نسخه چاپی

اوباما "سزار" ابولا تعیین می‌كند

باراك اوباما، رئیس‌جمهور آمریكا، در مواجهه با موج جدید انتقادات از واكنش دولت به ابولا در حال بررسی این امر است كه شخص واحدی را برای سرپرستی اقدامات دولت در مقابله با ابولا تعیین كند.

به گزارش نما به نقل از همشهری انلاین، اما اوباما می‌گوید ممنوعیت مسافرت از کشورهای دچار ابولا در غرب آفریقا به آمریکا- آنچنانکه جمهوریخوان درخواست کرده‌آند- ممکن است اثرات معکوس داشته باشد.

به گزارش آسوشیتدپرس مقامات در دالاس تکزاس مرکز ظهور ابولا در ایالات متحده رویکرد سخت‌تری را درباره نظارت بر کارکنان بهداشتی که هنگام درمان مرد لیبریایی مبتلا به ابولا که بعدا درگذشت، در معرض ویروس بیماری قرار گرفتند، اتخاذ کرده‌اند. از این کارکنان بهداشتی خواسته شده است که اسناد ملزم‌کننده قانونی مبنی بر توافق برای نرفتن به مکان‌های عمومی یا استفاده از وسائل حمل و نقل عمومی را امضا کنند.

آنهایی که این توافق‌‌نامه را زیرپا بگذارند، ممکن است با تحریماتی اعلام‌نشده روبرو شوند.

این اقدام پس از تشخیص ابتلای دو پرستار دخیل در درمان تامس اریک دانکن، مرد لیبریایی مبتلا به ابولا، در بیمارستان پرسبیتارین هلث تگزاس و آشکار شدن اینکه یکی از آنها از پیش از تشخیص بیماری با هواپیما از دالاس به کلیولند رفته و بازگشته بود، صورت می‌گیرد.

نظارت شخصی (self-monitoring) افرادی که در پروازهای رفت و برگشت با این پرستار، آمبر وینسن، همسفر بودند، تا روز پنجشنبه تمدید شد؛ قبلا این نظارت بر خود از لحاظ بروز احتمالی علائم ابولا فقط برای مسافران در سفر برگشت اعمال شده بود. گروهی دیگری که با آنها تماس برقرار شده است، فروشندگان در فروشگاه لوازم عروسی در آکرون کلیولند است که وینسن در شنبه گذشته از آن دیدار کرده بود.

هر دوی این پرستاران از بیمارستان تکزاس- جایی که به درمان دانکن پرداخته و آلوده شده بودند- به مراکز دیگر منتقل شدند. نینا فم روز پنجشنبه به «انستیتوهای ملی بهداشت» (NIH) در بتسدای مریلند منتقل شد و وینسن روز چهارشنبه به بیمارستان دانشگاه اموری در آتلانتای جورجیا انتقال یافت.

دکتر دانیل وارگا، مدیر ارشد بالینی بیمارستان پرسبیتارین تگزاس اذعان کرد که هنگامی که دانکن با علائم غیراختصاصی به آنجا مراجعه کرد، بیمارستان در تشخیص و درمان او کوتاهی کرد.

او در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «همه ما در جامعه مراقبت بهداشتی چالش تشخیص بیماری را دست کم گرفتیم.»

او همچنین گفت که دو پرستاری که به ابولا مبتلا شدند، از روال‌های استاندارد بیمارستان پیروی کرده بودند. او گفت: «ما شاهدی در دست نداریم که نینا یا امبر از پروتکل تخطی کرده باشند. ما بهترین اطلاعاتی که در دست داشتیم کار می‌کردیم.»

ویدئویی که بوسیله بیمارستان پرسبیتارین هلث تگزاس منتشر شده است، فم را در بخش ایزوله بیمارستان پیش از انتقال نشان می‌دهد که با پزشکش، دکتر گری وینستین، صحبت می‌کند.

این دو پرستار تنها دو مورد انتقال ویروس ابولا در خاک آمریکا به شمار می‌روند. دانکن در لیبریا در معرض ویروس قرار گرفته بود و بیماریش پس از مسافرت به تکزاس تشخیص داده شد.

مقامات دولتی در بامداد روز جمعه خبر دادند یکی از کارکنان مراقبت بهداشتی دالاس که نمونه آزمایشگاهی از دانکن را انتقال داده بود، در یک کشتی تفریحی در کارائیب است و او در آنجا خودش را قرنطینه کرده و از لحاظ بروز علائم خودش را تخت نظر گرفته است. مقامات دولتی در حال تلاش هستند که این زن و شوهرش را پیش از اینکه این کشتی سفر تفریحی‌اش را به پایان برساند، به آمریکا بازگردانند.

از طرف دیگر، شیوع ابولا در آفریقا همچنان در حال گسترش است؛ سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی می‌کند که تلفات ناشی از این بیماری تا آخر هفته (روز یکشنبه) از ۴۵۰۰ مورد بگذرد.

در ژنو، زید رائد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل، شیوع ابولا و و گروه داعش را به عنوان «طاعون‌هایی دوگانه» نام برد که غلبه بر آنها به میلیاردها دلار نیاز خواهد داشت و سازمان ملل برای پول بیشتر برای مقابله با این بیماری درخواست فوری کرده است.

اوباما دستوری برای احضار نیروهای ذخیره گارد ملی را در صورت لزوم را صادر کرده است. این فرمان اجرایی امکان انتقال نیروهایی بیشتر و برای مدتی طولانی‌تر- علاوه بر ۴ هزار سربازی که از قبل قرار شده است به غرب آفریقا اعزام شوند- را می‌دهد.

اوباما در صحبت با خبرنگاران در کاخ سفید با اشاره به اینکه چند نفر در کاخر سفید پاسخ به ابولا را سرپرستی می‌‌کنند که اولویت‌هایی دیگری هم دارند، گفت: «ممکن است معقول باشد که یک نفر مسئولیت این کار را به عهده گیرد.»

او گفت که «مخالفتی فلسفی» با اعمال ممنوعیت ورود مسافران ورودی از آفریقای غربی ندارد، به شرطی که این کار آمریکاییان را ایمن نگهدارد، اما کارشناسان بهداشتی و امنیتی به او گفته‌اند که این کار نسبت به سایر اقداماتی که در حال حاضر انجام شده است، کمتر تاثیرگذار است.

۱۳۹۳/۷/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...