نسخه چاپی

عمر البشیر : سودان بر دادگاه بین المللی كیفری پیروز شد

عکس خبري -عمر البشير : سودان بر دادگاه بين المللي کيفري پيروز شد

عمرالبشیر رییس جمهوری سودان روز شنبه پس از بایگانی شدن پرونده تحقیقات بیشتر دادگاه بین المللی كیفری در مورد ارتكاب جنایات جنگی در دارفور گفت كه بر این دادگاه پیروز شده است.

به گزارش نما، ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از خارطوم ، این دادگاه مستقر در لاهه در سال 2009 بشیر را به اتهام ارتکاب جنایات جنگی ، جنایت علیه بشریت و نسل کشی در جریان سرکوب قیام دارفور تحت پیگرد قرار داد.

ولی ' فتو بن سودا ' دادستان این دادگاه روز جمعه گفت، وی به دلیل عدم حمایت شورای امنیت تنها نهاد سازمان ملل که قادر به اتخاذ تدابیر الزام آور است، پرونده تحقیقات را بایگانی می کند.

بشیر در یک سخنرانی انقادی گفت : آنها می خواستند که ما جلوی دادگاه بین المللی کیفری زانو بزنیم ولی این دادگاه دستان خود را به نشانه تسلیم بالابرد و پذیرفت که ناکام شده است .

وی افزود :مردم سودان ، دادگاه بین المللی را شکست داده و از تحویل هریک از سودانی ها به این دادگاههای استعماری خودداری ورزیده اند.

دادگاه بین المللی کیفری علاوه بر بشیر ، وزیر دفاع و وزیر کشور وی و یک رهبر شبه نظامیان را نیز تحت پیگرد قرار داده است.

هیچ یک از این رهبران تحت پیگرد دستگیر نشده و سودان از اقدامات بیشتر در شورای امنیت سازمان ملل به دلیل حمایت چین یک عضو دارای حق وتو مصون مانده است.

به گفته سازمان ملل،مناقشه مسلحانه در دارفور که از سال 2003 با قیام مسلحانه علیه دولت مرکزی آغاز شد، حدود 300 هزار کشته و بیش از دو میلیون آواره بر جای گذاشته است.

بشیر در سخنرانی خود همچنین به جناح مخالف دولت به دلیل عمدتا تحریم انتخابات ماه آوریل در این کشور به شدت تاخت و هشدار داد کسانی که توافقنامه وحدت با شورشیان امضا کرده اند در همان خارج از کشور در کنار خیانتکاران بمانند.

۱۳۹۳/۹/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...