نسخه چاپی

كاهش خشونت كودكان با صمیمت خانوادگی

رئیس مركز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی گفت: صمیمیت خانواده، سهم مهمی در كاهش خشونت كودكان دارد.

به گزارش نما، «طلعت محدث» در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، گفت: صمیمیت در خانواده ضروریست، چون سهم مهمی در کاهش خشونت در خانواده دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از رفتارهای خشونت‌آمیز به این علت است که صمیمیت بین طرفین وجود ندارد، افزود: صمیمیت هنگامی افزایش می‌یابد که افراد خانواده در امور زندگی با یکدیگر مشارکت داشته باشند و پدر و مادر تنها کسانی نیستند که باعث بروز پرخاشگری در کودک می‌شوند بلکه دیگر اعضای خانواده یا دوستان صمیمی کودک هم که کمی از او بزرگتر هستند بهترین الگوهای رفتارهای پرخاشگری برای کودک بشمار می‌روند.

این کارشناس روانشناسی با بیان اینکه یکی از علل بسیار مهم پرخاشگری در کودکان یادگیری است، اظهار کرد: کودکانی که الگوهای رفتاری پرخاشگرانه داشته‌اند همانند الگوهای خود رفتاری می‌کنند، چنانچه پدر و مادری خلق و خویی عصبانی و پرخاشگر داشته باشند مسلماً فرزندشان نیز پرخاشگر می‌شود.

محدث افزود: ناکامی یکی از مسائلی است که به پرخاشگری می‌انجامد، وقتی کودک به هدف خود دست نیابد و ناکام نشود یکی از رفتارهایی که ازاو سر می‌زند پرخاشگری است.

وی با بیان اینکه کودکان مضطرب نمی‌توانند کودکان آرامی باشند و رفتارهایی پرخاشگرانه از خود بروز می‌دهند، تصریح کرد: چنانچه کودکی بلافاصله پس از عصبانیت و پرخاشگری پشیمان شد و عذرخواهی کرد علت پرخاشگری کودک اضطراب است که برای از میان بردن خشم کودک باید اضطراب و نگرانی وی را شناسایی کنیم و در برطرف کردن آن بکوشیم.

محدث گفت: گاهی کودک در مدرسه قربانی خشونت شده و این قربانی شدن باعث می‌شود که خود آن‌ها نیز عامل خشونت شوند.

وی عواملی را که به خشونت در مدرسه می‌انجامد تمسخر کودک توسط دانش‌آموزان دیگر دانست و خاطرنشان کرد: وقتی کودکی توسط دانش‌آموزان دیگر کتک بخورد و قادر به دفاع از خود نباشد، کودکی مرتب اشیاء و وسایل و پول خود را گم کند، خجالتی بودن و سکوت مکرر در کلاس، افت تحصیلی افسردگی و ناراحت بودن و وقتی کودکی همیشه از منشأ جرأت فرار کند و حتی در مواقعی به گریه متوسل شود، خشونت در کودکان بروز می‌کند.

۱۳۹۳/۸/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...