نسخه چاپی

در برنامه متن حاشیه چه چیزهایی مطرح شد

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق روال سه شنبه هر هفته برنامه "متن-حاشیه" این بار با حضور قاسم جعفری و ابراهیم نكو از نمایندگان مجلس به بررسی معرفی شرایط نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم در بخش متن و بررسی حواشی اسیدپاشی اصفهان در بخش حاشیه پرداخت.

به گزارش نما در ابتدای برنامه محمود نیلی احمدآبادی در گفتگویی تلفنی با اذعان به اینکه از انتخابش به عنوان وزیر پیشنهادی اطلاع داشته است در پاسخ به علت تاخیر معرفی اش به مجلس گفت: این تاخیر باعث شد تا زمان کوتاهی را بتوانیم با مجلس رایزنی کنیم.

وزیر پیشنهادی علوم در ادامه ضمن خوب توصیف کردن فضای گفتگو با مجلس درباره برنامه های خود توضیح داد: ما در کمیسیون های مختلف حاضر شدیم و سوابق و برنامه ها را تشریح کردیم و در جریان دغدغه های نمایندگان هم قرار گرفتیم.

وی در ادامه ضمن برشمردن دو وظیفه مهم وزارت علوم در مدیریت نیروی متخصص مورد نیاز کشور در مقاطع دانشگاهی و توسعه علم و فناوری گفت: انجام این دو وظیفه مهم و کیفیت بخشی به آموزش عالی و فراهم سازی بستر رشد علمی کشور برای نیل به جایگاه مورد توقع رهبر معظم انقلاب مندرج در سند چشم انداز و اجرایی ساختن سیاست های کلی علم و فناوری از سوی معظم له و تامین نیاز دولت به مشاوره های دانشگاهی و اعمال تغییرات برای آماده سازی دانشگاه در مشورت دهی به دولت از برنامه هایم برای اداره وزارت است.

محمود نیلی با مد نظر قرار دادن استیضاح فرجی دانا، گفتگوهای خود و نمایندگان را صریح توصیف کرد و افزود: مجلس بر روی برخی انتصابات وزیر سابق نظریاتی داشتند که بنده عرض کردم وزیر با توجه به تمام جوانب معاونان خود را بر می گزیند و حتما در انتصابات دیدگاه های مجلس مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع وی برابر فتنه 88 و انتصاب افرادی با سابقه سوء در دوران فتنه اضافه کرد: بنده سالها در دانشگاه ها مدیر بوده ام و رویه ام حرکت در چهارچوب نظر مقام معظم رهبری و خطوط قرمز مد نظر ایشان حرکت کنم و همواره با افرادی که همکاری داشته ام نیز به این چهارچوب ها معتقد و ملتزم بوده اند و در تمام دوران مدیریتی ام همه این موارد لحاظ شده و تخطی ای صورت نگرفت.

نیلی در پاسخ به این سوال که آیا فردا رای اعتماد خواهد گرفت یا خیر گفت: بنده با فضای مجلس چندان آشنایی ندارم اما امیدوارم و همه سعی ام این خواهد بود که بتوانم اعتماد نمایندگان را جلب کنم.

برنامه پس از گفتگوی تلفنی با حضور نمایندگان مجلس ادامه یافت که ابراهیم نکو به عنوان نماینده موافق تصدی نیلی بر وزارت علوم در آغاز بحث در توضیح میزان شناخت خود از نیلی گفت: با توجه به روزمه و سوابق کاری وی و با تحقیق از همکارانشان درباره وی، به شناخت کامل تری رسیدم.

جعفری در توضیح صحبت قبلی خود که از عدم اقناع نمایندگان از صحبت های نیلی خبر داده بود عنوان کرد: یکی از مقدماتی که اخذ رای اعتماد را برای ایشان سخت کرده است، نحوه معرفی ایشان به مجلس و تعاملاتی که می توانست با مجلس انجام شود اما صورت نگرفت. به عنوان مثال برخی نمایندگان از رایزنی هایی از سوی دولت خبر دادند جهت مشورت و اصرار به معرفی افرادی برای این وزارت، اما در نهایت بی توجهی به این مشورت ها موجبات گله مندی آنان را فراهم آورده است.

سخنگوي كميسيون آموزش، در ادامه با بیان انتقاد خودش به گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفت: با توجه به اینکه وزارت علوم وظایف مهم آموزش، پژوهش، تربیت و فرهنگ را بر عهده دارد و متعهد به تربیت انسان عالم و متخصص و متخلق به اخلاق الهی و فضایل انسانی است مدیریت و اشرافی ویژه را می طلبد.

جعفری مجهول بودن هویت مدیریتی نیلی را از ضعف های این گزینه دانست و افزود: حتی رسانه های موافق ایشان هم از وی به عنوان هنداونه سربسته یاد کرده و این را یک حسن برشمردند!

وی با تأکید به گمنام بودن نیلی در دانشگاه گفت: برخی اساتید دانشگاه تهران هم اذعان داشتند به اینکه تا قبل از معرفی ایشان به عنوان سرپرستی دانشگاه تهران شناخت چندانی از ایشان وجود نداشت.

قاسم جعفری ابهام در پاسخ های نیلی به سوالات نمایندگان را از دیگر دلایل عدم اقناع نمایندگان در کمیسیون آموزش دانست و بیان داشت: در کمیسیون افرادی حضور داشتند، که اقای نیلی را از دوران تحصیلشان در شیراز به عنوان رفیق می شناختند هم جواب سوال خود رااز اقای نیلی به دلیل مبهم بودن،پاسخشان نیافتند. لذا توصیه می کنم با ایشان که درجلسه فردا و صریح و صمیمی به نمایندگان پاسخگو باشند چرا که تا الان نمایندگان به سمت ایشان متمایل نشده اند.

راي نمايندگان از روي دلسوزي است

در ادامه ابراهیم نکو که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی در برنامه حاضر شده بود، با انتقاد از رسانه های مخالف گزینه پیشنهادی دولت گفت: رای مخالف یا موافق نمایندگان مجلس به عنوان قوه ای مستقل، از روی دلسوزی است و رسانه های منتقد نیلی نباید مطالبی را بدون شناخت از ایشان مطرح کنند که باعث ایجاد ذهنیت منفی بشود.

وی در ادامه با توجه به صحبت های جعفری درباره نظر یکدست و مخالف اعضای کمیسیون اذعان کرد: نظر همه اعضای کمیسیون با این گزینه مخالف نیست و عده ای هم در مصاحبه ها نظر موافقشان را اعلام کرده اند.

نکو کارنامه نیلی را درخشان توصیف کرد و در انتقاد از صحبت های جعفری شرط استاد بودن را برای تصدی وزارت علوم کافی دانست و افزود: اقای نیلی با توجه به سوابقشان در حد یک وزیر فعالیت داشته اند.

قاسم جعفری در ادامه در واکنش به صحبت های نکو گفت: برای اعتماد به یک وزیر باید به حجت رسید چون این مسئولیت یک امانت است و شرعا ضمانیم. لذا باید ببینیم ایشان شرایط وزارت را دارد یا خیر و بنده با خیلی افراد از جمله رییس فراکسیون دانشگاهیان، فرامسیون رهروان ولایت، دوستان مستقل و حتی دوستانی که برای دولت زحمت هم می کشند صحبت کردم که گفتند نمی دانیم که آیا می توانیم به ایشان برای مدیریت وزارت اعتماد کنیم یا خیر. هم کسی ادعا نکرده است که رای کمیسیون یکدست مخالف آقای نیلی است چرا که اصلا در کمیسیون رای گیری نداریم و همیشه هم همه اعضا حضور ندارند.

نماینده مردم بجنورد با انتقاد از پاسخ های تلفنی نیلی درباره فتنه 88 گفت: ایشان حتی در گفتگوی تلفنی شما نیز به سوال درباره فتنه پاسخ نداند و در قالب کلیات از کنار آن گذشتند که مجلس این گونه پاسخ ها را بر نمی تابد.

وی گفت در کمیسیون یکی از نمایندگان به اقای نیلی گفت شما پیام عدم اعتماد مجلس به وزیر قبلی و نپذیرفتن اقای توفیقی و میلی منفرد را دریافتید، با این توجه نظرتان چیست که اقای نیلی کاملا در قالب کلیات صحبت کردند و از جواب طفره رفتند.

وزیر مدیر باشد نه مدیریت شونده

جعفری در توضیح علت تاکید مجلس بر روشن بودن رابطه وزیر با انتصابات گفت: انتظار مجلس این است که وزیر مدیر باشد نه مدیریت شونده و متاسفانه گروهی در وزارت علوم هستند که در سایه این وزارت را مدیریت می کنند و عدم معرفی تیم از سوی نیلی این گمانه را تقویت کرده است.

این نماینده مجلس با توجه به عدم رفع دغدغه مجلس توسط سرپرست فعلی وزارت علوم گفت: پاسخ اقای نیلی هم به دغدغه مجلس در انتصاب افراد مساله دار به این ختم شد که نهایتا وزیر هرکسی را که صلاح بداند نصب می کند و به اینکه برخی در مقطعی از تاریخ که بزنگاهی برای نظام بود چه مواضعی گرفته اند کاری ندارد.

وی با توجه به تاکید رهبری بر موضعگیری صریح مسئولین برابر فتنه گفت: خیلی افراد در برابر فتنه موضع سکوت گرفتند لذا ایشان باید با صراحت متعهد شوند که از افراد دارای سوابق سو در فتنه استفاده نخواهند کرد.

جعفری با انتقاد از لحن ناپسند آشنا، مشاور رییس جمهور که گفته بود مجلس فردا یا باید نظر اقلیت (نمایندگان) را اعمال کند یا نظر اکثریت (مردم) را،‌ گفت: مجلس اراده ملت است و مثل رییس جمهور رای خود را از مردم کرفته است و این باید به درستی درک شود و امثال اقای آشنا که با مجلس ناآشنا هستند نباید مشاوره های نامناسب به رییس جمهور بدهند.

ابراهیم نکو در ادامه با توجه به قسم نمایندگی گفت: ما باید صلاح مردم را در نظر بگیریم و نباید به تحت تاثیر حرفهای قرار بگیریم که اگر کسی انطور که اقای جعفری گفتند صحبت کرده باشد مغرض است لذا ما نباید این حرف ها را ملاک قرار دهیم.

وی با توجه به حساسیت این وزارتخانه و عدم توانایی سرپرست به لحاظ قانونی در اداره وزارتخانه گفت: ایا در بحث استیضاح راه میان بری نبود تا قضیه حل شود؟ البته خطوط قرمزی هم داریم که باید رعایت شود.

برنامه هاي آقاي نيلي قابل بررسي است

نکو با تاکید بر شناخت قبلی خود از آقای نیلی گفت: ایشان چون حاشیه سیاسی ندارد قطعا می تواند فرد خوبی برای این پست باشد و ایشان در نامه خود در سال 88 با پناه بردن به رهبر معظم انقلاب در صدد حل بحران بود اما از این نامه برداشت منفی شده و به عنوان نقطه ضعف ایشان مطرح می شود.

وی ضمن تایید کلی گویی وزیر پیشنهادی در اعلام برنامه هایش گفت: ایشان در سطح کلان برنامه های خود را شرح داده و سیاست های اجرایش را بیان کرده است و هر کدام مبهم باشد قابل بررسی است و نمایندگان ابزارهای قانونی دارند تا بتوانند در صورت بروز انحرافات اقدام کنند.

در ادامه برنامه قاسم جعفری در پاسخ به انتقاد نکو از استیضاح وزیر پیشین علوم با اشاره به شروطی که فرجی دانا در دفتر اقای لاریجانی در حضور خودش تعهد کرده بود گفت: ای کاش ایشان به ان شروط که خواست به حق نمایندگان بود عمل می کرد تا استیضاح نمی شد.

وی با اشاره به نامه همراهی نیلی با نامه برخی اساتید در سال 88 به رهبر انقلاب گفت: من اصلا بحث نامه را کنار می گذارم و فقط می پرسم سوابق ایشان در دفاع از نظام در فتنه 88 چیست؟ و چه اقدامی در دفاع از نظام انجام دادند؟ و ایراد ما به برنامه ایشان نیست چرا که اساسا برنامه کلی گویی است اما ایشان برنامه اجرایی کاملی ندارند.

جعفری عضو کمیسیون آموزش ادامه داد: وزارت علوم تنها جایی است که قحط رجال در آن معنا ندارد و اساتید برتری برای معرفی بودند.

نکو در پایان این بخش از برنامه با نتقاد از کسانی که گفتند گزینه اصلی دولت کسی دیگر است گفت: این نوع صحبت ها اهانت به نمایندگان است و بنده هم امیدوارم ایشان فردا مواضعشان را شفاف اعلام کنند. و صحبت های فردای ایشان را کارساز می دانم.

پاسخ معاون مطبوعاتي ارشاد درباره حاشيه سازي هاي اسيدي

اما در بخش حاشیه برنامه به بحث داغ اسیدپاشی در اصفهان پرداخته شد که در همین زمینه حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد درباره دامن زدن برخی رسانه های داخلی به شایعات پیرامون اسیدپاشی گفت: یکی از وجوه کار رسانه ها اطلاع رسانی و اگاهی بخشی است و طبیعتا باید مخاطرات اجتماعی را برای افزایش سواد زیست اجتماعی مردم بالا ببرند. و نمی توان از انها خواست بی تفاوت باشند. و نباید همه قصورها و تقصیرها را به گردن رسانه انداخت.

وی در پاسخ به انتقاد مجری برنامه درخصوص قضاوت کردن برخی رسانه های داخلی به جای اطلاع رسانی، گفت: این اطلاع رسانی ها از مهارت های رسانه ای بوده است و رسانه ها باید بتوانند با دید قوی و قدرت تحلیل بالا مسائل را تحلیل کنند. خصوصا در روزنامه نگار بحران نباید احساساتی بشوند تا جلوگیری بکنند از التهاب.

انتظامی در پاسخ به انتقاد مجری از دو رسانه ایسنا و خبرآنلاین در پرداختن ملتهب به قضیه اسیدپاشی گفت: دیروز در هیات نظارت بر مطبوعات بررسی شد و قرار شد تا دبیرخانه گزارش جامعی تهیه بکند و اطلاع رسانی رسانه ها را بررسی کند تا کسانی که با دید مورد انتقاد (همسو با بیگانگان) اطلاع رسانی کرده اند و ایجاد التهاب کرده اند و همی اینکه اسیدپاشی را به موضوع دیگری که جنبه سیاسی دارد ارتباط داده اند مشخص شوند.



وی با عدم پذیرش صریح اشتباه این دو رسانه احساساتی شدن و ایجاد ربط غیر منطقی بین مقولات را ز ویژگی های رسانه های زرد دانست و ادامه داد: احساساتی شدن و بزرگنمایی اتفاقات خروج از مدار حرفه ای روزنامه نگاری است.



انتظامی در پی اصرار مجری بر اتخاذ موضعی صریح درباره کارشکنی رسانه های مذکور تاکید کرد: ما نمی توانیم شتابزده عمل کنیم و از انجا که هیات مظارت یک هیات فرادستگاهی است و مسئولیت نظارت بر رسانه های متوب و غیرمکتوب را دارد در این دست مواقع باید همه جوانب را در کنار عملکرد همه رسانه ها بررسی کرده و مرور کند.



وی با رد تعلل در برخورد با رسانه های خاطی گفت: در راستای دستور رییس جمهور شورایی تشکیل شد و برای رسانه ها چهارچوبهایی را مشخص کرد و طبیعتا این موارد به رسانه ها منتقل شده است. لذا رسانه ها کاملا در چهارچوب وظایفشان در این چندروز عمل کردند. طبیعتا برای خطاهای احتمالی بعد از ارائه گزارش دبیرخانه هیات نظارت اقدام خواهد شد.

۱۳۹۳/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...