نسخه چاپی

نیوزویك:‌ ‌هر توافقی با ایران، در كنگره قربانی شده است

نشریه نیوزویك در گزارشی ضمن توجه به نقش كنگره آمریكا و نفوذ لابی صهیونیسم در آن، از مخالفت اعضای كنگره با هرگونه توافق احتمالی با ایران خبر داده است.

به گزارش نما، زمانی که به کنگره آمریکا می‌نگریم متوجه می‌شویم که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان طی چند ماه گذشته اختلافات عدیده‌ای با یکدیگر داشته‌ند، اما زمانی که موضوع برنامه هسته‌ای ایران و تحریم این کشور مطرح می‌شود، با هم‌صدایی اعضای دو حزب مواجه می‌شویم. وزن سیاسی حامیان رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا در زمان عقد توافق ژنو به خوبی عیان شد. هم اکنون نیز در آستانه آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای نباید از نقش حامیان تمام قد رژیم اسرائیل در کنگره غافل شد.

نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی تحلیلی به نقش لابی‌های صهیونیستی در کنگره آمریکا و موانعی که کنگره در راه توافق هسته‌ای با ایران ایجاد می‌کند، پرداخته است.

به گفته نیوزویک نمایندگان حامی رژیم اسرائیل، بویژه نمایندگان کنگره جدید با برخورداری ایران از سانتریفیوژهای غنی‌سازی طی چند دهه آتی مخالفند و از طرف دیگر با تمدید مذاکرات نیز موافق نیستند. این نمایندگان اوباما و دولت آن را متهم به عدم واقع‌بینی می‌کنند.

بر اساس این گزارش مخالفت‌ها و انتقادات شدید کنگره از سیاست خارجی اوباما، به طور قطع با واکنش وی رو به رو خواهد شد و به احتمال زیاد رئیس جمهور به وتوی قوانینی خواهد پرداخت که کنگره در زمینه مذاکره و توافق با ایران به امضاء می‌رساند، اما ترکیب کنگره جدید این امکان را فراهم می‌آورد که کنگره وتوی رئیس جمهور را باطل کند. کنگره جمهوری‌خواه براحتی می‌تواند با کسب دو سوم اکثریت آراء در سنا و مجلس نمایندگان وتوی رئیس جمهور را بی‌اثر کند.

بنا بر این گزارش مخالفت بخش‌هایی از کنگره به نادیده گرفتن توافق با ایران به عنوان پیروزی بزرگ اوباما در سیاست خارجی محدود می‌شود، اما بخش‌های دیگری از کنگره به ویژه نمایندگان حامی اسرائیل در سنا از احتمال توافق بد با ایران اظهار نگرانی‌ کرده و هم صدا با نتانیاهو توافق بد را به عنوان تهدیدی وجودی خوانده‌اند.

نیوزویک در ادامه به بیانیه مشترک « مارک کرک» و « رابرت منندز» سناتورهای آمریکایی که در دوازدهم نوامبر منتشر شد، اشاره می‌کند. بر طبق این بیانیه تنها توافقی خوب توصیف شده بود که بتواند به کلی برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند و احتمال هرگونه انحراف آن به سوی تسلیحات را از میان ببرد. این دو سناتور هشدار داده بودند که در صورتی که توافق با ایران محدودیت‌های لازم را روی برنامه هسته‌ای ایران اعمال نکند و شفافیت مورد نظر در مورد برنامه هسته‌ای ایران حاصل نگردد، کنگره همانند گذشته به طور جدی وارد عمل خواهد شد.

منندز و کرک از مهم‌ترین چهره‌های طراح نظام تحریم‌ها علیه ایران هستند. در اویل سال جاری این دو سناتور لایحه‌ای را طراحی کردند که به موجب آن در صورت عدم توافق با ایران تا پایان مهلت مقرر و یا در صورت عدم توقف توانمندی غنی‌سازی ایران در توافق هسته‌ای، تحریم‌های بیشتری به طور خودکار بر ایران اعمال خواهد شد. اگر چه با وساطت «هری رید» رهبر اکثریت سنا این طرح در صحن علنی سنا برای رای‌گیری مطرح نشد،‌اما با تغییر ترکیب کنگره اوضاع به گونه دیگری پیش خواهد رفت و « میچ مک‌کونل» رهبر احتمالی اکثریت سنای جدید با به رای گذاشتن این لایحه موافقت خواهد کرد. لابی آیپک نیز با اعمال فشار بر قانونگذاران، شانس تصویب آن را بالا خواهد برد.

بدین ترتیب مشاهده می‌گردد که توافق با ایران از پیچیدگی‌های بسیاری برخوردار است. این توافق تنها به نظر دولت‌هایی که سر میز مذاکرات حاضر می‌شوند، محدود نمی‌شود،‌به عبارتی هرگونه توافق با ایران قبل از امضاء در واشنگتن و کنگره قربانی شده است.

۱۳۹۳/۸/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...