نسخه چاپی

ولایتی: جوانمردی وجه مشترك هویت ایرانی و اسلامی است

علی اكبر ولایتی گفت: یكی از عواملی كه موجب شد در تاریخ ایران این ملت با حكومت و بدون حكومت انسجام خود را حفظ كند فرهنگ بود.

به گزارش نما، علی‌اکبر ولایتی شامگاه گذشته (شنبه) در مراسم اختتامیه اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی ناملموس اظهار کرد: در تاریخ ایران گسستگی‌های تاریخی به واسطه استعمار بیگانگان بوده و می‌بینیم که این کشور استقلال خود را از دست داده اما در همین زمان‌ها گسست‌های فرهنگی در آن رخ نداده است.

وی افزود: در سال 1907 کشور از سوی شمال توسط روسیه و از جنوب توسط انگلستان اشغال شد اما این گسستگی باعث نشد که پیوستگی فرهنگی و تاریخی ایران از دست برود و این امر به نوعی برگرفته از همان آئین جوانمردی و مروت است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تصریح کرد: یکی از عواملی که موجب شد این ملت با حکومت و بدون حکومت انسجام خود را حفظ کند فرهنگ بود و یکی از عوامل فرهنگ همین فتوت و جوانمردی است که برگرفته از عرفان است.

ولایتی با اشاره به کتاب دانشنامه آیین جوانمردی، گفت: این کتاب پنج جلدی به نشانه‌های فتوت و جوانمردی از دوران گذشته پرداخته است که بخشی از آن برگرفته از احادیث امامان و پیغمبران است و بخش دیگری از آن برگرفته از بزرگان و مفاخر ایرانی همچون شاهنامه فردوسی که 60 هزار بیت آن به بحث جوانمردی پرداخته است.

وی با بیان اینکه وجه مشترک بین هویت ایرانی و اسلامی همین جوانمردی است، اظهار کرد: اساس جوانمردی بر اعتقاد به خداوند و رفتار صحیح و دوستی با مردم بنا نهاده شده است.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب اضافه کرد: چهل ستون تبلور میراث غیرملموس در اصفهان است و مسجد شیخ لطف‌الله که به عنوان میراثی از میراث فرهنگی ناملموس محسوب می‌شود در ارزیابی‌های صورت گرفته به عنوان برجسته‌ترین اثر فرهنگی جهان اسلام معرفی شده‌اند.

ولایتی با مقایسه فرهنگ شوالیه‌گری در غرب با فرهنگ فتوت در ایران، گفت: شوالیه‌گری در واقع بخشی فیزیکی جوانمردی است اما جوانمردی عبور از فوت فیزیکی به مرحله عرفانی است.

۱۳۹۳/۷/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...