نسخه چاپی

بارندگی تاثیری بر ذخایر سدهای 5گانه تهران نداشت

معاون مهندسی و توسعه شركت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینكه بارندگی های اخیر در تهران تاثیری بر ذخایر پنج گانه سدهای تامین كننده آب تهران نداشته، گفت: در تهران به دلیل گستردگی جمعیت به راحتی نمی‌توان آب شرب را از آب بهداشتی اقدام كرد.

به گزارش نما، علیرضا نوذری پور در گفت و گو با فارس در پاسخ به این سوال که بارندگی‌های اخیر باعث شده مردم تصور کنند مشکل آب در تهران حل شده است و صرفه‌جویی را چندان جدی نمی‌گیرند، گفت:ذخایر سدهای 5 گانه تهران همانند سابق نیست و ذخایر آنها به حداقل ممکن رسیده است.

وی افزود: علی‌رغم بارش‌هایی که صورت گرفته همچنان سامانه شرق که از دو سد لار و لتیان تامین می‌شود همچنان با مشکل کمبود مواجه است و مقدار بارندگی‌ها هم به حدی نبوده است که میزان ذخیره سدها را مثبت و وضعیت را به حالت سابق برگرداند.

وی ادامه داد: اگر در ماه‌های آتی و در 6 تا 8 ماه آینده بارندگی به همین روش دو هفته قبل را داشته باشیم به دلیل وجود خشکسالی شاید بازهم شرایط آبی به وضعیت مطلوب نرسد.

نوذری‌پور گفت: با از دست رفتن ذخایر سدها اگر بارندگی‌ها نرمال و خوب باشد باز هم وضعیت سدها مطلوب نخواهد شد و عقب ماندگی را جبران نخواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بارندگی‌ تاثیری بر ذخایر سدها نداشته است، گفت: میزان آورده و ورودی آب به سدهای 5 گانه تهران نسبت به سال گذشته و دراز مدت کاهش داشته است.

*مردم صرفه جویی را جدی بگیرند

وی ادامه داد: مردم باید در مصرف آب خود صرفه‌جویی را همچنان سرلوحه کار خود قرار دهند چرا که ما هنوز دغدغه فصل زمستان به خصوص دی‌ و بهمن‌ماه را داریم.

به گفته وی، امید است با بارندگی‌های صورت گرفته در هفته‌های آتی وضعیت سدها، مناسب شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان تهران در پاسخ به این سئوال که آیا در سامانه شرق تهران افت فشار اعمال می‌شود، گفت: در حال حاضر و از ابتدا هم یک سری مانور افت فشار در سامانه شرق تهران اعمال شد اما به صورت عملیاتی و برنامه‌ریزی شده اقدام به این کار نکردیم.

وی افزود: یک سری سناریوها در سامانه شرق تهران تعریف شد و برای انجام مانور در این سامانه افت فشار اعمال شد.

*تفکیک آب بهداشتی از شرب در تهران سخت است

نوذری‌پور در پاسخ به این سوال که مدیرعامل آبفای کشور اعلام کرده‌ که اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد مجبور هستیم که تفکیک آب بهداشتی از شرب را در سامانه شرق تهران اعمال کنیم، گفت: تفکیک آب شرب از بهداشتی در حال مطالعه است و به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم فعلاً در برخی از شهرهای کوچک به صورت پایلوت این موضوع عملیاتی شده و انجام شده است.

وی ادامه داد: باید ابتدا دید که نتایج این اقدام پایلوت چگونه خواهد شد، در تهران به دلیل گستردگی جمعیتی به راحتی نمی‌توان به تفکیک آب شرب از آب بهداشتی اقدام کرد.

*قطع آب مشترکان پر مصرف بی قانون هم نیست

نوذری‌پور در پاسخ به این سئوال که آیا قطع آب مشترکان پر مصرف به قانون تبدیل شد، گفت: این موضوع بی قانون هم نیست اما بستگی به این دارد که شرایط به گونه‌ای شود که مسئولان سراغ آن بروند.

*دنبال افزایش روزهای قطع آب مشترکان پرمصرف هستیم

وی افزود: به هر حال پس از انجام مانورهایی برای قطع آب مشترکان پر مصرف،مجوز و آمادگی این را داریم که در شرایط بحرانی‌تر آب مشترکان پرمصرف را قطع کنیم، اما اینکه زمان آن را افزایش دهیم هنوز مجوز خاصی نداریم.

وی ادامه داد: اما به هرحال تاکنون به این روش‌هایی که متوسل شدیم در آئین نامه‌های شرکت آبفا وجود داشته است.

۱۳۹۳/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...