تصمیم بگیریم از عراق جدا شویم تازه مشکلاتمان شروع می‌شود

رئیس جمهور عراق در پاسخ به سوالی درباره برگزاری رفراندوم مشابه اسکاتلند در عراق انجام شود، گفت: اگر دولت عراق موافق برگزاری چنین همه پرسی باشد، مساله فرق دارد. با فرض اینکه رفراندوم هم برگزار شود باید به نتایج آن فکر کرد. بریتانیا و اسکاتلند به این نتیجه رسیدند که همه پرسی انجام شود یا کبک در کانادا. ولی مساله ما کرد‌ها متفاوت است. زمانیکه تصمیم گرفتیم از عراق جدا شویم تازه مشکلاتمان شروع می‌شود. برعکس معتقدم ما باید تلاش کنیم همه مشکلات خود را با عراق حل کنیم، کم کم به جلو رفته و پیشرفت کنیم. سپس اگر روزی روزگاری نسل‌های آینده به موضع دیگری فکر کرد، خود می‌دانند. ولی اکنون جدا شدن از عراق ساده نیست.

داعش عراقی‌ها را با هم متحد کرد

وی در پایان این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره بازه زمانی برای حل اختلافات سیاسی گروههای سیاسی عراق گفت: نمی‌توان سقف زمانی برای حل این اختلافات تعیین کرد. ولی داعش باعث شده همه گروه‌های عراقی متحد شوند. زیرا همه درک می‌کنند با چه خطر و تهدید بزرگی مواجه هستند. اختلافات داخلی عراق باید حل و فصل شوند زیرا ادامه اختلافات به نفع هیچ طرفی نیست

۱۳۹۳/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...