نسخه چاپی

بررسی طرح مسكن اجتماعی برای دهك های یك و دو

بررسی طرح مسكن اجتماعی دولت برای دهك‌های یك و دو جامعه نشان می‌دهد در این طرح سالانه ۷۰ هزار بن اجاره در نظر گرفته شده و اجرای آن طی ۱۰ سال ۳۸۰۰۰ میلیارد تومان خرج روی دست دولت می‌گذارد.

به گزارش نما، بر اساس اعلام قبلی مسئولان وزارت راه و شهرسازی تا چند روز آینده از نمونه بازنگری شده "طرح جامع مسکن" رونمایی خواهد شد. آنچنان که از سخنان برخی دست‌اندرکاران این وزارتخانه برمی‌آید قرار است نیمه مهرماه از طرح مسکن اجتماعی و حمایتی که دولت آنرا برای دهک‌های یک و دو و متوسط جامعه در نظر گرفته، رونمایی شود.

بر این اساس در قالب طرح مسکن اجتماعی قرار است طی ۱۰ سال ۱.۵ میلیون واحد مسکونی - حدود ۷ درصد نیاز مسکن کشور- تولید شود. به عبارت دیگر وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی را در قالب طرح مسکن اجتماعی بسازد. در طرح دولت برای مسکن اجتماعی، واحدها مانند ۱۷ سال پیش (دوران حضور آخوندی در وزارت وقت مسکن و شهرسازی) استیجاری بوده و برای دهک‌های یک و دو جامعه ساخته خواهد شد. بر اساس آنچه روی کاغذ آمده است متوسط متراژ واحدهای مسکن اجتماعی ۵۰ مترمربع و متراژ غیرمفید آن ۷۵ متر مربع خواهد بود.

دولت در نظر دارد منابع مالی طرح مسکن اجتماعی را از محل وجوه اداره شده یا همان منابع مالی دولتی تامین کند. منابع مالی پیش‌بینی شده مورد نیاز برای این طرح ۱۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده که با احتساب هزینه ساخت متری ۶۰۰ هزار تومان برای ساخت یک واحد ۸۰ متر مربعی مسکن اجتماعی سالانه برای ساخت ۸۰ هزار واحد ۳۸۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم است، یعنی در مدت ۱۰ سال باید ۳۸۰۰۰ میلیارد تومان برای ساخت ۸۰۰ هزار مسکن اجتماعی صرف شود.

از سوی دیگر دولت (وزارت راه و شهرسازی) پیش‌بینی کرده سالانه ۷۰ هزار بن اجاره برای طرح مذکور در نظر گرفته شود تا به این ترتیب سالانه ۱۵۰ هزار واحد استیجاری در اختیار خانوارهای دهک یک و دو جامعه قرار گیرد.

به گزارش تسنیم، کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی بار مالی سنگین طرح مسکن اجتماعی، افزایش تصدی‌گری بخش حاکمیتی، مشکلات اجتماعی و بسترخیز بودن برای بزهکاری، متراژ پایین واحدها، گسترش اجاره‌نشینی و از همه مهم‌تر ابهام در محاسبه منابع مالی مورد نیاز توسط دولت از جمله مشکلات طرح مسکن اجتماعی ارزیابی می‌کنند.

۱۳۹۳/۷/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...