نسخه چاپی

زمان كافی برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای وجود دارد

سخنگوی وزارت خارجه آمریكا در كنفرانس خبری اعلام كرد زمان كافی تا ۲۴ نوامبر برای رسیدن به توافق هسته‌ای بین ایران و ۱+۵ وجود دارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری خود در ارتباط با مهلت تعیین شده 24 نوامبر برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای بین ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس،فرانسه،روسیه،چین بعلاوه‌ آلمان) گفت در مهلت باقیمانده تا 24 نوامبر، طرفین زمان کافی برای توافق دارند.

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا به نقل از ماری هارف گزارش کرد: «ما معتقدیم که زمان کافی در مهلت باقیمانده وجود دارد-زمان به اندازه کافی وجود دارد تا بر روی موضوعاتی که در اختیار داریم کار شود و زمان کافی برای رسیدن به توافق جامع تا 24 نوامبر وجود دارد. به نفع همه است که تا 24 نوامبر به توافق جامعی دست پیدا کنند که به جامعه بین‌الملل تضمین دهد که برنامه هسته‌ای ایران کاملاً اهدافی صلح‌آمیز دارد و نمی‌تواند به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا کند.

وی با اشاره به مذاکرات هفته آینده ایران و 1+5 در وین گفت: هفته آینده همانطور که وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، ما نشست سه‌جانبه‌ای را با کاترین اشتون و محمد جواد ظریف خواهیم داشت. یک روز قبل از آن، دیدار دو جانبه‌ای بین ایران و آمریکا صورت خواهد گرفت. زمان کافی وجود دارد. ما می‌دانیم که چه موضوعاتی در اختیار داریم. یک مسیر رو به جلو وجود دارد اما همه ما باید این مسیر را پیش بگیریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به احتمال تمدید مذاکرات بعد از 24 نوامبر گفت: « ما بر مهلت 24 نوامبر متمرکز هستیم. ما بر 24 نوامبر متمرکز هستیم.»

هارف در خصوص این مذاکرات نهایی اینگونه ادامه داد: «چالش سختی وجود دارد و مذاکرات سختی در پیش است. اگر آسان بود، همان خیلی وقت پیش تمام می‌شد اما من می‌گویم پیشرفت‌هایی در این مذاکرات صورت گرفته است اما موضوعات سختی پیش رو است. هنوز شکاف‌های وسیعی در خصوص موضوعات مهم وجود دارد و این چیزهایی خواهد بود که ما هفته آینده درباره آنها مذاکره خواهیم کرد. مذاکرات هفته آینده، مذاکرات سه‌جانبه‌ای است که بعد از دو مذاکره سه‌جانبه‌ای که در نیویورک‌ در مجمع عمومی سازمان ملل داشتیم، صورت می‌گیرد و ادامه همان مذاکرات است که بعد از برگزاری آن می‌توانیم تاحدودی بگوییم بین حالا تا مهلت باقیمانده چه رخ می‌دهد.

وی سپس مجدداً تأکید کرد: «ما معتقدیم که زمان کافی برای حل موضوعات باقیمانده و رسیدن به توافق جامع تا ۲۴ نوامبر وجود دارد. من مجدداً بر این امر تأکید دارم.»

هارف ادامه داد که نشست دو جانبه بین «ویلیام برنز» جانشین کری و تیم مذاکره کننده ایران خواهد بود و بر مذاکرات هسته‌ای متمرکز است و برخی اوقامات همچون سری قبل ممکن است موضوعات دیگر نیز مورد بحث قرار گیرد و گفت: «عجیب خواهد بود که اگر سه طرف با یکدیگر دیدار کنند درباره موضوعات دیگر (غیر از موضوع هسته‌ای) بحث نکنند اما در این مذاکرات، این نشست سه‌جانبه تمرکز بر موضوع هسته‌ای است.»

۱۳۹۳/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...