نسخه چاپی

گولن: اردوغان قدرت طلب است

رقیب سرسخت و تبعیدی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور تركیه، وی را فردی قدرت طلب توصیف كرد كه همه مخالفانش را سركوب می‌كند.

به گزارش نما، "محمد فتح الله گولن" سرسخت ترین رقیب رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد، حزب عدالت و توسعه اولین بار که قدرت را به دست گرفت ، وعده تحکیم پایه های دمکراسی و ساخت کشور قانونمند را داد ولی پس از انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۱ به سوی خودکامگی رفت.

گولن که در آمریکا به سر می برد و دادگاهی در ترکیه دیروز حکم بازداشتش را صادر کرد، در مصاحبه ویژه با روزنامه آلمانی زود دویچه زایتونگ گفت: اعضای جنبش خدمت ( به ریاست گولن) ابتدا به حزب حاکم عدالت و توسعه رأی دادند ولی پس از اینکه حزب مذکور سیاست های خود را تغییر داد و هر چیزی را به قوه مجریه مرتبط، سازمان های نظارتی قانونی را تعطیل، استقلال دستگاه قضایی را نابود و قیمومت حزبش را جانشین قیمومیت نظامیان کرد، در دیدگاه خود بازنگری کردند.

گولن در این مصاحبه که پیش از صدور حکم بازداشت بود ، افزود: ما قبلاً با قیمومت نظامیان مخالفت کردیم؛ و هم اکنون با قیمومت حزب عدالت و توسعه مخالفیم و به همین دلیل خائن نامیده می شویم.

زود دویچه زایتونگ نیز نوشت : اردوغان با وجود گذشت یک سال از متهم شدنش به فساد مالی همچنان حکومت می کند و بیش از پیش احساس امنیت می کند. اردوغان بیش از صد روز پیش متصدی سمت ریاست جمهوری شد و هم اکنون در کاخی بزرگ زندگی می کند و بیش از پیش قوانین را سخت تر می کند و هر خبرنگار منتقدی را به دست بازجویان می سپارد.

گولن اظهار داشت: حزب عدالت و توسعه پس از انتخابات سال ۲۰۱۱ شروع به اقداماتی همچون محدود کردن فعالیت رسانه ها، اعطای اختیارات ویژه به سرویس امنیت ملی و برخورد با مخالفین به روش سرویس اطلاعاتی آلمان شرقی سابق و پایمال کردن احکام دستگاه قضایی کرد .

گولن در باره فساد مالی اردوغان و مسؤولانش نیز گفت : پیگیری قضایی فساد مالی مسؤولان به خوبی اجرا نشد و کسی از واقعیت این پرونده اطلاع نیافت، و اگر چنین فساد مالی در یکی از کشورهای غربی اتفا می افتاد ، دولت آن کشور منحل می شد ولی نظام آنکارا همچون نظام های قدرت طلب تحقیقات مربوط به فساد مالی مسؤولان ترکیه را توطئه‌ای بین المللی توصیف کرد.

گولن درباره امکان آشتی جنبش خدمت و حزب عدالت و توسعه اظهار داشت: جنبش خدمت اعلام جنگ نکرده است لذا حزب عدالت و توسعه باید اولین گام را برای آشتی بردارد و اگر اردوغان روزی اذعان کند که گفته هایش در دیدارهای مردمی و سایر دیدارها دروغ و تهمتی بیش نبوده است ، در آن روز من با اردوغان آشتی خواهم کرد.

۱۳۹۳/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...