نسخه چاپی

تا 40 سالگی از این برنامه غذایی استفاده كنید

برنامه غذایی هر فرد در هر دهه زندگی متفاوت است زیرا نیاز بدن تغییر می كند. آنچه بدن در جوانی به آن نیاز دارد دیگر در دوران پیری مورد نیاز نیست.

به گزارش نما، براي داشتن يک زندگي سالم در تمامي دوران زندگي لازم است که تغذيه مناسب داشته باشيم.

دهه دوم: براي آينده برنامه ريزي کنيد:

اگر بتوانيد هرچه زودتر يک برنامه غذايي سالم تنظيم کنيد، به سلامت خود کمک بيشتري کرده ايد.

در دهه دوم استخوان ها را بسازيد:

آيا مي دانستيد که استخوان ها تا ۲۹ سالگي رشد مي کند؟ با رسيدن به دهه سوم زندگي توده استخوان به اوج مي رسد بنابراين وقت مصرف مواد غذايي غني از کلسيم است. حتي اگر لبنيات مصرف نمي کنيد مي توانيد نياز روزانه خود را با مصرف سبزيجات تامين کنيد.

در دهه ۲؛ پروتئين هم اضافه کنيد.

آيا امتحان داريد يا در زمان معين بايد کار خود را ارائه دهيد؟ مصرف غذاهاي غني از پروتئين هر ۳ يا ۴ ساعت در روز، راز کنترل استرس روزانه و بالا نگه داشتن ميزان سوخت و ساز بدن است. مصرف نوشيدني هاي کافئين دار تنها بدن را تحريک مي کند و به هيچ عنوان انرژي ايجاد نمي کند.

در دهه سوم مصرف منيزيم را به حداکثر برسانيد.

اين ماده معدني از عضلات و اعصاب محافظت مي کند، فشار خون را کنترل و از بدن در برابر بيماري قلبي و ديابت محافظت مي کند. در دهه سوم زندگي، ميزان توصيه شده از ۳۱۰ به ۳۲۰ ميلي گرم افزايش پيدا مي کند.

يک چهارم پيمانه تخمه کدوي تفت داده شده حاوي ۳۰۷ ميلي گرم منيزيم است.

در دهه سوم؛ روزي هفت کالري کاهش دهيد:

در اين سن روند سوخت و ساز بدن به علت از دست رفتن عضله، کند مي شود؛ بنابراين از همين حالا مراقب باشيد. يک زن فعال که روزي ۲۰۰۰ تا ۲۴۰۰ کالري مصرف مي کند مي تواند با کاهش دادن روزي ۷ کالري در روز، وزن خود را کنترل کند. بهتر است هر سال اين کار تداوم پيدا کند تا فرد بتواند وزن سالم خود را حفظ کند.

دهه ۴: قرص ويتامين D مصرف کنيد

با بالا رفتن سن، پوست توانايي جذب نور خوشيد را از دست مي دهد و همانند نوجواني و دهه دوم زندگي بدن به طور موثر نمي تواند ويتامين D جذب کند.

براي تامين ميزان توصيه شده که ۶۰۰ واحد بين المللي در روز است، شايد در ماه هاي تاريک تر نياز به مصرف مکمل باشد.

دهه چهارم: با وزنه کار کنيد

در جواني، به ورزش هاي هوازي مي پردازيم اما تمرينات مقاومتي و تقويتي است که کمک مي کند تراکم استخوان حفظ شود و روند از دست رفتن عضله مربوط به سن کند شود. گرم کردن بدن با نرمش قبل و بعد از ورزش فراموش نشود.

دهه پنجم: مراقب خوردن خود باشيد:

پس از ۵۰ سالگي، خطر بروز حمله قلبي، پوکي استخوان و سرطان سينه افزايش پيدا مي کند اما محدود کردن نوشيدني هاي کافئين دار يکي از راهکارهاي موثر در کاهش يافتن اين خطر است.

در دهه پنجم: مصرف ويتامين B12 را افزايش دهيد:

اين ويتامين که تنها در گوشت، ماهي، تخم مرغ و لبنيات است، در توليد DNA و ساخت سلول هاي سالم خون نقش مهمي دارد.

براي جذب ويتامين B12، معده اسيد توليد مي کند و ويتامين غذا به بيرون نشت پيدا مي کند اما با بالا رفتن سن، روند توليد اسيد معده کندتر مي شود و تقريبا در ۳۰ درصد مردم B12 به خوبي جذب نمي شود به همين دليل اين افراد نياز به مصرف مکمل پيدا مي کنند.

در دهه پنجم: غذاهاي دريايي بخوريد:

روغن ماهي مي تواند بهترين ماده براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي و سکته باشد. بررسي هاي اخير محققان انگليسي نشان مي دهد، افرادي که هفته اي ۵ وعده يا بيشتر ماهي مصرف مي کنند، ۱۲ درصد کمتر از ديگران در معرض خطر بيماري هاي قلبي قرار مي گيرند.

۱۳۹۳/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...