نسخه چاپی

داعش از مواجهه با ایران هراس دارد/ پیشروی در عراق هنر نظامی نبود، «تبانی نظامی» بود

یكی از ابزارهای مجموعه تكفیری داعش، ایجاد رعب و وحشت به وسیله سر بریدن، ترور و كشتارهایی است كه تصاویر آن را مستقیما از طریق شبكه های تلویزیونی و سایت پخش می كنند و سعی می كنند از این طریق میان مسلمانان خصوصا شیعیان رعب ایجاد كنند. در این میان برخی نیز با انتشار این گونه اخبار آگاهانه و یا ناگاهانه به این رعب و وحشت كه از جنبه روانی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است دامن می زنند.

به گزارش نما به نقل از فردا:گروه تکفیری داعش که این روزها در کوبانی گرفتار نیروهای کرد شده و در سوریه دست به جنایت می‌ زند، قصد دارد، حضور خود در ایران را به صورت جنگ روانی دنبال ‌کند، بطوریکه پیام‌هایی در فضای مجازی از جمله در متون پیامک‌های تلفن‌های همراه، وایبر و واتس آپ، پیامی‌های دست به دست می‌شود که در محتوای آن خبر از آلودگی مواد غذایی از جمله خرما در جامعه منتشر می‌شود، که البته مسئولان از عدم صحت این پیام‌ها خبر می‌دهند.

در این باره مصیب نعیمی کارشناس مسائل خاورمیانه و اعراب در گفتگو با «فردا» با اشاره به ماهیت و هویت اصلی نیروهای داعش گفت داعشی ها از نیروهای خلع شده بعثی در دوره صدام هستند که با هدف انتقام و با عنوان داعش به میدان آمده اند.آنها با ترفندها و روش هایی برای ایجاد رعب و وحشت در جوامع اسلامی قصد دارند به اهداف خود دست یابند.

وی در ادامه افزود: یکی از ابزارهای مجموعه تکفیری داعش، ایجاد رعب و وحشت به وسیله سر بریدن، ترور و کشتارهایی است که تصاویر آن را مستقیما از طریق شبکه های تلویزیونی و سایت پخش می کنند و سعی می کنند از این طریق میان مسلمانان خصوصا شیعیان رعب ایجاد کنند. در این میان برخی نیز با انتشار این گونه اخبار آگاهانه و یا ناگاهانه به این رعب و وحشت که از جنبه روانی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است دامن می زنند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: اینکه داعش بتواند از حربه پخش اخباری درباره آلوده کردن آب و غذا بتواند برای حمله به ایران راهی پیدا کند غیر ممکن است و این گونه اخبار برای آنها جنبه تبلیغاتی دارد. آنها به این دلیل که از حضور در صحنه میدانی با ایران هراس دارند و هیچ امیدی در این باره ندارند به این گونه تبلیغات روی آورده اند. این واقعیتی است که حتما باید به آن دقت کرد.

نعیمی با اشاره به شکست های پیاپی داعش در عراق، سوریه و لبنان نیز گفت: آنها نتوانستند بر چند پاسگاه که تنها حدود بیست نیرو در آنجا مستقر بود غلبه کنند و یا در شمال سوریه چند هفته است که با مقاومت قاطع مردم کوبانی روبرو و مجبور به عقب نشینی شده اند و نیروهای تازه نفس را برای کمک فراخوانده اند. لذا از نظر نظامی جز اینکه ایجاد رعب و وحشت را ترویج کنند قدرت بالاتر و سلاح دیگری ندارند.

کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: داعش در هر نقطه ای که با یک حمله سیستماتیک روبرو شده است یا شکست خورده و یا عقب نشینی و فرار کرده است. آنها آن چیزی که در اذهان ایجاد می کنند بزرگتر از آن چیزی است که در واقعیت و در زمین وجود دارد.

وی یادآور شد: بسیاری از نیروهایی که امروز در داعش حمله می کنند کسانی هستند که ایستادگی ندارند و از حامیان نیروهای بعثی اند. اندک کسانی هستند که نیروهای فریب خورده و با شستشوی مغزی وجود دارند که تحت هر شرایطی بر سر اعتقاد خود راسخ اند.

مصیب نعیمی با بیان اینکه حضور داعش در عراق براساس یک تبانی و همدستی گسترده در میان فرماندهان و مسئولان منطقه ای بود ادامه داد: داعش در حرکت اولیه خواست صحنه سیاسی عراق را برهم زند و با توجه به اختلافات در این کشور، از این شرایط بهره برد؛ اما نتیجه کار تاکنون برعکس شده است و گروه های شیعه، سنی و کرد، خطر مشترک و لزوم وحدت را احساس کرده اند. بسیاری از اتفاقاتی که امروز در عراق شاهد هستیم به دلیل تبانی و خیانت برخی افراد یا به دلیل گرایش به پول و یا گرایش به نیروهای بعثی بوده است. امروز در بسیاری از مساجد موصل شاهد هستیم که افسران صدام به عنوان پیشنماز حاضر می شوند.

این کارشناس تصریح کرد: پیشروی داعش در عراق یک هنر نظامی نبود بلکه یک تبانی نظامی بود و در غیر این صورت شکستی وجود نداشت. ورود داعش در مساحت گسترده ای از عراق، دلیلی بر قدرت و توان این گروه نیست، بلکه باید گفت داعش تلاش کرد تمام قدرت و حضور خود را به یکباره به نمایش گذارد. از آغاز پیدایش، داعش در سوریه حتی با تکفیریهای دیگر هم درگیر شد و شرایط را تنگ و دشوار کرد.

وی ادامه داد: داعش با خیالی غیر واقع بینانه حرکت به عراق را انجام داد و این حرکت در عراق موجب شده داعش به سرنوشت نهایی نزدیک شود. یعنی نه عراق در برابر چنین تهدیدی ساکت بماند و نه محیط عراق مجموعه ای تروریستی را می پذیرد.

۱۳۹۳/۷/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...