نسخه چاپی

ایران به تركیه اجازه دخالت در سوریه را نمی‎دهد

یك نویسنده معروف عرب زبان با اشاره به اقدام اخیر پارلمان تركیه در تصویب طرح حمله نظامی به سوریه و عراق، هدف آنكارا از به كار بردن چنین تاكتیك هایی را «امتیازگیری» از این دو كشور عنوان كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «فاضل الربیعی»، متفکر و نویسنده معروف عراق در گفتگو با شبکه خبری «صدای روسیه» در پاسخ به سوالی درباره تصویب طرح پیشنهادی دولت ترکیه در پارلمان این کشور برای حمله نظامی به سوریه و عراق به بهانه مبارزه با داعش و مواضع ایران در قبال این اقدام آنکارا اعلام کرد که این تصمیم پارلمان ترکیه قابل پیش بینی بود زیرا حزب عدالت و توسعه بیشترین کرسی در پارلمان را دارد.

«فاضل الربیعی» افزود: به اعتقاد من ایران پیشتر به آنکارا هشدار داده بود که اگر اقدام به بمباران مواضع ارتش سوریه بکند و یا نیروهای زمینی خود را اعزام کند، تهران وارد جنگ خواهد شد و همه سدهای ترکیه را بمباران خواهد کرد و این بدین معناست که اگر آنکارا طرح خود را اجرایی کند، منطقه دچار جنگ خواهد شد از همین روی تردید داریم که این تصمیم اجرایی شود.

وی در ادامه افزود: صدور مجوز پارلمان ترکیه برای حمله نظامی به سوریه و عراق یک تصمیمی است که برای اعمال فشار سیاسی اتخاذ شد زیرا سوری ها و عراقی ها نیز در صورتی که حریم آنها نقض شود به شدت واکنش نشان خواهند داد.

از سوی دیگر، ایران دارای برگه های زیادی است که می تواند با آن بازی کند از جمله آن می توان به حضور نظامی این کشور در عراق و سوریه است که به راحتی صورت می گیرد اما ترکیه نمی تواند این اقدام را انجام دهد.

الربیعی در پاسخ به سوالی درباره پیشروی داعش در نزدیکی مقبره «سلطان سلیمان» عثمانی در حلب سوریه به عنوان دستاویزی برای دامن زدن ترکیه به حمله نظامی در سوریه گفت: آنکارا به دنبال هر بهانه ای برای حمله نظامی است و اقدام داعش به تهدید ضریح سلطان سلیمان یکی از این بهانه ها است اما پشت پرده این بهانه ها برای کسی پوشیده نیست.

نویسنده معروف عرب زبان گفت: عراق و سوریه تهدید جدی برای امنیت ملی ترکیه محسوب نمی شوند بلکه این ترکیه است که امنیت این دو کشور را به طور جدی تهدید می کند.

نویسنده عراقی گفت: داعش نه گروهی اسلام گرای افراطی بلکه شاخه ای از شاخه های ناتو است و ترکیه آنها را با همکاری و هماهنگی آمریکا و ناتو مدیریت می کند.

وی در پایان این گفتگو نتیجه گیری کرد که معارضان سوری و همدستان آنها تلاش خواهند کرد تا از طریق اقدام داعش به اشغال نوار مرزی سوریه و ترکیه، مساله پرواز ممنوع و منطقه حایل را به حالت اجرایی در بیاورند که در اینصورت ترکیه از طریق هواپیماهای خود از آن حفاظت خواهد کرد. بنابراین ترکیه به بخشی از درگیری نظامی با ایران، سوریه و عراق تبدیل خواهد شد اما سوری ها با منطقه حایل موافقت نخواهند کرد و از سوی دیگر کشورهایی مانند عربستان و مصر نیز این اقدام ترکیه را رد می کند زیرا ریاض و قاهره پیشروی ترکیه را به منزله پیشروی اخوان المسلمین می دانند و می تواند امنیت ملی آنها را تهدید کند.

این نویسنده عراقی هدف ترکیه از به کار بردن این تاکتیک ها را امتیازگیری از عراق و سوریه عنوان کرد و گفت: آنچه ترکیه در سوریه به دنبال آن است دستیابی به نظام حاکم و یا دولت طرفدار آنکارا است و تحولات سیاسی عراق نیز داری تمایلات ترکیه ای باشد نه فقط ایرانی.

۱۳۹۳/۷/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...