نسخه چاپی

احتمال تمدید مذاكرات هسته ای تا اسفند ماه

خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی گزارش داده است كه حصول توافق هسته‌ای تا روز سوم آذر بعید است و طرفین احتمالا توافق موقت جدیدی مشابه توافق ژنو امضا می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از فارس، خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از مقامات غربی و ایرانی نوشته است که با وجود مذاکرات یک ساله ایران و گروه موسوم به 1+5 برای رسیدن به توافق جامع، بعید از این امر تا ضرب‌الاجل سوم آذر (24 نوامبر) محقق شود.

بنا بر این گزارش، مقامات غربی و ایرانی به رویترز گفته‌اند که طرفین احتمالا بار دیگر توافق موقتی را امضا می‌کنند که بر اساس کاهش تحریم‌هایی ذکر شده در «برنامه مشترک اقدام»، شکل می‌گیرد و طرفین در ماه‌های پیش رو تلاش می‌کنند تا اختلافات باقی‌مانده را برطرف کنند.

برنامه مشترک اقدام توافق موقتی است که سوم آذر 92 در شهر ژنو سوئیس به دست آمد و بر اساس آن ایران متعهد شد بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند. در مقابل آمریکا و 5 کشور دیگر مذاکره‌کننده با ایران، متعهد به لغو برخی از تحریم‌ها شدند.

یک مقام غربی در مورد احتمال حصول توافق تا ضرب‌الاجل، گفته است: «ممکن است که چارچوب توافق نهایی تا 24 نوامبر به دست آید، اما احتمالا خود توافق مقدور نخواهد شد.»

نهمین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 این هفته در حالی با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا در شهر مسقط عمان برگزار شد که طرفین همچنان از پابرجا بودن اختلافات و عدم پیشرفت صحبت کردند.

به نوشته رویترز، هرچند همه طرف‌ها همچنان در اظهارنظرهای عمومی از امید به توافق تا سوم آذر صحبت می‌کنند، اما آن‌ها در اظهار نظرهای خصوصی انتظارات کمتری از آخرین دور مذاکرات که روز 27 آبان در شهر وین اتریش برگزار می‌شود، دارند.

رویترز به نقل از یک مقام بلندپایه ایرانی بی‌نام نوشته است: «آنچه بیشتر محتمل به نظر می‌رسد، این است که به نسخه‌ای مشابه اما با جزئیات بیشتر از توافق ژنو برسیم که برای مبارزه با رکود اقتصادی در ایران کافی باشد و در عین حال مهلت مذاکرات بر اساس آن تمدید شود.»

بنا بر این گزارش، برخی از دیپلمات‌ها گفته‌اند که ممکن است مذاکرات تنها تمدید شود و یک مقام ارشد ایرانی هم گفته است که احتمال دارد ضرب‌الاجل گفت‌وگوها تا ماه مارس (اسفند ماه) به تعویق بیافتد.

مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 در ابتدا قرار بود ظرف 6 ماه، یعنی پایان تیر ماه (با توجه به تاخیر دو ماهه اجرایی شدن توافق) به توافق جامع منجر شود. ناکامی طرفین در دستیابی به توافق موجب شد تا آن مهلت برای 4 ماه دیگر تمدید شود.

بک دیپلمات ارشد غربی که او هم خواسته نامش افشا نشود، تصریح کرده است که طرفین همچنان تلاش می‌کنند تا هرآنچه در توان دارند برای رسیدن به یک توافق جامع و استوار، به خرج دهند.

این مقام غربی گفته است: «من به کلی این مسئله را که در پشت درهای بسته، امیدها بسیار کمتر است را رد می‌کنم. همه به سختی در تلاشند که توافق تا روز 24 نوامبر حاصل شود.»

یک دیپلمات آمریکایی هم به رویترز گفته است که در حال حاضر اغلب ضمائم فنی توافق آماده شده و طرفین در حال کار بر روی متن سیاسی هستند.

پایگاه خبری المانیتور هم روز گذشته به نقل از یک دیپلمات عضو 1+5 گزارش داده بود که مذاکرات به احتمال 50درصد برای مدتی دیگر تمدید می‌شود.

۱۳۹۳/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...