نسخه چاپی

مقام عراقی: به تقویت روابط با ایران نیاز داریم

معاون دوم دبیركل اتحادیه میهنی كردستان عراق با تاكید بر ضرورت تقویت روابط اربیل با تهران و دولت مركزی عراق گفت كسانی كه گمان می‌كنند ضعیف شدن عراق به نفع كُردهاست در اشتباهند.

به گزارش نما به نقل از فارس، «برهم صالح» معاون دوم دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق بر اهمیت تحقق توافق میان اربیل و بغداد و ادامه روند سیاسی در عراق تاکید و از کسانی که گمان می‌کنند ضعف عراق به نفع کُردها خواهد بود، انتقاد کرد.

وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه کردی «روداو» گفت: برخی معتقدند که ضعیف شدن عراق به نفع کُردها تمام خواهد شد اما این تفکر اشتباه است. ملت کُرد به عراق امن و باثبات نیاز دارند چه منطقه کردستان بخشی از نقشه عراق باشد و چه از آن جدا شود.

صالح که زمانی نخست‌وزیر منطقه کردستان عراق بود افزود: نقش کنونی کردها در بغداد سوالات زیادی به همراه دارد زیرا بسیاری از دولتهای پیشین در کردستان تشکیل می‌شدند اما امروز کردها در تلاش‌های تشکیل دولت جدید در بغداد غائبند.

وی تصریح کرد: کردها نباید تنها به ترکیه تکیه کنند بلکه باید به نیروهای منطقه‌ای دیگر در منطقه نیز توجه کنند و مهم این است که روابط دوستانه‌ای با آنها داشته باشیم. رابطه با ترکیه کافی نیست و ما به شدت به تقویت روابط با بغداد و ایران نیاز داریم.

برهم صالح افزود: حمله داعش به کردستان کاملا قابل پیش‌بینی بود و کسانی که گمان می‌کردند این سازمان تروریستی هیچ تهدیدی برای کردستان ندارد، متوهم بودند و خوانش آنها از معادلات سیاسی درست نبود.

این مقام کردستان عراق گفت: نمی‌توان نقش پررنگ ایران در منطقه را نادیده گرفت. معادلات منطقه‌ای تغییر کرده‌ است و به طبع این امر بر تغییر معادلات داخلی کشور تاثیر می‌گذارد.

«کردپرس» نیز نوشت: معاون دبیرکل اتحادیه میهنی در مصاحبه با این شبکه کردی نزدیک به حزب دموکرات کردستان عراق گفت: دیگر حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی در کردستان به تنهایی زمام امور را در دست ندارند و احزاب دیگری نیز وارد پروسه سیاسی این منطقه شده اند و در اتخاذ تصمیمات سیاسی مشارکت می کنند.

سیاستمدار برجسته کُرد عراقی تأکید کرد که حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی نمی‌توانند بدون در نظر گرفتن واقعیت های موجود و تحت تأثیر روابط خویشاوندی و بر اساس منافع حزبی، برای سرنوشت این منطقه تصمیم گیری کنند.

برهم صالح در خصوص شایعات مبنی بر دست داشتن دو تن از مسئولان اتحادیه میهنی کردستان در قطع بودجه منطقه کردستات از سوی نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق اعلام کرد: هر یک از مسئولان کُرد که در این مسئله دست داشته باشند مرتکب خیانت شده اند.

۱۳۹۳/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...