نسخه چاپی

تدوین اولویتهای فرهنگی مقام معظم رهبری

عکس خبري -تدوين اولويتهاي فرهنگي مقام معظم رهبري

به همت گروه فرهنگی و اجتماعی مركز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گزارش اولویتهای فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری تدوین شد.

به گزارش نما به نقل از مهر، فرهنگ به عنوان بعدی پیچیده، چند لایه و بسیار مهم، همواره محور بحث مکاتب فکری بوده است. عاملي كه يك ملت را به ركود و خمودي، يا تحرك و استادگي، يا صبر و حوصله، يا پرخاشگري و بي‌حوصلگي، يا اظهار ذلت در مقابل ديگران، يا احساس غرور و عزت... به تحرك و فعاليت توليدي يا به بيكارگي و خمودي تحريك مي‌كند، فرهنگ ملي است. فرهنگ ـ با همين تعريف ويژه ـ محصول تعريف جمعي از يك جامعه است و خودش مؤثر در همه حركات و تحولات و تشكيل‌دهنده هويت يك جامعه است.

مناظرات، مجادلات و گاه مخاصمه‌های فکری و نظری در حوزه فرهنگ همواره به حوزه‌های سیاسی و اقتصادی نیز کشیده شده است. مسئله مهم در اینجا رویکرد جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام اعتقادی و دینی است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مقوله فرهنگ همواره مورد توجه مدیران فرهنگی بوده اما نه آنگونه که شایسته فرهنگ بوده است. به هر حال نظام اسلامی از ابتدای شکل‌گیری با تهاجمات گوناگون نظامی، فکری و اقتصادی روبرو بوده و چالش‌ها و کمبودهای مادی و اقتصادی مانع مدیریت درست در عرصه فرهنگ می‌شده است.

این کمبود منابع و فرصت‌ها نسبت با خیل عظیم نیازهای فرهنگی، ما را به این موضوع رهنمون می‌سازد که امکانات محدود را در چه اولویت‌هایی صرف کرد تا حداکثر بهره‌وری و تحقق اهداف حاصل شود. از سوی دیگر، رهبر معظم انقلاب هم به عنوان هدایتگر جامعه و هم به عنوان متخصص حوزه فرهنگ، رهنمودهای مهم و موثری در این زمینه ارائه فرموده‌اند.

بر این اساس گزارشی که حاصل سالها صحبت و سخنرانی با گروه ها و قشرهای مختلف مردم و دولتمردان است تهیه شده است که می تواند به عنوان شاخص اقدامات فرهنگی قرار گیرد.

۱۳۹۳/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...