نسخه چاپی

ادعای روزنامه آلمانی درباره مبادلات غیرقانونی هسته‌ای ایران

یك روزنامه آلمانی مدعی شد كه ایران در ماه‌های اخیر همچنان اجزای مورد نیاز برای برنامه اتمی خود را به صورت غیر قانونی در بازارهای آلمان تهیه كرده است.

به گزارش نما به نقل از نشریه تاگس اشپیگل، محققان اداره گمرک آلمان مدعی شدند که ایران تجارت های غیر قانونی را در زمینه خرید تجهیزات اتمی از آلمان انجام داده است.

این نشریه آلمانی نوشت: گرچه در حال حاضر مذاکرات نهایی برای حل مناقشات اتمی با ایران در جریان است، اما تهران ظاهرا تلاش می کند تحریم ها را نادیده گرفته و دور بزند.

بر اساس اطلاعات دفتر جنایی گمرک آلمان (ZKA) ایران همچنین در ماه های گذشته اجزای مورد نیاز برای برنامه اتمی خود را در بازارهای آلمان تهیه و ذخیره می کرده است.

"نوربرت درود" رئیس دفتر جنایی گمرک آلمان در این باره به تاگس اشپیگل گفته است که ما همچنان بر گسترش فعالیت های غیر قانونی تجهیزات و تدارکات نظارت داریم.

بر اساس ادعای این روزنامه آلمانی برخی دست نشانده ها و شرکت های مخفی در ده ها مورد تلاش کرده اند برخی کالاهای تحریمی را به صورت غیر قانونی از آلمان به ایران قاچاق کنند که در برخی موارد این تلاش ها با موفقیت همراه بوده است.

به ادعای این روزنامه آلمانی رژیم ایران برای ماموران گمرک آلمان در زمینه نقض قوانین تجاری "آشناهای قدیمی" به شمار می آیند.

بر اساس ادعای "درود"، از 264 مورد پرونده تحقیقاتی مبادلات غیر قانونی که در سال 2012 و 2013 توسط بازرسان گمرک مورد بررسی قرار گرفته است بیش از دو سوم مربوط به ایران بوده است.

بر اساس تحقیقات دفتر جنایی گمرک آلمان در فهرست خریدهای غیر قانونی ایران از آلمان، فناوری های لازم برای تولید سلاح های اتمی، بیولوژیکی و شیمیایی و سیستم های موشکی در صدر قرار داشته اند.

بر این اساس همچنین کالاهای با مصارف دو گانه که برای اهداف نظامی و غیر نظامی کار آیی داشته است هم در لیست این خریدها قرار داشته است.

این گزارش بحث برانگیز است چرا که ایران به صورت رسمی از اواخر سال 2013 با گروه 1+5 درباره لغو تحریم های اقتصادی غرب مذاکره می کند. از ژانویه 2014 برخی تحریم ها علیه ایران به مرور لغو شده و در 24 نوامبر مذاکره کنندگان درباره اقدامات بعدی در این راستا تصمیم گیری می کنند.

در سفارت اسرائیل در آلمان این مسئله مطرح شده است که رسیدن به توافق با ایران بسیار مهم است اما باید پیشرفت های واقعی در این راستا وجود داشته باشد. قطعنامه ها نباید لغو شود قبل از اینکه ایران به صورت جدی موظف به اتمام برنامه اتمی نظامی خود نشود.

"رالف موتسنیچ" رئیس فراکسیون حزب سوسیال دموکرات پارلمان آلمان هم در این باره اظهار داشته است که مناسبات بین آمریکا و ایران موضوع کلیدی برای مذاکرات موفق است. بی اعتمادی بین این دو اما همچنان بالا است.

۱۳۹۳/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...