نسخه چاپی

بركناری هیگل نشانه‌ای دیگر از شكست‌ سیاست خارجی اوباماست

روزنامه شیكاگو تریبیون در سرمقاله امروز خود به انتقاد از عملكرد رئیس‌جمهور آمریكا پرداخت و نوشت: رفتن «چاك هیگل» از وزارت دفاع آمریكا هزینه‌ای بود كه هیگل بابت عملكرد بد اوباما پرداخت.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه شیکاگو تریبیون روز سه‌شنبه سرمقاله خود را به جدایی «چاک هیگل» از وزارت دفاع آمریکا اختصاص داده و آن را نشانه شکست سیاست خارجی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا دانسته است.

روز دوشنبه اعلام شد آقای هیگل از نامه استعفای خود را به اوباما تحویل داده است. رئیس‌جمهور آمریکا ساعتی بعد با حضور در نشست خبری، رسما استعفای هیگل از ریاست بر پنتاگون را پذیرفت. شبکه سی‌ان‌ان و دیگر رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که این کناره‌گیری تحت فشار اوباما و به واسطه اختلاف میان کاخ سفید و پنتاگون در زمینه عملیات نظامی در خاورمیانه صورت گرفته است.

شیکاگو تریبیون با اشاره به ناکامی‌های سیاست خارجی رئیس‌جمهور آمریکا، از عراق تا اوکراین، و از افغانستان تا مذاکرات هسته‌ای و همچنین ایده تمرکز بر آسیای شرقی، نوشته است: «مسئولیت این عقبگردها با شخص رئیس‌جمهور است. اما روز دوشنبه، چاک هیگل وزیر دفاع هزینه این آشفتگی را داد و مجبور به استعفا شد. بعضی اوقات تغییر نیروها ساده‌تر از تغییر واقعیت در صحنه است. اما همین دومی است که اهمیت دارد.»

در ادامه به تلاش اوباما برای کاهش بودجه پنتاگون و درگیری‌های نظامی آمریکا اشاره و نوشته شده است که هیگل بر خلاف اسلافش «رابرت گیتس» و «لئون پانه‌تا» با این طرح موافق بود. با این وجود وی هرگز نتوانست با مدیریت حجم بالای کاغذبازی در پنتاگون کنار بیاید، «او در سال 2013 در جلسه بررسی صلاحیتش، آنقدر بد صحبت کرد که 41 عضو سنا (از 100 عضو) علیه وی ر‌أی دادند، حتی با وجود آنکه هیگل 12 سال در آن نهاد فعالیت می‌کرد.»

شیکاگو تریبیون همچنین اشاره کرده است که انتخاب هیگل از ابتدا از سوی بسیاری اقدامی هوشمندانه تلقی نشده و حالا که اوباما مجبور است سیاست‌های خود که پیشتر مبتنی بر کاهش حضور نظامی بود را تغییر دهد، هیگل بیش از پیش با سیاست‌های اوباما ناهمخوان به نظر می‌رسد.

«جان مک‌کین» سناتور جمهوری‌خواه روز دوشنبه پس از کناره‌گیری هیگل گفت: «نهایتا، رئیس‌جمهور باید بفهمد که منشا اصلی شکست‌های او در زمینه امنیت ملی، عموما ناشی از سیاست‌های نادرست و نقشی است که کاخ سفید در پیشبرد و اجرای آن‌ها ایفا کرده است.»

شیکاگو تریبیون در نهایت ابراز امیدواری کرده است که اوباما این بار متوجه اشتباهات خود شده باشد و گزینه‌ای بهتر را برگزیند که نهایتا بهتر بتواند به راهبردهای جدید عمل کند.

۱۳۹۳/۹/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...