نسخه چاپی

اختیار اوباما برای تعلیق مستقیم تحریم‌ها

یك مقام ارشد دولت آمریكا با بیان اینكه تصویب «تحریم‌های مشروط» علیه ایران می‌تواند نمایندگان خشمگین كنگره را آرام كند، گفت این تحریم‌ها همچنین ممكن است كمك كند تا تهران با سرعت بیشتری به سمت توافق هسته‌ای حركت كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه در مطلبی تحت عنوان «رقابت ایالات متحده با زمان و کنگره بر سر توافق هسته‌ای» نوشته در صورتی که مذاکرات هسته‌ای با ایران به درازا بیانجامد، ممکن است کاخ سفید مجبور شود در مورد تصویب «تحریم‌های مشروط» علیه ایران تصمیم‌گیری کند.

به نوشته این خبرگزاری، در صورتی که تا ضرب‌الاجل ۲۴ نوامبر (سوم آذر) توافقی به دست آید، بسیار بعید است که نمایندگان کنگره بتوانند آن را لغو کنند، چراکه به عقیده کارشناسان، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا اختیار کافی را برای آنکه اغلب تحریم‌های نفتی و بانکی ایران را رأسا، اگر نه لغو، دستکم تعلیق کند، داراست.

اما در صورتی که مذاکرات تمدید شده و تا زمان پس از آغاز به کار سنای جدید، یعنی روز سوم ژانویه (۱۳ دی ماه) ادامه یابد، احتمالا کنگره که حالا به طور کامل در اختیار جمهوری‌خواهان خواهد بود، برای افزایش تحریم‌های ایران تلاش خواهد کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، در صورتی که اوباما در آن زمان توافق را در دسترس و نزدیک ببیند، به طور قطع برای وتوی این تصمیم یا هر مصوبه‌ای که دست وی را در مذاکرات ببندد، تلاش خواهد کرد، چراکه به عقیده دولت اوباما، تصویب تحریم‌های جدید نقض توافق موقت بوده و در عین حال ایران را به غنی‌سازی بیشتر ترغیب می‌کند.

این خبرگزاری سپس نوشته است در مقابل در صورتی که مذاکرات طولانی شود، ممکن است که کاخ سفید در رابطه با تصویب «تحریم‌های مشروط» علیه ایران، تصمیم‌گیری کند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا هم در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تلویحا از تصویب «تحریم‌های مشروط» علیه ایران استقبال کرده و مدعی شده است که این اقدام می‌تواند ایران را سریع‌تر به سمت توافق سوق دهد.

این مقام آمریکایی که خواسته نام و سمتش منتشر نشود، عنوان کرده است که تصویب چنین تحریم‌هایی می‌تواند نمایندگان کنگره را که پس از تمدید احتمالی مهلت مذاکرات هسته‌ای خشمگین خواهند بود، آرام کرده و در عین حال موجب شود تا روند حرکت به سمت یک توافق جامع تسریع شود.

با این وجود این مقام ارشد دولت «باراک اوباما»، مدعی شده است که گزینه افزایش تحریم‌های ضدایرانی فعلا در دستور کاخ سفید قرار ندارد.

پیش از این هم طرح تحریم مشروط ایران، که تهران را به افزایش شدید تحریم‌ها در صورت عدم پذیرش توافق مد نظر آمریکا تهدید می‌کند، در کنگره مطرح شده بود که نهایتا نتوانست آرای کافی را به دست آورد.

ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در حالی از این هفته دور تازه مذاکرات هسته‌ای را در شهر مسقط عمان آغاز می‌کنند که برای رسیدن به توافق جامع تنها تا سوم آذر زمان دارند.

۱۳۹۳/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...