نسخه چاپی

درآمد ۲۳ میلیاردی دانشگاه تهران از محل قراردادهای پژوهشی

سرپرست دانشگاه تهران از درآمد ۲۳ میلیاردی این دانشگاه از طریق قراردادهای پژوهشی طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمد نیلی‌احمدآبادی سرپرست دانشگاه تهران در بیست و سومین جشنواره پژوهشی و فناوری این دانشگاه ضمن تبریک هفته پژوهش به پژوهشگران دانشگاه تهران اظهار داشت: جشنواره پژوهشکده دانشگاه تهران امسال با هشتادمین سال تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران مقارن شده است و باید آن را به فال نیک گرفت.

وی ادامه داد: شروع به کار دانشگاه تهران را باید مقارن با تاسیس دارالفنون بدانیم و با این حساب ۱۶۳ سال از حضور این دانشگاه در آموزش عالی می‌گذرد، اما تصویب قانون آن تحول بزرگی بود که در حوزه آموزش عالی کشور رخ داد.

نیلی‌احمدآبادی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران امروز نیز همچنان بزرگترین و مهمترین مرکز آموزش عالی کشور از نظر وسعت، تعداد دانشجو و کیفیت است یادآور شد: این دانشگاه در بین دانشگاه‌های کشور بالاترین رده‌بندی را در اختیار دارد و همچنان جامعیت و مرجعیت علمی خود را حفظ کرده و در حوزه علمی، فنی، فرهنگی و سیاسی کشور نقش‌‌آفرینی می‌کند. حضور این دانشگاه در فعالیت‌های فناورانه در سطح کشور شاخص است. اگرچه تا حد انتظار فاصله زیادی دارد، اما دانشگاه تهران توانسته است پژوهش‌های فناوری خود را تا حد زیادی توسعه دهد. ولی برای ادامه راه باید چالش‌ها را بهتر بشناسیم و اهداف کمی و کیفی را در این زمینه تعیین کنیم.

وی افزود: در هیئت رئیسه دانشگاه برای رسیدن به یک هدف مشخص و کمی براساس پیشنهاد وزارت علوم در دانشگاه تهران تصمیماتی گرفته شده است که یکی از آنها رسیدن به رده‌بندی ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان است. امیدوارم دانشگاه تهران به چنین جایگاهی دست یابد، زیرا براساس رده‌بندی شانگهای در حال حاضر این دانشگاه بین رده ۲۵۰ تا ۳۵۰ دانشگاه‌های جهان قرار دارد.

سرپرست دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشگاه تهران خود را موظف می‌داند در مسائل کشور تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باشد ادامه داد: در حوزه تولید علم این دانشگاه روند خود را ادامه خواهد داد. زیرا تولید علم پشتوانه توسعه کشور است اما جهت‌گیری‌ها در این زمینه باید به سمت موضوعات متناسب با نیازهای کشور باشد.

وی تاکید کرد: ارتقا و تعیین کیفیت در همه حوزه‌ها بخصوص حوزه‌های آموزشی مدنظر است، دانشگاه تهران از یک دانشگاه آموزشی به سمت دانشگاه پژوهشی و نسل دوم تغییر پیدا کرده است اما نقش فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه در سطح ملی و در سطح خود دانشگاه چندان پررنگ نیست. زیرا یکی از شاخص‌های دانشگاه برتر منابع مالی آن از طریق پژوهش و ارتباط با صنعت مشخص می‌شود اما دانشگاه تهران از نظر بودجه همچنان وابستگی شدید به بودجه دولت دارد.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: پذیرش بیش از حد در تحصیلات تکمیلی تهدید بزرگ برای کیفیت دانشگاه است و اگر دانشگاه بخواهد تنها به این بخش از درآمد متکی باشد، دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد.

وی با اشاره به رقم بودجه حاصله این دانشگاه از طریق قراردادهای پژوهشی در سال گذشته یادآور شد: ۲۳ میلیارد تومان درآمد دانشگاه از محل قراردادهای پژوهشی در گذشته بوده است که این رقم در برابر توانمندی‌های دانشگاه و نیازهای کشور کم است.

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به اینکه دانشگاه باید روشهای جدیدی در این زمینه در نظر بگیرد، ادامه داد: به نظر من اداره دانشگاه‌‌های ما نسبت به قبل از انقلاب نیز قدیمی‌تر است. در بخشی از موضوعات تصمیماتی گرفته شد که به ضرر سایر موضوعات بود. وقتی ما تصمیمی درباره دانشگاه مثلا در حوزه آموزشی اتخاذ می‌کنیم و راهکارهای مختلفی را ارائه می‌دهیم، باید بدانیم که این تصمیم ما در سایر حوزه‌ها چه نتایجی را به همراه خواهد داشت. لذا تصمیمات ما باید یکپارچه و هماهنگ با همه حوزه‌های مالی، اداری، پژوهشی، فناوری و آموزشی باشد. به همین دلیل دردانشگاه تهران تصمیم گرفته شده برای هر درخواست و تصمیمی به موضوعات دیگر نیز توجه شود. این دیدگاه حتی در طرح توسعه دانشگاه تهران نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی در همین زمینه اظهار داشت: از مشاور طرح توسعه دانشگاه درخواست کردیم در این طرح بازنگری کند و فعالیت آن را بر مبنای دانشگاه نسل سوم در نظر گرفته‌ایم.

نیلی احمدآبادی افزود: باید سیاست‌های تشویقی و پرداخت‌ها در بخش پژوهش فعال شود. این مسئله در دستور کار هیئت رئیسه است که انشاءالله به عنوان یک برنامه اجرایی در اختیار اساتید دانشگاه‌ قرار داده می‌شود و پس از جمع‌آوری نظرات شاهد حرکت دانشگاه تهران به سمت دانشگاه نسل سوم باشیم. این مسئله حتی در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز مورد توجه است، زیرا از دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی انتظار می‌رود در حوزه‌های مختلف پژوهشی فعالتر شود و این یک مطالبه عمومی است، زیرا تصمیمات دانشگاه تهران در کل کشور تسری می‌یابد.

۱۳۹۳/۹/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...