نسخه چاپی

یك اشتباه به مناقشه ارضی ایران و لیبی در «كومور» منجر شد

یك اشتباه از سوی دولت «كومور» به اختلافات ارضی بین لیبی و ایران منجر شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، گزارش خبرگزاری فرانسه از «مورونی»، پایتخت و بزرگترین شهر کشور جزیره‌ای «کومور» در جنوب قاره آفریقا حاکی است اشتباه دولت این کشور در اعطای مجوز ساخت سفارتخانه‌های ایران و لیبی در یک قطعه زمین مشترک به مناقشات ارضی دو طرف منجر شده است.

بر اساس این گزارش، یک مقام وزارت خارجه (ایران، لیبی یا کومور؟ ) درباره اشتباه مورد نظر به خبرگزاری فرانسه گفت: «این، از یک وضعیت نامطلوب یا سوء تفاهم بدتر است. این گاف بزرگی است.»

گزارش‌ها همچنین حاکی است هیچ نماینده‌ای از این دو کشور در به جلسه‌ای در روز دوشنبه برای حل و فصل این اختلافات، حاضر نبوده است.

مناقشه ارضی بین ایران و لیبی زمانی آغاز شد که به کشور لیبی هنگام ثبت حق مالکیت خود بر این قطعه از این زمین در مورونی اطلاع داده شد قطعه زمین مورد نظر به موجب حکمی از رئیس جمهور در اوائل دهه 1990 به ایران اعطا شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده هر دو کشور ایران و لیبی هفته گذشته با برافراشتن علائم مربوط به خود در منطقه «همرامبا» در شهر «مورونی» مدعی مالکیت بر آن شدند.

در یک علامت مربوط به ایران نوشته شده «این ملک متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران است»؛ در حالی که یک علامت دیگر که مربوط به لیبی است نوشته شده: «ملک متعلق به سفارت لیبی، اعطایی از دولت کومور به دولت لیبی».

بنا به گزارش‌ها دولت کومور تصمیم گرفته با اعطای دو قطعه زمین جداگانه به ایران و لیبی در منطقه‌ای دیگر در حومه مورونی به اختلافات پایان دهد، اما به گفته منبع مورد استناد خبرگزاری فرانسه، این راه حل هیچ‌یک از طرفین را راضی نخواهد کرد.

۱۳۹۳/۷/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...