نسخه چاپی

سوال پیچ شدن جن ساكی درباره تركیه و داعش

عکس خبري -سوال پيچ شدن جن ساکي درباره ترکيه و داعش

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا، با سئوال های انتقادی یكی از خبرنگاران درباره نقش تركیه در كمك به داعش و تشدید ناامنی ها در عراق و سوریه رو به رو شد.

به گزارش نما به نقل از شریان نیوز، جن ساکی ، جمعه شب در نشست خبری خود در واشنگتن، در واکنش به اقدامات آنکارا در قبال بحران ناشی از تروریست های داعش، کوشید از عملکرد ترکیه، هم پیمان کشورش، در این زمینه دفاع کند.

***************
خبرنگار:
شما درباره ورود جنگجویان خارجی صحبت کردید. همان طور که می دانیم، بیشتر این جنگجویان خارجی، از ترکیه وارد سوریه و عراق می شوند. شما علت اینکه ترکیه به طور جدی، این جنگجویان خارجی را سرکوب نمی کند؟ همان طور که می دانیم، این مشکلی نیست که به سادگی و یک شبه حل شود و مزمن شده و سه و نیم سال است (در سوریه) ادامه دارد.
جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:
خب، ؛ من مطمئن نیستم که اسناد قطعی در تائید آنچه شما به خصوص به آن اشاره کردید، وجود داشته باشد. این موضوع، یکی از محورهای مذاکره وزیر امور خارجه (آمریکا) با همتای ترکیه ای خود اوست. همان طور که ژنرال آلن و همچنین سفیر آمریکا در ترکیه در این باره رایزنی می کنند. ترکیه اقدامات اضافه ای را برای رویارویی با تروریست های خارجی صورت می دهد، از جمله اینکه این کشور در دوره چند ماهه گذشته، بازداشت هایی را صورت داده است؛ اما اگر منظورتان این باشد که باید کار بیشتری صورت گیرد، من هم معتقدم بله، کار بیشتری نیاز است. این بخشی از رایزنی هایی است که ما (آمریکا) با ترکیه داشته ایم. البته این بخشی از گفتگوهایی است که می بایست صورت گیرد.
خبرنگار:
آیا شما اعتقاد دارید که ترکیه، چشم هایش را بر روی این رفت و آمدهای تخلف آمیز می بنندد، در حالی که تروریست ها در حال ورود به مرزهایش هستند.
جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:
از دید من، این حقیقت که گام هایی برای بهبود اوضاع برداشته می شود، موضوعی قطعی است که اجرای آن، آغاز شده است.
خبرنگار: مثال بزنید. کدام گام ها برداشته شده است؟
جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا:
آنها در این زمینه، قانون تصویب کرده اند؛ آنها برخی بازداشت ها را در این زمینه صورت دهند و از مرزهایشان بیش از گذشته مراقبت کرده اند(!)
خبرنگار:
این در حالی است که مرزهای ترکیه، یکی از ناامن ترین مرزها بود و افراد فراوانی به آن سوی مرز رفت و آمد می کنند!
جن ساکی:
همان طور که گفتم، آنها اقدامات اضافه ای صورت داده اند و به نمونه هایی از آن اقدامات اشاره کردم. البته تردیدی نیست که کارهای بیشتری می بایست صورت گیرد.
خبرنگار:
آیا شما فکر نمی کنید که ترکیه در این میان، خود اقداماتی (به سود داعش) صورت دهد؟
جن ساکی:
همان طور که گفتم، ترکیه، جزو ائتلاف آمریکایی (ضد داعش) نشده است، با این حال، آنها شرکای مهمی در این ائتلاف هستند و اقداماتی صورت داده اند. ضمن اینکه ما مذاکره هایی برگزار می کنیم تا ببینیم آنها چه اقدامات دیگری می توانند به اجرا بگذارند؟

۱۳۹۳/۸/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...