نسخه چاپی

انتقاد شدید از اوباما به دلیل تعظیم مقابل تهران

روزنامه واشینگتن پست با انتشار بخش هایی از نامه تندروهای كنگره به اوباما، از اینكه ایران به ساخت بمب اتم نزدیك شده شدیدا انتقاد كرده است.

به گزارش نما، گروهی از تندروهای کنگره آمریکا با تقویت مواضع خود و با انتشار نامه ای سر گشاده به باراک اوباما، اعلام کردند که اگر توافق به دست آمده با ایران اصول مورد نظر آن ها را نداشته باشد، تحریمهای بیشتری علیه ایران وضع خواهند کرد.





سایت صدای آمریکا (VOA) مقاله ای از روزنامه واشنگتن پست ( Washington Post) به قلم "جنیفر روبین" راترجمه کرده که در آن با اشاره به نامه تندروهای کنگره آمریکا آمده است:





آنها در این نامه از آقای اوباما خواستند که در طول توافق نهایی ایران برنامه اتمی نداشته باشد و ایران تن به بازرسی همه جانبه بدهد و تمامی محدودیتهای سازمان ملل بر برنامه اتمی خود را رعایت کند. این گروه در این نامه نوشتند که از آنجایی که تهران حامی تروریسم است، نمی توان به صادق بودن ایران در این مذاکرات امیدوار بود.





علاوه بر جمهوریخواهانی که این نامه را نوشته، سه سناتور دموکرات نیز با آنها هم صدا شدند. آن ها اعلام کردند در صورتی که در توافق نهایی ایران از ساخت و دستیابی به تسلیحات اتمی منع نشود، تحریمها نباید علیه ایران را کاهش داده شود. ایران باید زیر ساخت اتمی خود را غیر فعال کرده و تحقیقات در برنامه اتمی خود را محدود کند و به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه بازدید های سر زده و گسترده بدهد و صرفا بعد از راستی آزمایی کامل از برنامه های اتمی ایران، تحریم ها را می شود ملغی کرد.





هر چه ما به پایان مهلت تمدید شده گفتگوهای اتمی در سوم آذرماه نزدیک می شویم، اجماع بر سر اینکه کنگره بیشتر از این نباید از گردونه مذاکرات بیرون بماند، افزوده می شود. هم اکنون سخن از "توافق چارچوبی" یعنی مسائلی که باید بدانها در آینده پرداخته شود به میان می آید. در این صورت مشخص می شود که مذاکرات پیشرفتی نداشته و تحریمها باید دوباره کاملا اعمال شود.





اطلاعاتی که در این باره منتشر شده، نشان می دهد که دولت اوباما بیش از حد به ایران امتیاز داده است یعنی اجازه داده تهران زیر ساخت برنامه نظامی اتمی خود که شامل، غنی سازی، ساخت موشکهای قاره پیما و آب سنگین اراک است را ادامه دهد. بنابراین اگر برنامه اتمی ایران محدود نشود، ما عملا ایران با توان نظامی اتمی را قبول کرده ایم.





طی شش سال گذشته دولت اوباما هیچ چیز به دست نیاورده است. ایران به دستیابی به بمب اتمی نزدیکتر شده [!] در حالیکه دولت اوباما از پیش شرطهای اصلی عدم دستیابی ایران کم کم کوتاه آمده است. کنگره باید از این فرصت استفاده کند که نقش نظارتی قویتری را ایفا کند، و تحریمهای بیشتری را وضع کند.





خوشبختانه هنوز مقاماتی هستند که به مسأله امنیت ملی اهمیت می دهند اما متاسفانه هیچ یک در قوه مجریه حضور ندارند.





گفتنی است تندروهای جمهوری خواه که در انتخابات اخیر میان دوره ای اکثریت کنگره را به دست گرفته اند، بیش از دموکرات ها خواهان جنگ و تحریم و تهدید هستند و در سیاست خارجی مواضعی غیرعقلانی و غیرمنطقی دارند. اگرچه در دوره باراک اوبامای دموکرات بیشترین تحریم ها علیه ایران اعمال شد، دموکرات ها در مقایسه با جمهوری خواهان کمی معتدل تر به حساب می آیند.



۱۳۹۳/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...