نسخه چاپی

محققان ایرانی به زودی راهی قطب جنوب می‌شوند

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی گفت: به زودی محققان ایرانی به قطب جنوب اعزام خواهند شد.

به گزارش نما، محسن چگینی امروز در گفت‌وگو با فارس در خرمشهر اظهار کرد: سه سال گذشته پروژه‌ای ارائه و از نام خلیج فارس صیانت کردیم و همچنان فعالانه در این عرصه فعالیت می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشگاه ما به تنهایی نمی‌تواند این بار را به دوش بکشد و باید دانشگاه‌ها نیز در این فرآیند کمک کنند.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی به شبکه جهانی آبسنگ‌های مرجانی اشاره کرد و از نایب رئیس شدن ایران در یکی از تقسیمات این شبکه جهانی برای پنجمین سال متوالی خبر داد و افزود: این در حالی است که شاهد تغییر نایب‌رئیس‌های تقسیمات دیگر در سال‌های مختلف بوده‌ایم.

وی با اشاره به دستاوردهای کشور ایران در عرصه‌های دریایی و اقیانوسی، اظهار کرد: پس از پنج سال متوالی موفق شدیم نخستین مرکز اقیانوس‌شناسی نوع دوم را ایجاد و به تایید یونسکو برسانیم.

چگینی از نگارش سندی در حوزه دریا خبر داد و تصریح کرد: توانستیم بخش اقیانوس‌شناسی را وارد موارد درسی کشور کنیم و اکنون نیز با همکاری شورای فرهنگی بحث نوشتن سندی در حوزه دریا مطرح شده است که مراحل پایانی را طی می‌کند.

وی اضافه کرد: مذاکراتی نیز با محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم که بنا شده در سیاست‌های ملی، بحث دریا آورده شود.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی ادامه داد: اکنون در حال تنظیم بندهایی هستیم که برای تقدیم به مقام معظم رهبری و بررسی آن توسط معظم‌له به مجمع تشخیص مصلحت تحویل داده خواهد شد.

راه‌اندازی مراکز پیشگیری از مخاطرات دریایی مراکز ملی جنوبگان

چگینی راه‌اندازی مراکز پیش‌گیری از مخاطرات دریایی مراکز ملی جنوبگان را از دیگر اهداف پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی دانست و اظهار کرد: قوانین خاصی بر جنوبگان حاکم است که معلوم نیست تا ابد این قوانین بر آن حاکم باشند و از مجلس و دو قوه دیگر خواستاریم توجه ویژه‌ای به این امر کرده تا بتوانیم نخستین پایگاه ویژه خود را آنجا بنا بگذاریم.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی با بیان اینکه باید به منافع کوتاه‌مدت و بلند مدت نظام فکر کرد، به مزایای بنا نهادن پایگاه تحقیقاتی در جنوبگان اشاره و اظهار کرد: جنوبگان از نظر مناطق استراتژی و راهبردی جزو استراتژیک‌ترین منابع جهان است همچنین آنجا منابع سرشاری دارد که از سال ٢٠٠٠ میلادی به بعد قابل بهره‌برداری است و باید به فکر نسل آینده بود.

چگینی افزود: دلیل سوم اهمیت جنوبگان امکان انجام تحقیقات در زمینه‌های مختلف است و بر پایه این دلایل حضور ما در جنوبگان ضرورت دارد.

این مسئول به برشماری اقدامات انجام شده در این راستا پرداخت و اظهار کرد: طرحی در این مورد تنظیم و به وزارت علوم تحویل داده‌ایم که اگر تصویب شود به دلیل اینکه اعزام به جنوبگان نیازمند قانون‌گذاری است، به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم دریایی با تاکید بر اینکه هدف اعزام محقق به جنوبگان است، عنوان کرد: برخی رسانه‌ها هدف ما را اعزام توریست بیان کرده‌اند، در صورتی که ما قصد اعزام محقق را داریم و آن هم با توجه به شرایط جوی خاص آنجا بر اساس معیارها و فاکتورهای خاص صورت می‌گیرد.

چگینی از اعزام محقق به جنوبگان در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اظهار کرد: به زودی فراخوان خواهیم داد و شرایط را اعلام می‌کنیم و در صورتی که شرایط مالی پژوهشگاه بهتر شود امسال یا سال آینده می‌توانیم اعزام‌هایی را به قطب جنوب داشته باشیم.

۱۳۹۳/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...