نسخه چاپی

40 درصد كالاهای وارداتی قاچاق هستند

نماینده گروه كنترل و بازرسی دولت چین در ایران از واردات غیرقانونی 20 میلیارد دلاری كالا در سال گذشته خبر داد و گفت: این درحالی است كه كل واردات كشور حدودا 50 میلیارد دلار بوده و این یعنی حدود 40 درصد از واردات به ایران از مبادی غیرقانونی صورت گرفته‌ است.

به گزارش نما، حسین حسینیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حال حاضر سازمان استاندارد ایران قدرت کافی برای جلوگیری از ورود تمام کالاهای بی‌کیفیت را ندارد. همچنین موازی‌کاری سایر دستگاه‌ها نیز مشکلات مختلفی را برای این سازمان به وجود آورده است.

وی با اشاره به تأکید بر خصوصی‌سازی در اصل 44 قانون اساسی عنوان کرد: در راستای تحقق این اصل در سازمان استاندارد نیز بخشی از خدمات به بخش خصوصی واگذار شده و برخی از واگذاری‌ها نیز همچنان با مشکلاتی مواجه است اما مطمئنا با افزایش این واگذاری‌ها آینده روشنی برای سازمان استاندارد ایران رقم خواهدخورد.

استاندارد اجباری بیش از 3000 رقم کالا در سال‌های گذشته

حسینیان بیان کرد: چنانچه تحریم‌ها برداشته شود، دست سازمان استاندارد برای کنترل کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی بازتر خواهد شد چراکه در حال‌حاضر تحریم‌ها باعث می‌شود کالاهای وارداتی از برخی کشورها از طریق کشور سوم به ایران برسد که در نتیجه امکان ارتباط با کشور صادرکننده مشکل خواهد بود.

وی به استاندارد اجباری بیش از 3000 رقم کالا در سه سال گذشته اشاره کرد و افزود: پس از تحریم‌ها این تعداد کالا به هزار رقم رسید و چنانچه دوباره تحریم‌ها برداشته شود، حدود 4000 رقم کالا استاندارد اجباری خواهد شد.

نماینده گروه کنترل و بازرسی دولت چین در ایران مباحث گمرکی را از دیگر مشکلات سازمان استاندارد ایران دانست و گفت: درحال‌حاضر روند وارداتی بسیار مشکل و پیچیده است و باید به‌ منظور تسهیل این امر تسهیلاتی برای تجار و بازرگانان درنظر گرفته ‌شود، اما مشکلات حال حاضر باعث می‌شود برخی از تجار و بازرگانان ترجیح دهند کالاهای خود را به صورت قاچاق جابجا کنند.

حسینیان حجم واردات کالا از مبادی‌های غیرقانونی در سال گذشته را حدود 20 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این درحالی است که کل واردات کشور حدودا 50 میلیارد دلار بوده و این یعنی حدود 40 درصد از واردات به کشور ایران از مبادی غیرقانونی صورت گرفته‌است.

روند طولانی بروکراسی عامل افزایش قاچاق

وی به مکانیزه‌ شدن گمرک کشور از طریق خدمات الکترونیکی به عنوان یک راهکار مؤثر در کاهش قاچاق اشاره کرد و گفت: در حال ‌حاضر بروکراسی روند طولانی‌ را برای تجارت در کشور به وجود آورده‌ است و این روند طولانی، خود عامل مؤثری در افزایش قاچاق است.

نماینده گروه کنترل و بازرسی دولت چین در ایران از کفش، پوشاک و قطعات الکترونیک به عنوان بیشترین کالاهای قاچاق‌شده یاد کرد و گفت: این کالاها در گروه 10 قرار دارند و به‌دلیل اینکه به آن‌ها ارز مرجع تعلق نمی‌گیرد، قاچاق این‌دسته از کالاها زیاد است، البته گروه کالایی 10 طرح بسیار مؤثری است اما باید نظام‌مندتر ایجاد شود. وی همچنین بر لزوم ایجاد حسینیان بر تعامل سازنده بین گمرکات، وزارت بهداشت و درمان، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و محیط‌زیست با سازمان استاندارد ایران تأکید کرد و گفت: درصورت ایجاد تعامل بین بخش‌های ذکرشده و جلوگیری از موازی‌کاری می‌توان سطح کیفیت کالاهای وارداتی و صادراتی را بهبود بخشید.

واردکنندگان خرد و کلان بیشتر از مبادی غیرقانونی استفاده می‌کنند

حسینیان تاجران را به سه دسته کلان، متوسط و خرد تقسیم کرد و گفت: تجار کلان کسانی هستند که واردات و صادرات یک کالای خاص را به صورت انحصاری دراختیار دارند. همچنین تجار متوسط به کسانی گفته ‌می‌شود که سطح واردات آنان معمولا بیش از 10 کانتینر است، تجار خورد نیز معمولا بین دو تا پنج کانتینر واردات می‌کنند.

این کارشناس ارشد کارآفرینی ادامه داد: در این بین معمولا تجار کلان و خرد بیشتر از مبادی غیرقانونی برای واردات و صادرات کالاهای خود استفاده می‌کنند و ضعف قانون و اجرای آن در این زمینه نیز آنان را به‌ سمت قاچاق سوق می‌دهد اما می‌توان با سیاستگذاری درست، از ورود 80 درصد کالاهای بی‌کیفیت کشور جلوگیری کرد.

وی عنوان کرد: شرایط اقتصادی کشور نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته‌ است و درحال‌ حاضر برخی از نمایندگان اروپایی به‌ منظور سرمایه‌گذاری در ایران اقدام کردند که این خود به ‌معنی آینده روشن وضعیت اقتصاد کشور است.

این کارشناس مکانیک ساخت و تولید ادامه داد: درصورت حمایت از دولت برای موفقیت در مذاکرات و حذف تحریم‌ها در آینده شاهد کاهش ورود کالاهای بی‌کیفیت و قاچاق به کشور خواهیم‌ بود و زمانی که شرایط محیا شود، فرهنگ استفاده از کالاهای باکیفیت نیز در بین مردم نهادینه خواهد شد.

۱۳۹۳/۸/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...