نسخه چاپی

تسلیحات ایران روانه لبنان خواهد شد

دیدار «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی و« نبیه بری» رییس مجلس نمایندگان لبنان كه دیروز( دوشنبه) در حاشیه اجلاس اتحادیه بین المجالس در ژنو سوئیس برگزار شد در رسانه های لبنانی بازتابی گسترده داشت.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، رسانه هاي لبناني با انتشار بخش هايي از مذاکرات لاريجاني و نبيه بري نوشتند که رييس مجلس لبنان در پاسخ به اعلام آمادگي همتاي ايراني خود براي کمک ايران به لبنان براي تقويت امنيت و ثبات آن از اين کمک ها و بويژه هبه تسليحاتي جمهوري اسلامي ايران قدرداني کرد.

يکصد و سي و يکمين اجلاس اتحاديه بين المجالس جهاني ديروز (دوشنبه) ۱۳ اکتبر (۲۱ مهرماه) با حضور نمايندگان ۱۴۱ کشور عضو در شهر ژنو سوئيس آغاز شد و به مدت چهار روز.ادامه خواهد داشت.

نبيه بري و علي لاريجاني در اين ديدار طولاني آخرين تحولات منطقه بويژه رويارويي با خطر تروريسم تکفيري را بررسي کردند.

نبيه بري در اين ديدار اظهارداشت: مي توان گفت که ۸۰ درصد کشورهاي جهان عرب با فاجعه خطر تروريسم تکفيري زندگي مي کنند و بقيه هم از اين فاجعه دور نيستند.

رييس مجلس لبنان افزود: اکنون دارند آنچه را قبلا تقسيم کرده بودند دوباره تقسيم مي کنند و توافقنامه سايکس پيکو بين عراق و سوريه پايان يافته و در زمان حاضر درصدد هستند که اين توافقنامه بين سوريه و لبنان و لبنان و فلسطين هم پايان يابد و ديگر مرزهاي گذشته مفهومي نداشته باشد.

وي با بيان اينکه « معتقدم به اصطلاح ائتلاف تحت رهبري آمريکا براي مبارزه با داعش در ميدان جدي نيست»، تاکيد کرد: اولين طرفي که از اتفاقات در منطقه سود مي برد، دشمن صهيونيستي است.

نبيه بري همچنين به اهداف ديگر اعضاي به اصطلاح ائتلاف ضد داعش بويژه در زمينه هاي اقتصادي و نفتي اشاره کرد.

رييس مجلس لبنان اوضاع اين کشور را « حساس» توصيف کرد و اظهارداشت: اگر لبناني ها وحدت خود را تقويت کنند مشکلي نخواهد بود همانطور که با مقاومت و وحدت توانستيم بر اسراييل پيروز شويم.

وي بر ضرورت تقديم کمک ها به ارتش لبنان اشاره و از جمهوري اسلامي ايران براي اعلام آمادگي به منظور ارائه هبه تسليحاتي به ارتش لبنان براي مبارزه با تروريسم تکفيريي قدرداني کرد.

«علي شمخاني» نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي ۷ و ۸ مهرماه جاري در راس يک هيات سياسي و امنيتي به لبنان سفر و بر اعلام آمادگي کامل جمهوري اسلامي ايران براي همکاري هاي دفاعي با لبنان و تجهيز ارتش اين کشور به سلاح هاي ايراني بر اساس درخواست بيروت تاکيد کرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي اظهارداشت: تحويل سلاح هاي مورد نياز ارتش لبنان براي مبارزه با تروريسم خيلي طول نخواهد کشيد و در سفر قريب الوقوع « سمير مقبل» وزير دفاع لبنان به ايران تحويل مي شود.

سمير مقبل قرار است ۱۷ ماه جاري ميلادي ( ۲۵ مهرماه) در راس يک هيات بلندپايه نظامي به جمهوري اسلامي ايران سفر کند.

رسانه هاي لبناني به نقل از رييس مجلس شوراي اسلامي هم نوشتند: جمهوري اسلامي ايران آماده ارائه کمک هايي به لبنان است که بتواند به تقويت امنيت و ثبات آن منجر شود.

لاريجاني به جنگ اعلام شده عليه داعش و تروريسم اشاره کرد و گفت: ائتلافي را که آمريکا رهبري مي کند هيچ معجزه اي از آن ديده نشده و مي توانيم بگوييم که حملات هوايي هيچ نتيجه اي نداشته است.

وي اوضاع و شرايط کنوني منطقه را « بسيار دقيق و بسيار مهم» توصيف کرد.

رسانه هاي لبناني در ادامه گزارشي از اظهارات روساي مجالس ايران و لبنان در گفت وگويي که بعداز اين ديدار با خبرنگاران داشتند، منتشر کردند.

به نوشته اين رسانه ها ، لاريجاني با تاکيد برحمايت ايران از لبنان ، نقش لبنان در منطقه را مهم خواند.

نبيه بري هم در پاسخي به سئوالي در باره روابط ايراني و عربي و گفت وگوهاي ايران و عربستان و تاثير آنها بر لبنان گفت: ايران همواره بر بهبود روابط با کشورهاي عربي تاکيد داشته و آن را تشويق کرده است.


** ديدارهاي مهم ديگر نبيه بري با روساي مجالس سوريه و عراق

نبيه بري در حاشيه اين اجلاس همچنين با « محمد جهاد اللحام» رييس مجلس سوريه و « سليم الجبوري» رييس مجلس عراق ديدار و گفت وگو کرد.


**يک حاشيه مهم دراجلاس ژنو/ چرا اعراب با نماينده استراليا مخالفت کردند

رسانه هاي لبناني نوشتند: براي رياست اتحاديه بين المجالس جهاني از کشورهاي استراليا ، اندونزي ، بنگلادش و مالديو نامزد شدند اما نامزد استراليايي هيات عربي را با مواضعش شگفت زده کرد.

وي ضمن اتخاذ موضع بشدت منفي در قبال حجاب ، در خصوص جنگ ۵۱ روزه غزه قرباني و جلاد را يکسان خواند و گفت که جنايات دشمن صهيونيستي عليه فلسطيني ها « واکنش به موشک ها بوده است».

نامزد استراليايي حتي پا را فراتر گذاشته و حق را به دشمن صهيونيستي داد و از اين رژيم شروع به تعريف و تمجيد کرد.

هيات هاي پارلمان عربي اگرچه تصميم گرفتند به نامزد استراليايي راي ندهند اما در خصوص نامزد ديگر هم نتوانستند به تفاهم برسند تا از او حمايت کنند و همچون گذشته نبيه بري چاره اي نديد و براي نزديک کردن مواضع آنها و حل اختلافات دست بکارشد تا گزينه نهايي مشخص شود.

۱۳۹۳/۷/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...