نسخه چاپی

60 روز پرواز نافرجام بر فراز داعش

امروز دقیقاً دو ماه از شروع عملیات نظامی امریكا علیه داعش می‌گذرد. واشنگتن نخستین حملات خود علیه داعش را روز ۸ آگوست (۱۷ مردادماه) در عراق شروع كرد و سپس این عملیات را ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریورماه) باحمله به مواضع داعش در سوریه، گسترش داد. اما هنوز با گذشت ۶۱ روز از این عملیات نظامی داعش نه تنها نفس می‌كشد كه وارد شهر كوبانی در نزدیكی مرز تركیه شده و نبرد خانه به‌خانه با كردهای منطقه را شروع كرده است.

به گزارش نما به نقل از ایران، نمونه ناکامی این حملات را می‌توان در نخستین حمله هوایی امریکا علیه مواضع داعش در موصل مشاهده کرد. عملیاتی که روز ۸ آگوست در خاک عراق انجام شد و مواضع داعش در نزدیکی سد موصل را هدف گرفت، سدی که چند روزی بود در دست داعش قرار گرفته بود، مقامات پنتاگون بلافاصله پس‌از این حمله مدعی شدند، براثر حملات بی امان آنان، پیشمرگه‌های کرد موفق شده‌اند، سد موصل را از داعشی‌ها پس بگیرند. ادعایی که هرچند درست بود اما پس از آن سیاه‌پوشان داعش در پاتکی موفق شدند دوباره بر سد استیلا یابند. این واقعه‌ای است که در دو ماه اخیر بارها در سد موصل رخ داده و تکرار شده است.همین چند روز پیش نیز اعلام شد کردها موفق به بازپس‌گیری سد موصل شده‌اند.

توان نظامی ائتلاف ضد داعش
امریکا همزمان با شروع عملیات خود درعراق خواهان مشارکت سایر کشورها و تشکیل ائتلافی علیه داعش شد. توان نظامی این ائتلاف در شرایط فعلی قابل توجه است و قاعدتاً اگر همه این توان به کار گرفته می‌شد می توانست تأثیر بسزایی در مبارزه با داعش داشته باشد. اما کشورهایی که در این ائتلاف حضور دارند، نه تنها به طور واقعی توان نظامی خود را به کار نمی‌گیرند که به‌صورت پراکنده نیز عمل می‌کنند.

به عبارتی امریکا در نبرد با داعش دست به تشکیل دو ائتلاف زده است. به این ترتیب که شماری از ۳۵ کشور فعال در ائتلاف فقط درعراق می جنگند و شماری اندک نیز در سوریه حضور دارند. توجه به چنین کشورها در این ائتلاف نیز جالب توجه است. امریکا در عراق به همراه ۱۸ کشور علیه داعش می‌جنگد اما در سوریه تنها پنج کشور عربی بحرین، اردن، امارات، عربستان و قطر را (که در سه سال اخیر از هیچ کاری در سقوط بشاراسد فروگذار نکرده‌اند) در کنار خود دارد. ۱۲ کشورنیز اعلام کرده‌اند که فقط کمک‌های انسانی روانه عراق و سوریه خواهند ساخت.

مطابق آمارها امریکا تاکنون ۱۷۶۸ حمله هوایی در عراق و سوریه انجام داده است. هزار و ۶۰۰ پرواز نیز به قصد مأموریت سوختگیری تانکرها انجام شده‌اند و در کل تمامی هواپیماهای این کشور و نیروهای ائتلاف ۷ هزار سورتی پرواز بر فراز آسمان عراق و سوریه داشته‌اند. سهم سایر کشورهای عضو ائتلاف نیز ۱۹۵ حمله هوایی بوده است.اما حاصل این پروازها و حملات تاکنون چیزی بجز شمار کشته‌هایی که برآورد می‌شود بین هزار تا هزار و ۵۰۰ نفر باشد، به اضافه انهدام ۱۶۲ وسیله نقلیه، ۲۱ سیستم سلاح و تخریب یک انبار مهمات نبوده است و داعش مواضعی را که در عراق و سوریه شامل موصل، کرکوک، تکریت، حسکه، رقه، دیرالزور و میادین داشته‌اند تخلیه نکرده و حتی توانسته شهر کوبانی در چندکیلومتری مرز سوریه با ترکیه را به خطر اندازند.

آن‌ها در فاصله ۱۸ سپتامبر تا ۶ اکتبر خود را از چند کیلومتری کوبانی به حاشیه این شهر رساندند و دیروز نیز وارد شهر شدند.ناکامی در مقابله با داعش تا جایی محسوس است که حتی باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز اذعان داشت سازمان‌های اطلاعاتی امریکا میزان تهدید و توان داعش را درست ارزیابی نکرده بوده‌اند.این درحالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد امریکا تاکنون ۱/۱ میلیارد دلار در عملیات‌های عراق و سوریه هزینه کرده است. بخشی از این هزینه‌ها مربوط به شلیک ۴۷ موشک کروزی است که از کشتی‌های مستقر در منطقه شلیک شده است. امریکا در مجموع در خلال مبارزه با داعش یک هزار موشک به خاک دو کشور سوریه و عراق شلیک کرده است.

ائتلاف با داعش
در دو ماه اخیر به همان میزان که امریکا در تلاش برای تشکیل ائتلاف بوده است، داعش نیز توانسته گروه‌های تروریستی در سطح جهان را در ائتلاف خود در آورد. طوری که به اعتقاد ناظران منطقه‌ای حملات هوایی امریکا و نیروهای ائتلاف باعث استحکام بیشتر داعش به واسطه برخوردار شدن از حمایت گروه‌های تروریستی شده است. جبهه النصره، گروه تروریستی که سال گذشته نبردهای سنگینی با داعش داشت، نخستین گروه تروریستی در جهان بود که ائتلاف خود با داعش را اعلام کرد و جنگ با داعش را جنگ با اسلام خواند.

از دیگر گروه های حاضر در سوریه جبهه انصارالاسلام و خوراسان نیز با داعش ائتلاف کرده اند. چند روز پیش نیز طالبان پاکستان همبستگی و ائتلاف خود با داعش را اعلام کردند و از تمام اسلامگرایان افراطی منطقه نیز خواستند به منظور احیای خلافت اسلامی از گروه داعش پشتیبانی کنند. القاعده یمن نیز در بیانیه‌ای با داعش ائتلاف کرد. یک گروه تروریستی در افغانستان نیز همبستگی با داعش را اعلام کرده است. گروه تندروی ابوسیاف در فیلیپین هم با به گروگان‌گرفتن دو شهروند آلمانی و اعلام ائتلاف با داعش، آلمان را تهدید کرده است اگر به حمایت از حملات علیه داعش خاتمه ندهد و باجی معادل ۵ میلیون و ۶۰۰ دلار را پرداخت نکند، این دو گروگان را خواهد کشت.

۱۳۹۳/۷/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...