نسخه چاپی

آغاز مذاكرات ایران و آژانس برای حل نهایی دو موضوع

گفت‌وگوهای ایران و آژانس در چارچوب همكاری برای حل و فصل مسایل باقی‌مانده و برای بررسی دو موضوع از گام سوم همكاری‌ها صبح روز سه شنبه در محل سازمان انرژی اتمی آغاز شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، در ادامه گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی میان ایران و آژانس و برای بررسی دو موضوع از پنچ موضوع باقی مانده در مرحله سوم از همکاری‌ها معاون مدیرکل آژانس در راس هیاتی بامداد سه‌شنبه وارد تهران شد.

مرحله سوم از همکاری‌های ایران و آژانس در اردیبهشت ماه سال 93 و با توافق بر سر حل و فصل پنج گام دیگر تا سوم شهریور سال جاری (25 اوت) انجام شد، اما با توجه به برخی اختلاف‌نظرها بر سر نحوه بررسی چگونگی بررسی و ارایه پاسخ از سوی آژانس به همکاری ایران با تاخیر مواجه شد.

دو موضوع باقی‌مانده میان دو طرف که قرار است این هفته مورد بررسی قرار گیرد، شامل "تبادل اطلاعات با آژانس در رابطه با ادعاهای مطرح شده درباره مبادرت به انفجارهای قدرتمند، از جمله انجام آزمایش انفجار قدرتمند در مقیاس بزرگ در ایران" و "ارایه اطلاعات مربوطه مورد توافق و توضیحات مربوط به مطالعات صورت گرفته و یا مقالات منتشر شده در ایران در رابطه با ترابرد نوترون و مدل‌سازی‌ها و محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آن‌ها در مواد فشرده" است.

رضا نجفی‏‏‏، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس با اشاره به تاخیر صورت گرفته در ارایه اطلاعات دو موضوع فوق گفته بود که "تاخیر در اجرای دو اقدام که باید در چارچوب مرحله سوم از همکاری‌ها انجام می‌شد مربوط به آژانس هم هست، چرا که اولا هم ارزیابی EBW را دیر اعلام کرد و هم در جلسات فنی آژانس آمادگی لازم را نداشت."

این گفت‌وگوها دو روزه و صرفا برای بررسی دو موضوع مورد اشاره است.

با اتمام این مرحله از همکاری‌های ایران در چارچوب بیانیه تهران که آبان ماه 1392 میان علی‌اکبر صالحی و یوکیا آمانو در تهران امضا شد، ایران به 18 سوال و ابهام مورد ادعای آژانس پاسخ داده است.

۱۳۹۳/۷/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...