نسخه چاپی

تابستان را بدون وبا گذراندیم

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینكه پس از ۴۰ سال در تابستان ۹۳ هیچ بیمار مبتلا به وبا در كشور نداشتیم از برنامه‌های بهداشتی برای جلوگیری از مرگ سالانه ۱۰ هزار كودك و همچنین كاهش ۲۵ درصد مرگ ایرانیان در ۱۰ سال آینده خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علی‌اکبر سیاری در مراسم کشوری بهورزی اظهار داشت: بهورز روستایی است که به خدمت درآمده است و با دریافت آموزش‌های لازم در جبهه سلامت کشور نقش‌آفرینی می‌کند، بهورز برند سلامت ایران در جهان است و برای ایران دستاوردهای ارزنده‌ای را در دنیا کسب کرده است که از جمله آن می‌توان به کاهش مرگ کودکان و مادران، افزایش امید به زندگی، کنترل بیماری‌های واگیر اشاره کرد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اگر امروز شاهد آن هستیم که در ۱۰ سال اخیر حتی یک مورد فلج اطفال نیز نداشتیم و این در شرایطی است که در همسایگی کشورهایی مانند پاکستان، افغانستان و عراق که بیشترین مبتلایان به فلج اطفال را دارند، نشان از تلاش بهورزان است. همچنین کنترل بیماری‌های سرخک، کزاز، دیفتیری و هپاتیت به همراه پوشش ۹۹ درصدی واکسیناسیون در کشور ناشی از خدمات بهورزان است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته و قبل از اینکه بنده معاون بهداشتی وزارت بهداشت شوم ۲۵۷ مبتلا به وبا در کشور گزارش شده بود که ۷ مورد به مرگ منجر شد ولی باید این خبر را اعلام کنم که پس از ۴۰ سال برای نخستین بار در تابستان ۹۳ هیچ مورد وبا در کشور گزارش نشد، همچنین بیماری مالاریا کنترل شد به طوری که ابتلا به این بیماری در کرمان به صفر کاهش یافت و استان‌های شرقی مانند سیستان و بلوچستان به حداقل رسید.

سیاری ادامه داد: در سال ۷۰، بالغ بر ۹۸ هزار مبتلا به مالاریا داشتیم ولی امسال این آمار ۱۷۶ مبتلا به مالاریا در داخل کشور و ۷۰۰ مورد مبتلا به مالاریای وارد شده به کشور گزارش شده است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به کنترل بیماری سل در کشور که با کمک نظام مراقبت صورت پذیرفته است، گفت: درمان بیماری «سل مقاوم به درمان» بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه می‌برد . مثلا در کشور آذربایجان و در باکو ۵۶ درصد مبتلایان به سل؛ سل مقاوم دارند و با وجود پیشرفته‌ترین مرکز درمانی که با کمک سازمان بهداشت جهانی راه‌اندازی کرده‌اند ولی چون نظام مراقبت ندارند بالاترین سل مقاوم به درمان مربوط به این کشور است که در همجواری ایران قرار دارد.

وی ادامه داد: فرد مبتلا به سل مقاوم به درمان باید ۶ ماه بستری شود و ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه درمان‌اش می‌شود، در حالی که بیماری سل معمولی فقط ۵۰۰ هزار تومان برای درمان آن هزینه می‌برد و خوشبختانه با تامین تکنولوژی‌ مناسب توانسته‌ایم بیماری سلی که ۲ ماه طول می‌کشید تا تشخیص آن صورت پذیرد در مدت ۲۴ ساعت تشخیص داده شود.

سیاری به «کرونا ویروس» که در ۲۰ کشور دنیا گزارش شد و بالاترین آن در عربستان بود و در ایران فقط ۵ مورد مبتلا وجود داشت، اشاره کرد و گفت: خوشبختانه کرونا ویروس در ایران کنترل شد. همچنین در زمینه بیماری ابولا نیز که در ۷ کشور گزارش شده است و ۷ هزار نفر مبتلا و ۴۳۳ مرگ در بر داشته است باید به اطلاع برسانم که با آموزش‌های لازم که در کشور ارائه شده است برای برگشت حجاج به کشورمان هیچ تهدیدی در جهت به خطر افتادن سلامت شهروندانمان وجود ندارد که بخشی از این دستاوردنان ناشی از تلاش بهورزان است.

معاون وزیر بهداشت به طرح نظام سلامت نیز اشاره کرد و افزود: از محل یک درصد مالیات ارزش افزوده برای خدمات روستایی و بازسازی خانه‌های بهداشت و تامین ۴۴۰ قلم دارو و همچنین تامین مکمل‌ها و در نهایت دسترسی به خدمات آزمایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

وی به ادغام بسته‌های جدید خدمتی در حوزه بیماری‌های غیرواگیر نیز اشاره کرد و گفت: بیماری‌های ژنتیک در کشور سالانه باعث مرگ ۱۰ هزار کودک می‌شود که با این بسته‌های جدید می‌توان از این مرگ‌ها جلوگیری کرد. همچنین با این خدمات جدید از تولد ۲۵۰۰ نوزاد مبتلا به «سندروم داون» جلوگیری کرد و همچنین می‌توان از ابتلا به ۲ هزار نوزاد مبتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی پیشگیری کرد که در این اقدامات بهورزان نقش و مشارکت موثری دارند.

سیاری به برنامه‌های تحول در حوزه‌های شهری نیز اشاره کرد و گفت: در مرحله نخست شبکه‌های نظام سلامت را گسترش می‌دهیم و براین اساس هر ۳ تا ۴ هزار نفر توسط یک کارشناس مراقبت سلامت تشخیص داده می‌شود و برای هر ۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر ۴ تا ۵ کارشناس سلامت به همراه ۲ پزشک مراقبت سلامت ایرانیان را در شهرها برعهده می‌گیرند. براین اساس در گام نخست ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین شهرها تحت این مراقبت‌ها قرار می‌گیرند و در مراحل بعد شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت و در نهایت در استان‌های فارس و مازندران که پزشک خانواده در حال اجرا است پوشش داده می‌شود.

معاون وزیر بهداشت در ادامه به ۷ عاملی که باعث مرگ ایرانیان در سنین ۳۰ تا ۷۰ سال می‌شود اشاره کرد و گفت: بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر ایرانی سیگار می‌کشند، بیش از ۴۷ میلیون نفر تغذیه ناسالم دارند، ۱۸ میلیون نفر کم تحرک هستند، ۱۰ میلیون نفر فشار خون دارند و ۹ میلیون نفر دچار چاقی هستند و باید مصرف زیاد نمک، روغن‌های ترانس با اسید چرب و مصرف بالای قند و در نهایت مصرف کم میوه و سبزیجات را به همراه مصرف الکل به آن اشاره کرد که از عوامل مهم مرگ‌های نابهنگام ایرانیان در بین سنین ۳۰ تا ۷۰ سال است.

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد علت مرگ‌های نابهنگام براثر این ۷ عامل صورت می‌پذیرد و همچنین ۷۰ درصد بیماری‌ها نیز بر اثر این عوامل است، گفت: با برنامه‌هایی که در این راستا به اجرا درخواهد آمد در تلاشیم تا ۲۵ درصد مرگ نابهنگام ایرانیان در سنین ۳۰ تا ۷۰ سال را برای ۱۰ سال آینده کاهش دهیم که در این راستا ۱۷ هدف استراتژیک تنظیم شده است تا در ساختار جدید و با حمایت دولت به اجرا درآید.

سیاری در پایان به برنامه‌های ارتقاء جایگاه بهورزان در کشور اشاره کرد و افزود: ارتقاء تحصیلات بهورزان به مقاطع کاردانی، ارتقای آموزش و تحصیلات مربیان بهورز به مقاطع کارشناسی ارشد و در نهایت ارتقای مراکز بهورزی به مراکز آموزشی عالی شهرستان‌ها جزء برنامه‌های مهم ارتقای جایگاه بهورزان کشور است.

۱۳۹۳/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...