نسخه چاپی

ایران جزء 10 كشور نخست بلاخیز جهان

مدرس مبحث بیست و یكم مقررات ملی ساختمان ایران گفت: ایران جزء 10 كشور نخست بلاخیز جهان قرار دارد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: مدرس مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان ایران گفت: ایران جزء 10 کشور نخست بلاخیز جهان قرار دارد.

'فرامرز داعی نژاد' جمعه در همایش مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان (پدافند غیرعامل) در تالار مهر اهواز اظهارداشت: به همین دلیل در تمامی طرح های عمرانی، آمادگی و طراحی مبتنی بر ایمنی در برابر بلایا اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: 41 نوع بلا در جهان شناسایی شده است که 31 نوع آن در ایران به ثبت رسیده است.

داعی نژاد با استناد به مبحث 21 مقررات ملی ساختمان، تهدیدات را از نظر ماهیت به سه دسته تقسیم کرد و تصریح کرد: تهدیدات نظامی، طبیعی و صنعتی از جمله این تهدیدات هستند.

مدرس مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان ایران ادامه داد: اقدامات پدافند غیرعامل قابلیت های برجسته ای دارد که از آن جمله می توان به پایدارترین و ارزان ترین روش دفاع، یکی از مهمترین ابزارهای بازدارندگی و بهترین و مناسبترین شیوه کاهش مخاطرات و کاهش آسیب پذیری نام برد.

وی به اصول پدافند غیر عامل اشاره کرد و گفت: مکان یابی، استتار، اختفا، اعلام خطر و مقاوم سازی و استحکامات از جمله این اصول است.

داعی نژاد با اشاره به مبحث 21 مقررات ملی ساختمان اضافه کرد: این مبحث شامل بیست و یکمین جلد از دستورالعمل های فنی و مهندسی است که هفت رشته تابع مهندسی ساختمان ملزم به رعایت در مرحله طراحی و اجرای ساختمان و تاسیسات و خدمات وابسته به آن هستند که انفجار متعارف در این مبحث می گنجد.

مدرس مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان ایران با تاکید بر مقوله پیشگیری اظهارداشت: اقدامات لازم برای مقاوم سازی قبل از ساخت در مرحله طراحی باید لحاظ شود و ساختمان در مقابل انفجار مقاوم ساخته شود.

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوستان نیز گفت: مطابق قانون برنامه چهارم توسعه، یکی از محورهای اساسی موضوع امنیت ملی، بحث پدافند غیر عامل است و با توجه به اینکه این پدافند امری است که دانش فنی آن در کشور در حال شکل گیری است شناخت دقیق تر مفاهیم و جایگاه این مبحث می تواند اقدامی موثر در این خصوص باشد.

'عبدالحمید قندریز' افزود: باتوجه به وجود زمینه تهدیدات بالقوه و خطراتی که امنیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی را نشانه گرفته، ضرورت عقلی دفاع همه جانبه کاملا مشهود است.

وی تصریح کرد: دفاع غیر عامل برای نسل های بشر به صورت تلاش آنها برای حراست و مراقبت در برابر دشمنان، طبیعی و انسانی نمایان است.

قندریز در خصوص کارکرد پدافند غیر عامل در مقررات ملی ساختمان اظهارداشت: در اجرای این بند مبحث، باید الزامات عمومی پدافند غیر عامل در مراحل طراحی، اجرا و بهره برداری مد نظر قرار گرفته و به منظور هماهنگ کردن کارکردهای تخصصی در طراحی یک مجموعه از مهندسی هماهنگ کننده بعنی مهندس معمار استفاده کرد.

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان به مقوله شهرسازی اشاره کرد و ادامه داد: در طراحی شهرها، تعیین کاربری مورد نیاز شهر و نحوه ارتباط آنها با هم باید علاوه بر ایجاد فضاهای مناسب برای حفظ جان مردم در مقابل تهدیدها، امکان تداوم بی وقفه کارهای ضروری و کاهش آسیب پذیری شهر فراهم شود.

وی به مقوله تاسیسات اشاره کرد و گفت: در پدافند غیر عامل، جلوگیری از بروز آسیب های ناشی از پیامدهای انفجار نظیر نشت گاز، آب گرفتگی، خطرات برق و آتش سوزی و قابلیت مدیریت بحران باید توسط مهندس تاسیسات مد نظر باشد.

قندریز اضافه کرد: تفاهم نامه ای با اداره کل پدافند غیر عامل استان با سازمان نظام مهندسی منعقد شده که در دوماه آینده با برگزاری کارگاههای تخصصی در رشته های هفت گانه مبحث 21 عملیاتی می شود.

مدیر کل پدافند غیر عامل خوزستان نیز اظهار داشت: از برنامه چهارم و پنجم توسعه بر روی مبحث پدافند غیر عامل تاکید شده و در حوزه چشم انداز 20 ساله نیز دیده شده است.

'محمد حری' تصریح کرد: آنجایی که پدافند غیر عامل به عنوان اقدامات غیر مسلحانه باعث کاهش آسیب پذیری و ارتقای پایداری ملی می شود تدابیر و برنامه ریزی هایی اتخاذ شده است. وی از جمله این برنامه ریزی ها می توان به مهندسی کاربری کشور اشاره کرد و افزود: شهرها باید از نظر کاربری طوری طراحی شوند که کمترین آسیب و تلفات را داشته باشند.

حری خاطرنشان کرد: سیاست ما در حال حاضر در بحث پدافند غیر عامل در استان این است که رویکرد پدافند غیر عامل را در حوزه ه ای تخصصی و متناسب با هر حوزه ای دنبال کنیم

۱۳۹۳/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...