نسخه چاپی

زمان اعزام زائران به عمره مفرده

براساس آنچه با وزیر حج عربستان به توافق رسیدیم در اوایل ماه صفر سیستم صدور ویزا برای زائرین در كنسول‌گری‌های تهران و مشهد بازخواهد شد و برنامه اعزام زائران به عمره از 10صفر كه مصادف با 12آذر است آغاز خواهد شد.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران، رئیس سازمان حج و زیارت گفت: اولین گروه از زائران عمره مفرده، 12آذر از ایستگاه پروازی تهران به سرزمین وحی اعزام می شوند. در خصوص وضعیت عمره سال 93-94 گفت: با توجه به 7 کارگروهی که در موسم حج تشکیل شد، قراردادهای مربوط به اسکان، حمل و نقل وتغذیه به طورکامل و صد در صدی در موسم حج بسته شد.

وی در ادامه افزود: براساس آنچه با وزیر حج عربستان به توافق رسیدیم در اوایل ماه صفر سیستم صدور ویزا برای زائرین در کنسول‌گری‌های تهران و مشهد بازخواهد شد و برنامه اعزام زائران به عمره از 10صفر که مصادف با 12آذر است آغاز خواهد شد.

اوحدی همچنین اظهار داشت: امسال برای نخستین بار در سازمان حج و زیارت سامانه‌ای تحت عنوان فاخر برای فراخوان زائرینی که برای عمره ودیعه گذاری کرده‌اند راه اندازی شد که این سیستم امکان توزیع عادلانه امکانات و خدمات را به زائرین می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه 6.5 میلیون نفر برای اعزام به عمره ودیعه گذاری کرده‌اند بیان داشت: تمام این افراد می‌توانند با مراجعه به سیستم فاخر برای اعزام به عمره مفرده ثبت نام کنند و گروه خود را تشکیل دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه این سیستم تا 29آبان قابلیت ثبت نام از متقاضیان را دارد تاکید کرد: 29 آبان آخرین جمع بندی در هر استان صورت می‌گیرد و چنانچه ظرفیت خالی وجود داشته باشد اولویت‌های بعدی اعلام خواهد شد.

وی همچنین یادآور شد: با توجه به اینکه این سامانه بسیار گسترده و وسیع است و حجم اطلاعات بسیار زیادی را در بردارد در این زمینه با وزارت ارتباطات همکاری لازم صورت گرفت تا زائران این امکان را داشته باشند تا از منزل به این سامانه وارد شوند و لزومی برای مراجعه حضوری به دفاتر خدمات مسافرتی نباشد.

اوحدی با اشاره به اینکه از تاریخ 29آبان تاریخ کاروان‌ها، گروه‌های قیمتی و پرواز به مقصد جده یا مدینه بر روی سامانه فاخر قرار می‌گیرد عنوان کرد زائران پس از انتخاب کاروان و موارد ذکر شده به مدت 72 ساعت فرصت دارد تا به کاروان مربوطه برای انجام ثبت نام قطعی و پرداخت هزینه اقدام نماید.

وی توزیع عادلانه امکانات و خدمات و ثبت نام با آرامش را از ویژگی‌های سامانه فاخر برشمرد و بیان داشت: سازمان حج و زیارت نیز با استفاده از اطلاعات این سامانه تعداد زائرینی که آمادگی تشرف به عمره را دارند می سنجد.

*20اسفند آغاز فراخوان مرحله دوم اعزام به عمره / اعزام تمامی زائران عمره 5سال طول می‌کشد

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: کسانیکه تاموعد مقرر در این سامانه ثبت نام نکنند نمی‌توانند به عمره امسال مشرف شوند و باید منتظر فراخوان بعدی که در اسفندماه است، بمانند.

وی با اشاره به اینکه 13آذر اولین گروه از زائران عمره از ایستگاه پروازی تهران اعزام خواهند شد،گفت: تاکنون قرارداد 770 هزار زائر بسته شده است اما اگر خدمات ارائه شده توسط وزارت حج عربستان و مجموعه شرکت‌های صعودی مورد رضایت سازمان حج و زیارت باشد امکان افزایش عدد اعزام زائر وجود دارد چرا که سازمان حج وزیارت استعداد اعزام یک میلیون زائر را دارد.

اوحدی در ادامه افزود: با توجه به اینکه توسعه فضای مسجدالحرام تاسال آینده به پایان می‌رسد و ظرفیت پذیرش زائر 1.5 تا 2برابر افزایش می‌یابد و در صورتی که زیرساخت های صدور ویزا آماده شود کمتر از 5سال طول خواهد کشید تا تمام زائران ودیعه گذار به عمره مفرده اعزام شوند.

*ساخت 4 هتل در کربلا و نجف

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه در خصوص وضعیت اعزام زائران به عتبات گفت: با توجه به اینکه عمره روال خود را پیدا کرده است لذا سیاست سازمان حج و زیارت مبتنی بر این است که بر روی وضعیت عتبات متمرکز شود تامشکلات خدماتی در این حوزه نیز برطرف شود.

وی با اشاره به نامگذاری امسال سازمان حج و زیارت به نام مدیریت جهادی در مسیر بالندگی عتبات افزود: مدیریت جهادی نیاز به عزم جدی دارد و بالندگی باید در همه حوزه‌ها از جمله حمل و نقل، اسکان، ساماندهی کاروان‌ها، اطلاع رسانی و خدمات پزشکی صورت گیرد که تمرکز بر روی این امر برای رسیدن به هدف موردنظر نیاز است.

اوحدی با اشاره به اینکه در عراق بر خلاف عربستان محدودیت‌ سرمایه گذاری وجود ندارد، عنوان کرد: در حال حاضر ساخت وساز درداخل عراق را شروع کرده‌ایم به عنوان مثال 4پروژه مهم در دست انجام داریم که دوهتل در کربلا و 2هتل در نجف این 4پروژه را تشکیل می‌دهند که از میان آنها ساخت یک هتل 180 اتاقی در کربلا آغاز شده است و عملیات سایر هتل ها نیز در مرحله مطالعات است.

وی ادامه داد: همچنین 3پروژه در مرزهای خود که شامل هتل شلمچه و زائرسرای چزابه و هتل مهران است را در دست داریم عملیات اجرایی زائرسرای چزابه شروع شده است و این زائر سرا در حال ساخت است همچنین کارهای طراحی هتل مهران وشلمچه نیز آغاز شده است.

* تشرف 700 هزار زائر به کربلا در ایام اربعین

اوحدی در ادامه به راهپیمانی عظیم اربعین اشاره کرد و گفت:درواقع راهپیمایی عظیم اربعین بزرگترین همایش جهان است که طی آن 15تا20 میلیون زائر در روز اربعین حسینی درعراق جمع می‌شوند.

رئیس سازمان حج وزیارت در ادامه افزود: همایش اربعین از 3سال گذشته به صورت نمادین در کشورما آغاز شد و براساس آن در سال 90، 95 هزار زائر، سال 91،200هزار زائر و 92، 500هزار زائر در این ایام به کربلای معلی مشرف شدند و این انتظار می‌رود که در سال 93 شاهد تشرف 700هزار زائر باشیم.

وی همچنین با اشاره به تشکیل ستاد دائمی اربعین اظهار داشت: سازمان حج و زیارت از سال گذشته دراین حرکت عظیم ورود پیدا کرد.

اوحدی با اشاره به اینکه این حرکت یک عزم ملی را می‌طلبدیادآور شد: نگاه سازمان حج و زیارت ساماندهی حرکت زائرین است و این به این معنا است که تسهیلات سفر را تامین کنیم.

وی همچنین بیان داشت: 26دستگاه از جمله گمرک، هلال احمر، ستاد بازسازی عتبات عالیات، استانداری‌های خوزستان وایلام، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور خارجه ونیروی انتظامی با ستاد دائمی اربعین همکاری داشته‌اند و تا به امروز 11جلسه در این ستاد برای تامین سهولت سفر زائران تشکیل شده است.

* شروع آسفالت جاده بستان به چزابه با 160میلیارد ریال اعتبار استانی/ برپایی 20چادر 250 متری برای اسکان زائران

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه تمهیدات متعددی در خصوص تسهیلات سفر اربعین شکل گرفته است گفت: تشکیل ستاد عملیاتی اربعین 93، تشکیل 3قرارگاه درمرز شلمچه ، چزابه ومهران با هماهنگی فرمانداری‌های استان‌های خوزستان و ایلام، سپاه منطقه و ادارات حج و زیارت از جمله این تمهیدات است.

وی شروع آسفالت جاده بستان به چزابه با 160میلیارد ریال اعتبار استانی، آسفالت منطقه شلمچه،ایجاد مقر بزرگی برای استقرار زائرین و برپایی 20چادر بزرگ 250 متری توسط هلال احمر را از دیگر اقدامات در نظر گرفته شده برای زائران اربعین حسینی عنوان کرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه امسال سعی کرده‌ایم تا جمعیت زائرین را از مرز به سمت شهرهای اصلی بکشانیم بیان داشت: سامانه ای طراحی شده تا زائرینی که تمایل به شرکت در این راهپیمایی دارندبه دفاتر خدماتی مراجعه کنند تا بتوانند از امکانات در نظرگرفته شده برای ساماندهی زائرین استفاده کنند.

*اسکان رایگان 40هزار نفر در قرارگاه‌های مرکزی راهیان نور/ حذف هزینه خروجی زائران در منطقه آزاد اروند

وی همچنین به اسکان رایگان 40هزار نفر در قرارگاه‌های مرکزی راهیان نور اشاره کرد و بیان داشت: امسال برای نخستین بار هزینه بیمه و خدمات درمانی هلال احمر به طور رایگان است همچنین منطقه آزاد اروند پرداخت خروجی را حذف کرده است.

وی همچنین از استقرار 24 ساعته پزشکان زن و مرد خبر داد و بیان داشت: 5بالگرد هلال احمر در مرزها مستقر هستند تا در صورت لزوم پوشش امدادهوایی را داشته باشند همچنین 20آمبولانس نیز در صورت صدور مجوز از سوی عراق از نجف به کربلا به زائرین امدادرسانی خواهند کرد.

اوحدی همچنین ادامه داد: 6 موکت توسط سازمان حج و زیارت، هلال احمر و بعثه مقام معظم رهبری با حمایت مردم در مسیر نجف تا کربلا برپا خواهد شد، همچنین قرار است شهرداری تهران خدماتی را برای کمک به حمل ونقل زائرین فراهم کند.

وی همچنین از در اختیار گرفتن مدارس عراق، پارکینگ ها و امکانات ستاد بازسازی عتبات برای اسکان زائرین خبر داد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه تسهیل سفر در قالب ساماندهی زائران اربعین با چنین جمعیت زیادی نواقص بسیاری دارد بیان داشت: درمجموع کار بزرگی صورت گرفته و ما امیدواریم در میدان عمل و با استفاده از تجربیات سال گذشته بتوانیم تا حد امکان ساماندهی زائرین را به طور کامل انجام دهیم.

اوحدی در پایان در توصیه به زائرین گفت: از همه زائرینی که قصد سفر به کربلای معلی درایام اربعین را دارند می‌خواهیم تا بدون ویزا به مرزها نروند و توصیه می‌کنیم ویزای خود را در دفاتر خدماتی خود ایران بگیرند تا مشکلی برای آنان در مرزها به وجود نیاید.

۱۳۹۳/۸/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...