نسخه چاپی

كمپین مقابله با سرطان

مقابله با سرطان

احتمالا تا سال‌های‌سال در یاد همه زنده خواهد ماند. روزهای سرد پاییزی كه در مدت یك‌هفته، تعدادی از چهره‌های مشهور بر اثر سرطان از دنیا رفتند. روزهایی كه هر بار وقتی كانال تلویزیون را عوض كردیم یا روزنامه‌ای را ورق زدیم به یك خبر برخوردیم كه دربر دارنده موضوع مهمی بود؛ «سونامی سرطان واقعا در ایران جدی است» و آدم‌ها هم هیچ اقدامی در مقابلش نمی‌توانند انجام دهند. روزهایی كه در كنار مردم عادی، چهره‌های موسیقی، ورزش و تئاتر به‌عنوان قهرمانان مردم، تسلیم سرطان شدند و امید به زندگی و روحیه خوب و دعاهای مردم هم نتوانست دردشان را درمان كند. اما اقدامی شروع شد كه می‌توانست كمی به همه آرامش دهد.

به گزارش نما به نقل از پارسینه، در بحبوحه تشییع جنازه‌های باشکوه و آمارهای نگران‌کننده از بیماری اما، کم‌کم زمزمه‌هایی شروع شد که بیایید جای گریه و شکوه و شکایت کمپینی راه بیندازیم در مقابله با سرطان که هم از آمار مرگ‌ومیر کاسته باشیم و هم دست روی دست نگذاشته باشیم. کمپینی که شاید در ابتدا برای همدردی با مبتلایان این بیماری، بدون هیچ تریبون رسمی و تنها از طریق فضای مجازی شروع به تبلیغ کرد اما کم‌کم تا جایی پیش رفت که به‌عنوان کمپینی مردمی و خودجوش، برای مردم جدی‌تر از هر فراخوان و دعوت رسمی شد.

کمپینی که مردم آن را راه انداختند، از یک ایمیل چند خطی شروع می‌شد. در این ایمیل که خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی دیگر هم دست به دست شد، آمده بود: «در بانک خون کشور آلمان بیش از ٣٠‌میلیون عضو هستند.
یعنی اگر کسی سرطان بگیره احتمال مداواش خیلی بالاست اما توی ایران نزدیک به ٢٠‌هزار عضو از ٧٠‌میلیون بیشتر نداره. سرطان با کمک تک‌تک شما قابل‌درمانه. می‌پرسید چطور؟ فقط کافیه یک‌بار خون بدید تا مشخصات خون شما در بانک خون ثبت بشه. بعد اگر بیماری وجود داشته باشه که خون شما با اون سازگاری داشته باشه، یه‌کم از شما خون می‌گیرن و سلول‌های بنیادی اون‌رو به طرف دوم تزریق می‌کنند. به نظرتون خیلی کار سختیه؟ بیمارستان شریعتی تهران هم از ساعت ٩ صبح تا ١٢ این کار رو انجام می‌دهد.»

این ایمیل که قبلا هم به دست بعضی‌ها رسیده بود، پس از مرگ‌های غم‌انگیز آبان‌ماه، به سرعت بازنشر یافت و این‌بار بسیاری، از مردم عادی گرفته تا فعالان مدنی و هنرمندان را راهی بیمارستان شریعتی کرد. در شبکه‌های اجتماعی حتی خیلی‌ها قرار‌های دسته‌جمعی گذاشتند که رأس ساعتی، جلوی بیمارستان شریعتی باشند و برای اهدای سلول‌های بنیادی اقدام کنند. با این اطلاع‌رسانی حالا بیش از هر زمان دیگری بیمارستان شریعتی از آدم‌هایی پر شده که قرار است دست به دست هم برای درمان بیماری سرطان کاری کنند.

آزمایش سرپایی
در انتهای بیمارستان شریعتی و در یک محوطه کوچک، دو اتاق قرار دارد که قرار است از مراجعه‌کنندگان خون بگیرند. همان اول یک فرم به شما می‌دهند که اطلاعات شخصی‌تان را در آن بنویسید. همه‌چیز مثل یک آزمایش خون ساده است و قرار نیست وقت زیادی از شما گرفته شود. بعد از این‌که آزمایش از شما گرفته شد، مشخصات شما در بانک خون ایران ثبت می‌شود. در آینده اگر کسی به بیماری سرطان دچار شود و مشخصات خون شما به فرد بیمار نزدیک باشد، باید ٥ روز در بیمارستان بستری شوید تا آمپولی به شما تزریق شود. این آمپول باعث می‌شود تا تولید سلول‌های بنیادی سالم در بدن شما بیشتر شود و این سلول‌ها از مغز استخوان وارد خون شوند. بعد این سلول‌ها را از خون شما استخراج و به فرد بیمار تزریق می‌کنند. بعد از چند روز این سلول‌ها در بدن شما بازسازی می‌شوند و از طرفی گام مهمی برای درمان یک فرد بیمار برداشته می‌شود.

محوطه‌ای که برای این‌کار درنظر گرفته شده، آنقدری بزرگ نیست که هر روز مراجعه‌کننده‌های زیادی را تحت‌پوشش قرار دهد. اما لااقل در هر نوبت ١٠ نفری هستند که به بیمارستان‌شریعتی مراجعه می‌کنند. این مراجعه اولیه برای این است که نمونه خون شما ثبت شود اما این‌که چه تعداد از افراد در صورت نیاز، باقی مراحل را طی می‌کنند، دغدغه‌ای است که خیلی از مراجعه‌کننده‌ها دارند. یکی از کسانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی به بیمارستان شریعتی آمده، می‌گوید: وقتی داشتم خون می‌دادم به این فکر می‌کردم که اگر یک‌ماه بعد تماس گرفتند و از من خواستند که بیایم و ٥ روز بستری باشم تا باقی مراحل را طی کنم، آنقدر جرأت و جسارت دارم که تا آخر راه بیایم؟ یا این‌که ٥روز زندگی‌ام را تعطیل کنم و در بیمارستان بستری باشم؟ به‌نظرم خیلی‌هایی که این روزها آمدند این‌جا تا همین مرحله اول فکر کردند اما واقعیت این است که باید تا آخر ماجرا فکر کنیم و احساساتی عمل نکنیم. همین نمونه‌ای که امروز می‌دهیم ممکن است فردا جان یک نفر را نجات دهد و مهم‌ترین قسمت ماجرا بعد از این مرحله است که جرأت داشته باشیم برگردیم و باقی مراحل را طی کنیم.

یک کیت؛ دو مشکل
در کنار قرارهایی که در فضای مجازی برای اهدای سلول‌های بنیادی گذاشته بودند، مطلبی هم منتشر شد مبنی‌بر این‌که بیمارستان شریعتی با یک مشکل مواجه شده است. خبر این بود که این بیمارستان که به بانک جهانی سلول‌های بنیادی متصل است، به اندازه کافی کیت ندارد. یعنی با این‌که خون مراجعه‌کننده‌ها را به شکل رایگان فریز می‌کند، تا زمانی که کیت نداشته باشند، امکان ثبت‌نام مراجعه‌کننده‌ها در بانک‌جهانی اهداکنندگان سلول‌‌های بنیادی نیست. بعد هم در ادامه توضیح داده بود که تا الان بیش از ١٠‌هزار نمونه فریز شده در انتظار ثبت در بانک جهانی ماندند. کیت‌ها هم نسبتا گران هستند. (هر بسته کیت، شامل ۱۵ تا ۲۰ نمونه، حدود ٣‌میلیون‌تومان) و بدون کمک دولت یا خیرین، امکان خریداری‌ برای آزمایشگاه بیمارستان نیست. بیمه هم این هزینه را به جز برای آزمایش‌گرفتن از اعضای فامیل بیمار، پرداخت نمی‌کند.» البته این خبر بعدها توسط دکتر سیروس زینلی، رئیس شبکه پزشکی مولکولی کشور پاسخ داده شد. او گفته بود که تا زمان وارد شدن کیت‌های جدید، خون‌ها فریز خواهند شد و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

کمپین اهدای سلول‌های بنیادی و کمپین مبارزه با سرطان این‌روزها همه‌جا را پر کرده است. در اینستاگرام هم صفحه‌ای در این زمینه وجود دارد که راه‌های پیشگیری از سرطان را گوشزد می‌کند. هنرمندان در این فکر هستند که کمپین جداگانه‌ای برای آن راه بیندازند. مردم دیگر منتظر نیستند تا مسئولان کاری کنند. نه‌تنها مشکل آلودگی هوا حل نشده که آلودگی آب و اتفاقات دیگر ماجرای تازه‌ای است برای این‌که هر لحظه منتظر سرطان باشیم. این‌روزها شلوغی بیمارستان شریعتی نشان می‌دهد، مردم بیش از هر زمان دیگری می‌خواهند هوای همدیگر را داشته باشند. مرگ شاید بهانه تشکیل این کمپین‌ها بود اما درنهایت و با یک عزم جدی می‌تواند جلوی رشد و پیشرفت این بیماری را بگیرد. بیماری که همه نزدیک بودن آن را به خودشان حس می‌کنند.

۱۳۹۳/۹/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...