نسخه چاپی

تعداد موش‌ های تهران چقدرند!

همین دوسال پیش بود كه رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از ورود تك تیراندازهای شب رو، برای شلیك به موش‌های تهرانی خبرداد؛ آن زمان اعلام شد كه تیم های تك تیرانداز موش گیر! تنها نسخه مبارزه با موشهای پایتخت هستند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: همین دوسال پیش بود که رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از ورود تک تیراندازهای شب رو، برای شلیک به موش‌های تهرانی خبرداد؛ آن زمان اعلام شد که تیم های تک تیرانداز موش گیر! تنها نسخه مبارزه با موشهای پاتخت هستند، چراکه توانسته بودند تنها طی دو ماه حمله شبانه، 2205 لاشه موش را با تفنگ‌های بادی مجهز به دوربین‌های مادون قرمز خود شکار کنند.

حالا کمتر از دوسالی از این ماجرا می‌گذرد؛ اما نه تنها هنوز نسخه موش‌های شهرتهران پیچیده نشده است، بلکه بیان آمارهای ضد و نقیص از سوی مسئولان شهری در مورد تعداد و خوراک این موش‌ها، علاوه براینکه سبب ترس مردم پایتخت نشین شده ، مسئولان مربوطه هم دست به کار شده و به آمارگیری از موشها پرداخته‌اند.

دکتر رحمت الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی پایتخت در مورد آمارهای متعدد در این حوزه گفت: افراد مختلف تخمین های متعددی در مورد میزان موش‌های پایتخت داشته اند که این موضوع ضرورت بدست آوردن آمارهای یکسان و موثق را نشان می‌دهد؛ اما به نظر می‌رسد که موش‌های پایتخت حدود 5الی 6 میلیون جمعیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه گمانه زنی زیاد در مورد تعداد موشها وجود دارد، ادامه داد: برخی گمانه زنی ها از 300هزار تا 50میلیون عدد است، اما این تخمین متعدد نشان می دهد که آامار واقعی نیست.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهرتهران بابیان اینکه نژاد موش‌های تهرانی، خانگی نیستند، گفت: این موش‌ها از نژاد و نوع خاصی هستند و ممکن است در صورتی که غذای کافی نداشته باشند، لاشه همدیگر را بخورند اما این در حد حمله به مردم تهران نیست.

حافظی با بیان اینکه قرار است شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرتهران تا پایان مهر ماه (امروز) آمارهایی در مورد تعداد موش‌ها ارائه کند، گفت: تصمیمات شورای شهر نیز منوط به این آمارها است.

وی با بیان اینکه در گذشته موضوع برخورد با موش‌ها به مجموعه‌ای ستادی از شهرداری سپرده شده بود، تصریح کرد: این مجموعه، فعالیت ستادی داشتند و از آنجایی که افراد ستادی در حوزه عملیات خوب کار نمی‌کند حالا این برخورد به سازمان ساماندهی مشاغل سپرده شده است.

عضو شورای شهر تهران از انجام مطالعات لازم در این مورد خبر داد و گفت: مسئولان فعلی در نوع سموم بازنگری کردند، چراکه پیش ازاین سم، از طریق مختلف و با واسطه وارد کشور می‌شد و بی کیفیت بود اما حالا با تغییر پیمانکار، سموم با کیفیت به صورت مستقیم از شرکت تولید کننده و بدون واسطه خریداری می‌شود.

رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی پایتخت با بیان اینکه کارشناسان به دنبال آخرین روشهای علمی برخورد هستند، ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت گرفته در چند ماه اخیر شاهد کاهش موش در پایتخت بوده‌ایم، اما امیدوارم تا پایان آبان ماه این سازمان نتایج مقابله خود را اعلام کند، البته نکته قابل توجه آنکه مبنای عمل ما در شورای شهر، رضایت شهروندان و نه آمار روی کاغذ است.

وی در مورد روش‌هایمناسب و نوین برخورد با این جانوران موذی نیز گفت: در روش سنتی، ترکیب خرده شیشه و سیمان را در محل‌های ورود و خروج موش قرار داده و با مسدود کردن مسیر، قصد برخورد با این جانداران را داشتند، اما نکته قابل توجه این است که موش‌ها برای تردد از یک شبکه زیرزمینی استفاده می‌کنند و محل ورود و خروج زیادی دارند.

به گفته حافظی، براساس آخرین روش علمی،کارشناسان برخورد با موش‌ها از مواد کلوییدی که سازکار با محیط زیست است استفاده می‌کنند؛ بگونه‌ای که با تزریق این مواد به داخل شبکه زیرزمینی، مسیرها مسدود و موشها در زیر زمین مدفون می‌شوند که امیدواریم مقدمات اجرا و روش مطالعه فراهم و در سال آینده مقابله آغاز شود.

هفت ماهی می‌شود که قرعه برخورد با موش‌ها به نام سازمان ساماندهی مشاغل افتاده است؛ سازمانی که مدیرش معتقد است«... موش، موش است. موجودی ترسو و آسیب پذیر که حتی با صدای ناهنجار و بلند کر و فلج می‌شود...»

وی گفت: «.. موش‌های تهران نه آدم‌خوار هستند نه زنده‌خوار، موش‌ها هیولا نیستند و با اقداماتی ساده و مشخص می‌توان آنها را معدوم کرد...»... حالاباید دید در آینده نزدیک این موش‌هایی که بنا به گفته مدیرساماندهی مشاغل فقط«موش» هستند و هیولانیستند با چه روشی کشته می‌شوند و آیا باز هم قرار است پای تک تیراندازهای شب به صحنه باز شود؟!

۱۳۹۳/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...