نسخه چاپی

نماینده روسیه در مذاكرات: موافقت نامه استثنائی ایران و 1+5

نماینده روسیه در مذاكرات هسته ای با ایران: «آن هایی كه فكر می كنند ما به دلیل اختلافاتمان با آمریكا و غرب از این توافق حمایت نمی كنیم كاملا اشتباه می كنند.»

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، در کمتر از دو هفته مانده به پایان مهلت تمدید شده توافق ژنو، برنامه هسته ای ایران و مذاکرات با 1+5 حجم زیادی از اخبار رسانه ها و اظهار نظرهای مقامات غربی و ایرانی را به خود اختصاص داده است.





دو روز مذاکرات ایران و آمریکا و همچنین ایران و 1+5 در سه روز گذشته برگزار شد و به گفته مذاکره کنندگان بدون پیشرفت خاصی به پایان رسید. در میان خبرهایی از بی نتیجه بودن مذاکرات روزهای گذشته، اظهاراتی نیز مبنی بر خوش بینی و احتمال بازگشت وزرای خارجه ایران و آمریکا به مسقط منتشر شده است.









خبرنگار بی بی سی می گوید شایعاتی وجود دارد که ممکن است جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، که برای شرکت در نشست سازمان همکاری های اقتصادی آسیا - اقیانوسیه (اپک) راهی پکن شده بود، به مسقط بازگردد.





"یوسف بن علوی" وزیر خارجه عمان در جواب به این شایعات گفته است: «جان کری به من گفت اگر لازم باشد خیلی خوشحال خواهد بود که بازگردد، ولی فقط اگر لازم باشد. ما لزوما این مسأله را تعیین نمی کنیم. بازیگران سیاسی که اینجا هستند باید این مسأله را روشن کنند. آقای ظریف هم که فردا صبح اینجا را ترک می کند به من گفت در صورت لزوم می تواند بازگردد. خانم اشتون هم همین طور. این نشان می دهد که طرف ها چقدر متعهد هستند تا قبل از پایان ضرب الاجل به توافق برسند.»









"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه، با خوش بینی به روند مذاکرات با ایران می نگرد با تأکید بر وجود اختلافات می گوید: «فکر می کنم به میزانی از اطمینان رسیده ایم که بگوییم این توافق قابل دستیابی است، البته نباید اختلاف ها را دست کم بگیریم. ندیدن اختلافات عاقلانه نخواهد بود.»





وی در ادامه با تفاوت قائل شدن میان توافق موقت ژنو و توافق احتمالی نهایی افزود: «این توافقی که می خواهیم تا 24 نوامبر به آن دست پیدا کنیم یک موافقت نامه استثنایی است. این با آن چه سال گذشته در ژنو به دست آوردیم کاملا متفاوت است. حالا به دنبال توافق نامه ای هستیم که بتواند سال ها دوام بیاورد. حداقل دیدگاه روسیه این است که توافق نامه باید تا چند سال دوام بیاورد.»





ویدئو





نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای با ایران در جواب به این سؤال بی بی سی که "گره مشکل ایران و گروه های دیگر کجاست؟" پاسخ داد: «فکر می کنم تمام موارد اختلاف بین ایران و 1+5 که در این سال ها بوده، مثل سطح غنی سازی و تغییر کاربری رأکتور اراک همچنان پابرجاست.»





ریابکوف تصریح کرد: «نمی توانیم یکی از اختلافات را حل کنیم و به سراغ بعدی برویم. باید همه مسائل با هم بررسی شوند. این یکی از سختی های این درو از مذاکرات است. همه طرف های مذاکره می دانند اگر خلاقیت و مسؤولیت پذیری نباشد انجام این توافق غیرممکن است. آن هایی که فکر می کنند ما به دلیل اختلافاتمان با آمریکا و غرب از این توافق حمایت نمی کنیم کاملا اشتباه می کنند.»





وی تأکید کرد که فعلا نباید سخن از جایگزین کرد: «ما هیچ جایگزینی نداریم. این که به فکر راه های جایگزین باشیم به معنای شکست است. اگر به هر دلیل نتوانستیم به آن جایی که می خواهیم برسیم فکر می کنم بعدازظهر 23 نوامبر وقت خواهیم داشت که راه های جایگزین را بررسی کنیم. این بدترین حالت ممکن است.»









سؤال آخر از نماینده روسیه در مذاکرات هسته ای این بود که "آیا گزارش هایی را تأیید می کنید که گفته می شود طرفین توافق کرده اند حداکثر غنی سازی اورانیوم را روی 5% نگه دارند؟"





سرگئی ریابکوف با حمایت از پنهانی بودن مذاکرات، بیان کرد: «من در مقابل دوربین نمی توانم درباره اعداد و درصدها صحبت کنم. می خواهم یک جمله از "مادلین آلبراین" وزیر خارجه پیشین آمریکا نقل کنم که "قارچ های دیپلماسی در روشنایی رشد نمی کنند." ما روس ها می گوییم دیپلماسی روی صحنه پیشرفت نمی کند. یادم می آید وقتی بحث های شروع مجدد دیپلماسی بین روسیه و آمریکا مطرح بود تعداد کلاهک های هسته ای و موشک ها آخرین چیزی بود که درباره اش مذاکره کردیم. این طبیعت مذاکرات است.»

۱۳۹۳/۸/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...